Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Progetto Novanta Illimitato.......de fik erin

wo nov 05, 2008 21:28

Vandaag de (voorlopige) vervanger van de bruut in elkaar gedrukte RN-14-LB opgehaald. Het is een origineel Nederlandse 90 2.5 QO voorzien van Necam LPG installatie. Ik ken er verder geen die dit hebben, behalve mijn ander 90. Dat was ook de belangrijkste reden, want het moet ook gewoon een daily driver worden die weer een goede 30.000 per jaar moet gaan doen.

Afbeelding

De 90 staat al een tijdje stil. Het laatste APK formulier dateert van 1999. De auto is van februari 1987 en een maandje jonger dan m'n andere 90. Verder eigenlijk identiek, behalve het ontbreken van Airco en het extra hebben van een trekhaak (yeach, maar wel handig voor m'n elektrische kart!).

Wat is er in eerste instantie mis met de auto:

Loopt niet op benzine en LPG
Veel roest (lees: gaten) rond de reservewielbak
Allemaal kleinere roestplekjes op carrosserie (voorscherm onderzijde dakstijl ( :shock: ) en onderranden deuren en kofferklep
Oppervlakte roest aan chassisdelen
Linkerachterdeur gaat niet meer open
Stoelverstelling werkt niet (bestuurder)
Remmen 'hangen'
Geen APK

Kortom, allemaal grote of kleinere klusjes. Denk wel dat de APK vrij vlot te regelen is, meeste werk is roest en en het kleine geneuzel zoals de deur en de remmen................

to be continued............. :D
Laatst gewijzigd door Tazio Novante op za nov 22, 2008 19:35, 2 keer totaal gewijzigd.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4162
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Progetto Giornaliere Novanta

wo nov 05, 2008 21:41

speld in de hooiberg...

succes!

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Progetto Giornaliere Novanta

do nov 06, 2008 23:07

Goed, en maar begonnen dus. Het linker achterportier kan weer open :D nadat eerst de achterbank eruit gehaald is om zo netjes mogelijk de portierbekleding eraf te kunnen halen om het gewoon vastzittende slot weer los te pielen.

Ook de stoel staat weer in een voor mij acceptabele stand. Niet dat de motortjes het nu geweldig doen :? , maar met een beetje geduld gebeurt er tenminste weer wat. :D

De motor doet nog niet wat ik wil. :( De LPG tank is helaas leeg, had ik toch even vol moeten gooien toen hij nog op de trailer stond. Maar in ieder geval werken alle afsluiters weer en zou het moeten werken. Ook op benzine. De benzine pomp vervangen, diue zat vast en deed niks meer. De pomp die in m'n onderdelen magazijn lag bleek te lekken, dus maar een nieuwe. Maar met matig resultaat. Het lijkt erop dat alleen de centrale startinjector z'n werk doet en de rest een beetje verzuimd. De injectoren worden onderbroken voor het LPG, maar met direct doorverbinden lukt het ook niet. Toch heeft de motor een minuut of tien gelopen. Nog niet op alle 6 cilinders, maar goed genoeg om in ieder geval te constateren dat ook de radiateur lek is. :cry: Helaas ook niet als spare voorradig dus morgen maar een nieuwe bestellen.

Daarna de motor niet continu aan het lopen gekregen. Als ik de startinjector loshaal gebeurt er helemaal niets. Injectierail losgehad en ziet er verder goed uit, niet verstopt o.i.d. Morgen mischien maar even kabelboom uitpluizen, maar asl iemand ideen heeft, ik houd me aanbevolen! :-k

Dus maar verder met de kofferbak. Daar zit namelijk de grootste roest. Een foto zegt meer dan 1000 worden, dus in ons aller belang:

Afbeelding

Om overal netjes bij te kunnen de trekhaak maar gedemonteerd, en meteen een conclusie getrokken, die komt er niet meer onder! Want de 90 is er niet geschikt voor. In combinatie met een lekkernde kofferbak en grote hoeveelheden kit is namelijk de hele achterkant doorgerot. Een foto zonder trekhaak:

Afbeelding

Werd ik niet echt vrolijk van. :cry: Maar goed, het karretje moet toch weer de weg op dus morgen maar met de figuurzaag en wat plaatmateriaal aan de gang.

En denk ik een sleepie naar het LPG station om te kijken of ik op gas wel alle 6 de potten aan het dansen krijg............
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Progetto Giornaliere Novanta

do nov 06, 2008 23:11

Tjonge jonge.. Dat wordt een aardige klus.. :?


Had je dit verwacht?
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Progetto Giornaliere Novanta

do nov 06, 2008 23:15

Niet dat het zo erg was..........maar morgen ga ik het wel dicht krijgen. Anders later nog misschien dat stuk uit de schade 90 snijden. Staat wel krom, maar wellicht handiger pas te maken om het wat netter te krijgen.

Gelukkig is dit, met een gaatje in het linker voorscherm eigen het enige dat rot is, verder alleen oppervlakte roest De bodem zit écht dik in de tectyl.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: Progetto Giornaliere Novanta

vr nov 07, 2008 09:44

Oef...

Had het topic nog niet opgemerkt maar is toch ook voor mij wel ff schrikken...

Vrees dat we dit niet gaan wegpoetsen in 1 dagje...

Verder nog iets nodig behalve de reeds gemelde zaken?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Giornaliere Novanta

vr nov 07, 2008 09:54

Verder nog iets nodig behalve de reeds gemelde zaken?
Als je de reservewielbak uit de RN wil zagen............ :roll:...... :wink:
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6866
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Progetto Giornaliere Novanta

vr nov 07, 2008 09:58

Het lijkt erop dat jouw motortje alleen loopt op de koudstartinjector... als je de retourslang na de drukregalaar losmaakt komt er dan wel benzine uit als de pomp loopt? moet eigenlijk wel anders zou de koudstartinjector het ook niet doen...

de computer krijgt een signaal vanaf de - kant van de bobine, aan de hand hiervan bepaalt hij het toerental en vervolgens berekent hij de hoeveelheid benzine. Nu kunnen er dus een paar dingen fout gaan. het kan zijn dat de bedrading slecht is, doormeten is veel werk helaas... Ook kan het zijn dat je geen + op de injectoren krijgt, zou aan het relais kunnen liggen dan. De compute kan geen signaal van de ontsteking krijgen en dus niks berekenen of het signaal dat de computer verzend aan de injectoren komt niet aan. computer kan natuurlijk ook nog eens defect zijn.

Succes ermee.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Progetto Giornaliere Novanta

vr nov 07, 2008 11:54

Verder nog iets nodig behalve de reeds gemelde zaken?
Als je de reservewielbak uit de RN wil zagen............ :roll:...... :wink:
Hele achterkant doen?

Is dit met een beetje zoeken niet meer nieuw te vinden trouwens?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Progetto Giornaliere Novanta

vr nov 07, 2008 13:33

Zit al bijna nieuwe plaat in............maar gas van lasapparaat is op.......lassen gaat niet meer zo netjes......... :(
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Progetto Giornaliere Novanta

vr nov 07, 2008 18:29

Lekker met de kofferbak aan de gang geweest. Alle roest weggesneden. Dan blijft er niet zoveel meer over.

Afbeelding

Vervolgens een plaat op maat gemaakt en die erin gelegd en alles weer vast bakken. Helaas was het lasgas dus op en moet dat verder wachten tot dinsdag.

Afbeelding

Dan kan ik ook de versterkingen en ophangpunten van tank en uitlaat er weer onder lassen. Die houden het nog wel een tijdje uit. Iemand interesse in een trekhaak? :lol: Verder komt er nog wel een keer een kleine reservewielbak in, ik denk voor een thuiskomertje. Die zijn toch geleverd in 5x98? Dus als iemand nog iets heeft liggen, ik houd me aanbevolen! :D

Omdat de tank er ook onderuit lag, deze ook maar uit elkaar gehaald. Het brandstofpompje in de tank is ook schroot. Dus daar moet ook maar wat nieuwes in. Geen idee of dat te vinden is. Zal ook wel het lopen op benzine ten goede komen. Ga morgen weer verder met het verdiepen in het injectiesysteem. En de bumper weer in orde maken, brak natuurlijk ook weer van alles af. En wat roest bijwerken, radiatuer zoeken en ach.........zo kom ik de tijd wel door.......;-)
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Progetto Giornaliere Novanta

vr nov 07, 2008 18:31

Is het chassisnummer nog goed leesbaar? Bij de mijne was die behoorlijk verroest en ben nog bij de rdw geweest om een nieuwe te laten ingraveren.
Ik heb nog een interieur liggen inclusief achterste deurpanelen. Mag je gratis hebben als je interesse hebt. Is nog netjes. Motoren schijnen nog te werken maar dat kan ik voor je nakijken. Meestal is het vet hard geworden waardoor ze zwaar lopen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tazio Novante
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 671
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 20:10
Locatie: Maarheeze
Contacteer: Website

RE: Progetto Giornaliere Novanta

vr nov 07, 2008 18:42

Chassis nummer is prima leesbaar ;-). Maar met die puntjes is het ook niet echt handig gedaan...............

Interieur heb ik ook nog in de kelder liggen, dus voorlopig niets nodig. Bekleding ziet er ook nog gewoon netjes uit.
De Gouden Koets mag de zomer weer z'n best doen.
De 166D staat met 498K op de klok te wachten op de winter.
De Gulf hangt in 't spit.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Progetto Giornaliere Novanta

vr nov 07, 2008 23:58

Verder komt er nog wel een keer een kleine reservewielbak in, ik denk voor een thuiskomertje. Die zijn toch geleverd in 5x98? Dus als iemand nog iets heeft liggen, ik houd me aanbevolen!
In mijn 156SW zit een thuiskomer en die is volgens mij 5x98. Ik kan hem niet missen, maar zijn geleverd dus. ;-)
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
CC
Full Member
Full Member
Berichten: 419
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:15
Locatie: Tilburg

RE: Progetto Giornaliere Novanta

za nov 08, 2008 07:13

In de GT geen reservewiel, geen thuiskomer maar zo'n setje:

Afbeelding

Afbeelding

Is af fabriek (of zoiets) zo geleverd.

Terug naar “Projecten”