Het uitbouwen van een 1.4 boxermotor (foto vraagbaak)
Geplaatst: di dec 16, 2008 20:51
Onlangs heb ik mijn 1.4 motor uitgebouwd en daarvoor is in een 1.7 in de plaats gekomen, Ik heb de moeite genomen alles vast te leggen voor diegene die dit ook eens zelf willen doen!

Motorkap en luchtfilterhuis verwijderd.

Gril verwijderd en takel geplaatst.

Ketting door het inlaatspruitstuk halen en hier de akel aan bevestigen.

Wielbouten lossen en de auto op bokken plaatsen.

Wielen voor verwijderen.

Koelvloeistof aftapplug links.

Koelvloeistof aftappen.

Dop expansievaatje eraf draaien.

Aftapplug recht ook hier de koelvloeistof aftappen

Moeren lossen van de stang die de zijwaardse trillingen van het blok opvangt.

Pook en rubber hoes verwijderen.

Radiateur verwijderen.

Gaskabel losmaken van het blok.

Uitlaatspruitstuk verwijderen

Aandrijfassen verwijderen.

Tip: plaats een metalen staaf tussen de wielbouten, zo kan het wiel niet draaien wanneer je de imbussen losdraait.

Bevestigingsklep tussen motor en bak verwijderen

Los de versnellingsbakbouten, dit is nu makkelijk te doen om dat de bak er nog onder hangt.

Sensor snelheidsmeter verwijderen.

Inlaatspruitstuk verwijderen.

Het verwijderde inlaatspruitstuk.

Ontsteking verwijderen.

Termostaten verwijderen.

De benzinedruk meter.

Koelvloeistof inlaat slang ontkoppelen.

Olievulkanaal verwijderen, naar rechts losdraaien.

Uitlaat slang koelvloeistof ontkoppelen.

Hoofdkoppelingscilinder voorzichtig losschroeven, daarna een plug op de cilinder plaatsen zodat er geen vloeistof wegloopt.

Accu en kabelboomstekkers ontkoppelen.

Moeren uit de voorste motorsteun lossen.

Inlaatspruitstuk monteren en de motor weer strak in de takel hangen.

Middelste motorsteun lossen

Vleugel uiteinde versnellingsbak verwijderen.

Bout van de draagarm losdraaien.

Voorzichtig de bouten uit de zijsteunen van de motor draaien, zorg ervoor dat de ketting aan de motor op spanning in de takel hangt.

Zelfde geldt voor de andere zijde.

Steunbalk is las van het chassis.

Steunbalk wegtrekken, je ziet dat je niet beide draagarmen hoeft te ontkoppelen.

Motor laten zakken. Controleer tijdens het zakken of er nergens nog slangen of kabels vastzitten.

Denk eraan de stang die de zijwaartse klappen opvangt weg te duwen.

En de motor kan zakken!

Laat de krik waar de versnellingsbak nu op leunt langzaam en tegelijk met de motor mee zakken.

Als de auto hoog genoeg op de bokken staat +- 50 cm. Dan kan het blok er zonder problemen onderuit getrokken worden.

Middelste motorsteun verwijderen.

Bouten van de versnellingsbak verwijderen en de bak voorzichtig van het blok schuiven.

De vesnellingsbak is gescheiden van het blok.

Aanzicht van de drukgroep.

Druklager van de versnellingsbak.

Aanzicht van de koppelingsplaat.

Drukgroep en koppelingsplaat verwijderd, deze zijn nog goed en komen op het andere blok.

Hulpkoppelingscilinder verwijderd uit de houder.

De Bella met haar oude hart
De distributie riem is vervangen en het 1.7 blok is er ook ingegaan. Hier heb ik ook reportages van gemaakt maar het kost tijd dit op het forum te krijgen dus die komen nog.
Gr Tom
Motorkap en luchtfilterhuis verwijderd.
Gril verwijderd en takel geplaatst.
Ketting door het inlaatspruitstuk halen en hier de akel aan bevestigen.
Wielbouten lossen en de auto op bokken plaatsen.
Wielen voor verwijderen.
Koelvloeistof aftapplug links.
Koelvloeistof aftappen.
Dop expansievaatje eraf draaien.
Aftapplug recht ook hier de koelvloeistof aftappen
Moeren lossen van de stang die de zijwaardse trillingen van het blok opvangt.
Pook en rubber hoes verwijderen.
Radiateur verwijderen.
Gaskabel losmaken van het blok.
Uitlaatspruitstuk verwijderen
Aandrijfassen verwijderen.
Tip: plaats een metalen staaf tussen de wielbouten, zo kan het wiel niet draaien wanneer je de imbussen losdraait.
Bevestigingsklep tussen motor en bak verwijderen
Los de versnellingsbakbouten, dit is nu makkelijk te doen om dat de bak er nog onder hangt.
Sensor snelheidsmeter verwijderen.
Inlaatspruitstuk verwijderen.
Het verwijderde inlaatspruitstuk.
Ontsteking verwijderen.
Termostaten verwijderen.
De benzinedruk meter.
Koelvloeistof inlaat slang ontkoppelen.
Olievulkanaal verwijderen, naar rechts losdraaien.
Uitlaat slang koelvloeistof ontkoppelen.
Hoofdkoppelingscilinder voorzichtig losschroeven, daarna een plug op de cilinder plaatsen zodat er geen vloeistof wegloopt.
Accu en kabelboomstekkers ontkoppelen.
Moeren uit de voorste motorsteun lossen.
Inlaatspruitstuk monteren en de motor weer strak in de takel hangen.
Middelste motorsteun lossen
Vleugel uiteinde versnellingsbak verwijderen.
Bout van de draagarm losdraaien.
Voorzichtig de bouten uit de zijsteunen van de motor draaien, zorg ervoor dat de ketting aan de motor op spanning in de takel hangt.
Zelfde geldt voor de andere zijde.
Steunbalk is las van het chassis.
Steunbalk wegtrekken, je ziet dat je niet beide draagarmen hoeft te ontkoppelen.
Motor laten zakken. Controleer tijdens het zakken of er nergens nog slangen of kabels vastzitten.
Denk eraan de stang die de zijwaartse klappen opvangt weg te duwen.
En de motor kan zakken!
Laat de krik waar de versnellingsbak nu op leunt langzaam en tegelijk met de motor mee zakken.
Als de auto hoog genoeg op de bokken staat +- 50 cm. Dan kan het blok er zonder problemen onderuit getrokken worden.
Middelste motorsteun verwijderen.
Bouten van de versnellingsbak verwijderen en de bak voorzichtig van het blok schuiven.
De vesnellingsbak is gescheiden van het blok.
Aanzicht van de drukgroep.
Druklager van de versnellingsbak.
Aanzicht van de koppelingsplaat.
Drukgroep en koppelingsplaat verwijderd, deze zijn nog goed en komen op het andere blok.
Hulpkoppelingscilinder verwijderd uit de houder.
De Bella met haar oude hart
De distributie riem is vervangen en het 1.7 blok is er ook ingegaan. Hier heb ik ook reportages van gemaakt maar het kost tijd dit op het forum te krijgen dus die komen nog.
Gr Tom