Alfetta 2.0 Berlina: zwarte Ronals en Bilsteins
Geplaatst: zo dec 28, 2008 21:42
Tot mijn grote verbazing bedacht ik me dat ik hier nog geen projecttopic heb lopen... Terwijl dat op het Alfetta-forum wel al het geval was.
Zal dus alvast hier even een samenvatting neerzetten wat er allemaal al gebeurd is. Zal maar even de meest belangrijke dingen hier neerzetten, want het smeren van en een kogeltje in het gasmechanisme is niet echt belangrijk enzo.
Voor de goede orde, het betreft een Alfetta 2.0 Berlina uit 1981. De meeste van hier kennen de auto denk ik al.
Hij is nu een dik half jaar in mijn bezit en heb hem de hele zomer door dagelijks gereden. Mar zodra het weer minder werd de auto weer naar binnen gestuurt en een winter-Alfa aangeschaft. Deze winter dus lekker de tijd om de auto een beetje te tweaken met wat leuke gadgets.
Om te beginnen even een foto van hoe de auto er aan het einde van de zomer nog bij stond:
Er zullen dus vooral kleine aanpassingen plaatsvinden met het accent op de sportieve driveability. Voor mij eigenlijk veel belangrijker dat de uiterlijke aanpassingen. (is eigenlijk af in dat opzicht)
Het eerst wat eigelijk gebeurde was dat er een setje nieuwe Ronals onder zijn gekomen, mét naafkapjes. Foto's daarvan lijken me verder overbodig gezien iedereen wel weet hoe die er uit zien.
Nu nog even een opsommig wat er al gedaan is:
Aan de achterzijde Koni Geel i.c.m. Eibach verlagingsveren van een 75 Twinspark (check ook spoorverbreders achter)
Dan had ik de uitlaat vervangen door een soort van home-brew brulpijp met dubbel eindstuk. Dit was eigenlijk een noodoplossing omdat mijn achterdemper was afgebroken. (door sllijtage gelukkig) Pijp komt niet mooi onder de carosserie uit, en ook sluit hij niet mooi aan op de middendemper.
Het geluid ervan is trouwens wel echt waanzinnig gaaf, haha!
check: http://nl.youtube.com/watch?v=_mtoTviAqfY
Een tijgeleden kwam ik voor het eerst langs de weg te staan, gelukkig maar 30m van huis af. De hulpkoppelingscylinder had het begeven dus deze vervangen.
Daarbij meteen gedaan:
- hulpkoppelingscylinder vervangen
- nieuw silentbloc staartstuk
- wat kleine dingen als nieuwe motorolie, remolie, nieuw hoesje om versnellingsgaffel etc.
Toen ook de motor een laten nalopen door LTC Racing:
- carburateurs laten afstellen (incl schoonmaken sproeiers en 1 nieuwe CO-schoef )
- kleppen en nokkenassen stellen
- nieuw benzinefilter
- nieuwe ontsteking en condensator (en ook laten afstellen)
Motor loopt echt als een speer nu. Denk dat mijn oude TS hier toch wel moeit mee zou hebben om tegen te rijden.
Wel bleek dat mijn carbs eens een keer uit elkaar moeten en goed nagelopen te worden. Warm loopt de motor waanzinnig hard, maar koud stribbelt hij niet een beetje tegen.
Vorige week zou ik eigenlijk ook nog een setje 155 Q4-velgen ophalen voor eronder. Wielen laten reserveren en prijsafspraak gemaakt, zou 4 dagen laten gaan halen (170km rijden). Krijg ik de dag ervoor een sms dat hij ze al aan iemand anders verkocht heeft!
Als laatste afgelopen week het uitlaatsysteem nog onderhanden genomen. Voor- en middendemper was gewoon helemaal door. Reed al weer enkele maanden rond met een gescheurde voordemper en nu was het zover dat het niet meer dicht te smeren was. daarom een hagelnieuwe voor- en middendemper gemonteerd. Ook de achterdemper maar vervangen. Het dubbelloops exemplaar sloot niet echt lekker aan op de middendemper (nooit echt goed gedaan), en daardoor lekte hij een beetje. Zou dus APK-afkeur worden. Ook kreeg ik de pijpje niet mooi in het midden, omdat ik ook in de knoop kwam met het ophangpunt. Daarom via een forummer een redelijk nieuwe home-made brulpijp gescoord en deze erop gezet. geluid is nu toch wel tegen het "harde" aan, maar dat mag de auto wel een beetje hebben vind ik.
Oude situatie:
Nieuwe pijp:
Wel nog even afgewerkt met een subtiel eindstukje:
De to-do-list voor de komende periode:
- zwaardere torsieveren van een GTV6 (liggen al klaar)
- 105-serie kogels op de casterstang monteren (liggen ook al klaar)
- Bilstein B6 schokdempers aan de voorzijde (zijn al besteld)
- stabilisatorstang van een 75TS
- Open luchtfilters of kelkjes op de carbs
- staalomvlochten remleidingen
- eventueel nog een 1.6-versnellingsbak voor de kortere overbrenging
- en de rest dat zien wel allemaal wel
Zometeen komt nog een update m.b.t. bovenstaande lijst, die moet ik echter nu nog gaan uitwerken.
Zal dus alvast hier even een samenvatting neerzetten wat er allemaal al gebeurd is. Zal maar even de meest belangrijke dingen hier neerzetten, want het smeren van en een kogeltje in het gasmechanisme is niet echt belangrijk enzo.
Voor de goede orde, het betreft een Alfetta 2.0 Berlina uit 1981. De meeste van hier kennen de auto denk ik al.
Hij is nu een dik half jaar in mijn bezit en heb hem de hele zomer door dagelijks gereden. Mar zodra het weer minder werd de auto weer naar binnen gestuurt en een winter-Alfa aangeschaft. Deze winter dus lekker de tijd om de auto een beetje te tweaken met wat leuke gadgets.
Om te beginnen even een foto van hoe de auto er aan het einde van de zomer nog bij stond:
Er zullen dus vooral kleine aanpassingen plaatsvinden met het accent op de sportieve driveability. Voor mij eigenlijk veel belangrijker dat de uiterlijke aanpassingen. (is eigenlijk af in dat opzicht)
Het eerst wat eigelijk gebeurde was dat er een setje nieuwe Ronals onder zijn gekomen, mét naafkapjes. Foto's daarvan lijken me verder overbodig gezien iedereen wel weet hoe die er uit zien.
Nu nog even een opsommig wat er al gedaan is:
Aan de achterzijde Koni Geel i.c.m. Eibach verlagingsveren van een 75 Twinspark (check ook spoorverbreders achter)
Dan had ik de uitlaat vervangen door een soort van home-brew brulpijp met dubbel eindstuk. Dit was eigenlijk een noodoplossing omdat mijn achterdemper was afgebroken. (door sllijtage gelukkig) Pijp komt niet mooi onder de carosserie uit, en ook sluit hij niet mooi aan op de middendemper.
Het geluid ervan is trouwens wel echt waanzinnig gaaf, haha!
check: http://nl.youtube.com/watch?v=_mtoTviAqfY
Een tijgeleden kwam ik voor het eerst langs de weg te staan, gelukkig maar 30m van huis af. De hulpkoppelingscylinder had het begeven dus deze vervangen.
Daarbij meteen gedaan:
- hulpkoppelingscylinder vervangen
- nieuw silentbloc staartstuk
- wat kleine dingen als nieuwe motorolie, remolie, nieuw hoesje om versnellingsgaffel etc.
Toen ook de motor een laten nalopen door LTC Racing:
- carburateurs laten afstellen (incl schoonmaken sproeiers en 1 nieuwe CO-schoef )
- kleppen en nokkenassen stellen
- nieuw benzinefilter
- nieuwe ontsteking en condensator (en ook laten afstellen)
Motor loopt echt als een speer nu. Denk dat mijn oude TS hier toch wel moeit mee zou hebben om tegen te rijden.
Wel bleek dat mijn carbs eens een keer uit elkaar moeten en goed nagelopen te worden. Warm loopt de motor waanzinnig hard, maar koud stribbelt hij niet een beetje tegen.
Vorige week zou ik eigenlijk ook nog een setje 155 Q4-velgen ophalen voor eronder. Wielen laten reserveren en prijsafspraak gemaakt, zou 4 dagen laten gaan halen (170km rijden). Krijg ik de dag ervoor een sms dat hij ze al aan iemand anders verkocht heeft!
Als laatste afgelopen week het uitlaatsysteem nog onderhanden genomen. Voor- en middendemper was gewoon helemaal door. Reed al weer enkele maanden rond met een gescheurde voordemper en nu was het zover dat het niet meer dicht te smeren was. daarom een hagelnieuwe voor- en middendemper gemonteerd. Ook de achterdemper maar vervangen. Het dubbelloops exemplaar sloot niet echt lekker aan op de middendemper (nooit echt goed gedaan), en daardoor lekte hij een beetje. Zou dus APK-afkeur worden. Ook kreeg ik de pijpje niet mooi in het midden, omdat ik ook in de knoop kwam met het ophangpunt. Daarom via een forummer een redelijk nieuwe home-made brulpijp gescoord en deze erop gezet. geluid is nu toch wel tegen het "harde" aan, maar dat mag de auto wel een beetje hebben vind ik.
Oude situatie:
Nieuwe pijp:
Wel nog even afgewerkt met een subtiel eindstukje:
De to-do-list voor de komende periode:
- zwaardere torsieveren van een GTV6 (liggen al klaar)
- 105-serie kogels op de casterstang monteren (liggen ook al klaar)
- Bilstein B6 schokdempers aan de voorzijde (zijn al besteld)
- stabilisatorstang van een 75TS
- Open luchtfilters of kelkjes op de carbs
- staalomvlochten remleidingen
- eventueel nog een 1.6-versnellingsbak voor de kortere overbrenging
- en de rest dat zien wel allemaal wel
Zometeen komt nog een update m.b.t. bovenstaande lijst, die moet ik echter nu nog gaan uitwerken.