Pagina 1 van 5

155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: za feb 14, 2009 00:57
door kitaro
Omdat ik de Q4 steeds een beetje beter aan het maken ben, volgens mijn bescheiden mening, dacht ik dat het mischien leuk zou zijn om een overzichtje te maken van wat er tot nu toe op de auto geschroefd is.

Ik heb de Q4 gekocht in oktober 2001.
Het is een rode 155Q4 widebody uit 1995. En dan de versie met de ronde knipperlichten op de voorschermen.

Opties die al aanwezig waren toen ik hem kocht:

- Airco
- Schuifdak
- Cilmate control panel
- 16 inch stellares
- trekhaak
- Spoiler
- Mistlampen
- 2 liter turbo
- 4wd

190pk en 290 Nm, best leuk.... :?

Onderdelen die sindsdien zijn vervangen/getjoened:

- Squadra chip.
- EPS uitlaat met behoud van de 3 kats.
- Harko heeft ooit een speciaal luchtfilter gemaakt wat ik nog steeds gebruik
- Veerpootbrug
- witte knipperlampen van een fiat coupe. (hormann)
- HF olifanten logo op de zijkanten :wink:
- Versterkte remleidingen
- Dot 5.1
- 17 inch 7J teamdynamics pro race 1.2 velgen
- 215/40/17 bridgestone potenza re050 banden
- versterkte koppeling (Nu einde oefening maar ik heb een opvolger.)
- Sportspruitstuk (made in china :wink: .)
- Turbo druk meter
- Volledig rosso 130 herspoten vanwege de 6 kleuren rood/paars op de auto. (Inmiddels al weer iets minder mooi geworden.)
- D2 instelbare road schokdemper set. Voor is camber in te stellen, hoogte en hardheid zijn in te stellen.

Inmiddels 254pk /379 Nm :wink:

Afbeelding

Nu staat de auto op de brug vanwege een falende kopping, en de volgende onderdelen gaan toegevoegd worden:

- Brembo big brake kit. 305*28 omgeboord naar 4x98 van de 156 bbk.
- Alcon 6 kleps/flipper koppeling
- Versterkte drukgroep
- Brandstof druk meter.

Wat er ook gaat gebeuren:

- Balanceren van de aandrijfas naar achteren. Plus het vervangen van de rubbers om die as. Ik hoop een trilling in de auto bij 140km/h die ik vervelend vind op te lossen.
- De kap die de lucht naar de intercooler moet geleiden staat verkeerd gemonteerd. Dus dat moet veranderd worden. Daar verwacht ik nog wel wat winst van.

Dingen die ik nog in de bestelling heb staan:

- Bernacle widget

De auto zoals die er nu bij staat:

Afbeelding

De auto heeft al een keer in de autoweek gestaan met mij pontificaal op de foto. :oops:
Vanaf 26 maart ook in de GTO in een mooi artikel. Ter nagedachtenis aan de wegversies van de dtm wagens van de jaren 80/90.

RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: za feb 14, 2009 01:17
door PeterTI
Mooi man! Mischien is een grotere FMIC ook een optie?

RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: za feb 14, 2009 12:44
door kees artc6
Was pas even bij RD en zag de Q staan. Mooie plannen voor een mooie bolide ! 8)

Re: RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: za feb 14, 2009 12:58
door kitaro
Mooi man! Mischien is een grotere FMIC ook een optie?
Wel een optie maar staat (voorlopig) niet op mijn lijst.

RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: zo feb 15, 2009 14:19
door Harry Tijssen
Dat is fijn boodschappen doen, de GTO ook maar eens even in de gaten houden.
Erg leuk dat jouw 155 steeds weer in de bladen/belangstelling staat.

RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: ma feb 16, 2009 17:26
door pieter van baalen
mooi ding.

veel aangedaan zo te lezen echt een fun bak. valt veel te halen onder de kap van een Q 8)

Re: RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: ma feb 16, 2009 17:50
door Brul(tm)
valt veel te halen onder de kap van een Q 8)
En te brengen ;)

Groetjes,
Marc

Re: RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: di feb 17, 2009 04:33
door kitaro
valt veel te halen onder de kap van een Q 8)
En te brengen ;)

Groetjes,
Marc
De materiaal kosten zijn me altijd mee-gevallen. :wink:

Maar er is inderdaad een hoop lol aan te beleven.

RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: di feb 17, 2009 16:45
door kitaro
Okay, het hart van de oude koppelingsplaat kan dus vrij ronddraaien.
Het hele binnenwerk was eruit, dus dat verklaarde waarom ik niet meer vooruit kwam.

Morgen de hele koppelings-set wegbrengen om het vliegwiel te laten vlakken en waarschijnlijk balanceren.

En we hebben de eerste "verassing". Er zijn twee pakkingen op van het motorblok, helamaal hard geworden en dichten niet meer goed af. De onderste bij de carterpan en degene daarboven. Verder lekken de twee doppen bij de balanceerassen.
Dus ik weet nu waarom mijn blok altijd olie aan de onder kant had.

Gaan we ook direct aanpakken.

RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: di feb 17, 2009 19:47
door pieter van baalen
goed bezig 8)

Re: RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: di feb 17, 2009 20:05
door Brul(tm)
En we hebben de eerste "verassing". Er zijn twee pakkingen op van het motorblok, helamaal hard geworden en dichten niet meer goed af. De onderste bij de carterpan en degene daarboven. Verder lekken de twee doppen bij de balanceerassen.
Dus ik weet nu waarom mijn blok altijd olie aan de onder kant had.
Goed bezig :D Zou me niets verbazen als dit bij mij ook een oorzaak van het zweten is. Zal hier straks ook eens op onderzoek gaan als ik weer wat ga doen.

Groetjes,
Marc

RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: za feb 21, 2009 05:01
door kitaro
Aandrijfas naar achteren wordt opgestuurd. En er word direct alles mee genomen wat er niet helemaal fris meer uitziet.
De radiateur is nog niet lek maar kan wel binnenkort gaan. Dus die wordt vervangen.

De pakkingen om het blok waren al gedaan vandaag.

De startmotor krijgt een opfris kuurtje.

Kan niet wachten tot alles weer in de auto zit.

RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: za feb 21, 2009 05:12
door kitaro
De koppeling voor wie het plaatje gemist had:

Afbeelding

En de oude koppeling:

Afbeelding

En dit is het binnenwerk van die koppeling dat nu buiten ligt.

Afbeelding

RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: za feb 21, 2009 05:28
door kitaro
En de remmen die er op gaan:

Afbeelding

Inmiddels geboord naar 4*98.

Re: RE: 155 Q4 het boodschappenlijstje

Geplaatst: wo mar 04, 2009 16:22
door Bullettooth
En de remmen die er op gaan:


Inmiddels geboord naar 4*98.
Als je nu gezegt had dat je bij de remconversie Fiat coupe 20vt schijven had gewild, had je prcs dezelfde alleen 4x98 ipv 5x98, had je het boren gescheelt.
Plus let op welke velgen je gaat monteren! Deze 'aftermarket' klauwen zijn 'gelukkig' iets dunner dan de origineel geleverde 4-pot klauwen van brembo, maar je heb zeker een holling in de achterkant van de velg nodig van 42mm. Er zijn er niet zoveel die dat hebben.

http://www.brembo.com/CatalogoHPGT/Deta ... idLingua=1

Ik spreek uit ervaring, heb namelijk een 155 V6, met volledig GTA/Fiat coupe 20VT rem conversie.