Pagina 1 van 2

Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 22:33
door Hansman
Hallo Allemaal,

Ik zwerf hier al een tijdje rond op het forum en ik dacht er aan om mijn project te delen via dit forum. Ik ben nu bijna 2 jaar in bezit van een 75 v6 die ik destijds voor een klein prijsje heb kunnen kopen. Nadat ik de auto ongeveer 1,5 jaar gebruikt heb als daily driver, heb ik enkele maanden geleden de auto geschorst en ben ik ondertussen begonnen met een grondige opknapbeurt :wink: Wat er precies mis is?

- roest paravan e.o.
- roest kriksteunen voor
- roest achterste wielschermranden
- roest kofferbak
- techniek matig

enkele fotos uit het verleden

Afbeelding

Afbeelding

Na een paar avonden strippen en het verwijderen van de motor kwam ik erachter dat de omgeving rond de paravan toch wat krokanter was dan ik had verwacht :wink: Ik ben begonnen met het verwijderen van het dashboard, remkrachtbekrachtiger,kachel, vooruit, etc. vervolgens de voorkant kompleet geschild. Naarmate ik verder ging kwam ik steeds meer roest tegen. Ik had gelukkig nog een 75 donor staan waarvan de voorkant nog in redelijke staat was. Heb daar alle benodige plaatwerkdelen ook uitgeboord. Na enkele avonden lassen is dit het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

de rechterzijde moet nog

Afbeelding

enkele restanten van de linkerzijde aangetast door italiaanse boktor

Afbeelding

de ''donordelen'' heb ik pas gemaakt, gestraald en ingelast. somige delen die van de donor niet meer te redden waren heb ik zelf gemaakt. Voor het lassen heb ik het staal behandelt met INOX spray.

nadien wil ik alles behandelen met een 2k epoxyprimer, daarna een surfacer, alle lassen afkitten en vervolgens aflakken. Kleur van de auto wordt 601 Nero.

Re: Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 22:37
door yuri 75 V6
Afbeelding

Succes met je project... pas even de fotolinks aan als je wilt, dat kijkt wat makkelijker :wink:

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 22:45
door Jens Hoorn
Hey Hans

Het blijf een gave machine! Nu gaat het project echt van start? Succes ermee! 8)

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 22:52
door Hansman
@yuri

jah ging niet helemaal goed heb het intussen aagepast :)

@jens

nou ben al 2 maanden bezig maar erg weinig tijd gehad. Moet blijven doorgaan anders ben ik bang dat het niet af komt.

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 23:14
door Alessandro
Sohee, dit is echt serieuze boktor! :shock:

Zo erg (op die plaats) heb ik ze nog niet gezien..............

Respect, dat je hieraan durft te beginnen. :thumbs:

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 23:17
door yuri 75 V6
Wat Alessandro zei... nog nooit een 75 daar zo zien rotten!

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 23:22
door Hansman
dat klopt ik schrok er zelf ook van, maar daar was de prijs ook naar. Als ik straks alles er weer netjes in heb zitten weet ik ook zeker dat het allemaal hard is. De rest van de auto is echter vrij hard voor een 75 en niet opgelapt. Als ik een harde 75 zou kopen zal daar waarschijnlijk ook beginnende boktor aanwezig zijn.

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 23:33
door Hansman
Ben begin dit jaar trouwens ook begonnen met het opbouwen van de motor. Aangezien dit blok uit een 164 turbo komt zijn enkele aanpassingen noodzakelijk :wink:

Afbeelding

Afbeelding

ben bij de dealer alle onderdelen besteld voor revisie en zijn ondertussen binnen.

- drijfstanglagers, krukaslagers, zuigerveren, o-ringen, etc
- pakkingen, keerringen
- waterpomp, thermostaat
- distributie + toebehoren

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 23:36
door yuri 75 V6
Zo, maar dat is interessant! Ga je met de turbo niet gigantisch in conflict komen met je stuurinrichting?

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: di jun 17, 2008 23:41
door Hansman
het uitlaatsysteem zal flink passen en meten worden inderdaad. Maar de turbo zal een de rechterzijde van de motor gemaakt worden omdat ik dan beter uitkom met de downpipe van de turbo. Heb alles opgemeten en het moet passen.

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: wo jun 18, 2008 00:26
door pieter van baalen
dat is idd wel heel stoer en gewaagd...

hoe ga je dat met de spruitstukken doen? bi-turbo geen optie lijkt me in dit geval makkelijker....


heb ook wel eens gezien dat ze in verband met plaats gebrek de turbo ergens onder de auto hangen waar wel plek is dat zou misschien ook een optie zijn.

in ieder geval weer een leuk project om te volgen :wink:

succes.

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: wo jun 18, 2008 10:06
door alfaqv75
hele mooie 75 en diep respect voor het project
Persoonlijk zou een liever een goede 3ltr QV blok hebben als een turbo (maar dat is mijn mening) het zou iig wel super apart zijn
(denk niet dat het eerder is gedaan in een 75, maar het moet wel kunnen, zie hier: klik

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: wo jun 18, 2008 13:47
door GT 75V6
Bij die van mij was er een groot gat in de paravan geroest, ter hoogte van de middenconsole. Daar is een heel nieuw stuk ingelast. Als gevolg van het gat was wel m'n kachelmotor overleden doordat hier water in was gekomen en hadden allerlei stekkerverbindingen onder water gestaan. Maar het is inmiddels allemaal opgelost.

Wanneer de afvoergaten in de paravanbak verstopt zitten kan het water nergens heen en krijg je roest. Daarom regelmatig daarop checken!

Mooie 75 V6 trouwens! 8)

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: wo jun 18, 2008 16:16
door ravado
gaaf project!

tip: de hevel op d egasklep is te lang, dat maak je met het pedaalslag niet goed. Zoek een kleinere hevel, b.v. van een 155 of 75, dan moet het wel lukken....

RE: Restauratie 75 V6

Geplaatst: wo jun 18, 2008 18:34
door Hansman
bedankt allereerst voor de positieve reacties :D

@pieter

biturbo was eerst ook aan de orde maar is ontzettend veel werk. Tevens moet je dan ook nog gaan klooien met de luchthoeveelheidsmeter. Misschien iets voor in de toekomst wellicht. De spruitstukken worden helemaal opnieuw gemaakt van r.v.s. met de turbo aan de rechterzijde van de motor.

@alfaqv75

dat klopt die auto heb ik ook een paar maanden geleden gespot, maakt gebruik van het 164 carter trouwens.

@GT 75V6

dat klopt bij mij zaten de gaten verstopt, vol met blad. Straks zal de 75 enkel met mooi weer bereden worden dus hopelijk dan geen last van verstopping. Mijn kachel is ook overleden heb nog een goeie liggen gelukkig.

@ravado

Ik heb de gashevelconstuctie al gemaakt (75) maar staat nog niet op de foto. Heb de gaskabel langer gemaakt door middel van een stukje gevlochten ijzerdraad en een katrol.