Pagina 1 van 11

Earl

Geplaatst: za mar 07, 2009 14:24
door Zaagauto
Toch maar een project topicje van maken want door mijn immer weerbarstige houding tov Kraft durch Plastik is mijn kennis van de goddelijke transaxles natuurlijk gelijk aan nul en zullen er vele vragen komen....

Voor degenen die nog niet weten wie of wat Earl is, hier een plaatje...
Afbeelding
Earl (een 1987 eerste serie Alfa Romeo Alfa 75 2.0 TS) is uiteraard vernoemd naar the godfather of plastic, Earl S. Tupper.
Het verhaal over hoe Earl in ons leven kwam kunt u HIER nalezen.

Earl heeft de eerste 22 jaren van zijn leven in Belgie mogen doorbrengen en is derhalve nog niet in het bezit van een Nederlands kenteken. Het verwerven van de begeerde gele platen is op zich nauwelijks meer een probleem te noemen maar daar er bij die procedure geen controle van de staat van het mechaniek meer plaatsvindt dient meteen aansluitend het voiture een APK-keuring te ondergaan en daar moeten toch nog wel wat handelingen voor verricht te worden.

Een klein lijstje:
De remmerij - ik ben er niet van onder de indruk en in bovengenoemd topic zijn al een aantal suggesties voorbij gekomen
De koppeling - slipt en het pedaal komt niet terug
Stuurhuis - heeft een forse lekkage
Voorste draagarmbussen - zijn niet helemaal fris meer

Dankzij een leen-donor (you have our gratitude!) liggen hier intussen gereviseerde voorste klauwen en twee onderste triangels...

Die triangels moeten moeten nog wel van verse bussen en fuseekogels voorzien worden en daar beginnen we dan ook mee... en de vragen ook....
Een paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
De fuseekogel...
Het moertje ging goed los... maar hoe verwijder je het geheel? Gepast geweld? Slaan? Persen? Verwarmen / koelen?

De draagarmbussen....
Afbeelding
Afbeelding
Eigenlijk dezelfde vraag... hoe krijg je dit uit elkaar zonder de boel te beschadigen?

Tips & truuks zijn meer dan welkom en worden met dankbaarheid in ontvangst genomen!

Edit:
Vond op de site van Prins Bredevoort deze tekening van de fuseekogel:
Afbeelding
De verticale streepjes doen vermoeden dat het een klempassing is en de streepjes een vaag soort spiebaantjes zijn? Ergo... rammen?

RE: Earl

Geplaatst: za mar 07, 2009 14:37
door GT 75V6
Indien een V6-stuurhuis gelijk is heb ik nog een goed lekkagevrij stuurhuis voor je liggen. Hoeft niet veel te kosten. :wink:

Succes met je project, Zaagmans aan de 75! \:D/

RE: Earl

Geplaatst: za mar 07, 2009 14:48
door yuri 75 V6
Precies, is een klempassing. Gepast geweld gebruiken. Beiteltje tussen draagarm en kogel wil ook nog wel eens helpen. De nieuwe kogel monteren zou ik in de bankschroef doen, met doppen om de draadeinden heen.

RE: Earl

Geplaatst: za mar 07, 2009 17:51
door TechnoStig
gave hyster!

RE: Earl

Geplaatst: za mar 07, 2009 20:15
door Alessandro
onder gepast geweld versta ik in deze niet rammen op dat moertje/ stiftje, dat heeft geen zin. :wink: Wel zin heeft het om beitels (of schroevendraaiers, maar dat mag ik natuurlijk niet zeggen 8) ) tussen de ring van de kogel en de arm te slaan..... kan soms goed, heel goed vastzitten. :( soms heb je geluk. Succes!

Draagarmrubbers heb ik nog nooit vervangen (andere draagarm met goede bussen uit het rek pakken is soms ook handig), dus kan ik je niet bij helpen. :oops:

RE: Earl

Geplaatst: za mar 07, 2009 20:39
door stephen
bij fusee kogel demonteren, heb ik laatst bij een exemplaar wat niet wilde meewerken :evil: , het draadeindje eraf geslepen toen twee randjes van de kogel weggeslepen zodat ik er een poelietrekker op kon zetten, eerst op het restje v/d draadeind en later met een imbus boutje tussen trekker en draadeindje
op deze manier druk je hem eruit, met af en toe een tikje op de kop v/d trekker :wink:

monteren met grote dop gedaan aan de kogelkant en waar het draadeindje doorheen komt een kleinere dop en dan met de poelietrekker erin trekken, dit was onder de auto, kan los anders in grote bankschroef /onder pers ook met 2 doppen of bussen

succes met het klusje , wat soms makkelijk gaat en soms wat minder makkelijk :lol:

RE: Earl

Geplaatst: zo mar 08, 2009 15:00
door KAS
Een fuseekogel tik je er met een beitel gemakkelijk uit. Rondom lostikken, veel geweld is niet nodig. Monteren gaat nog gemakkelijkker. Je tikt de kogel er een eindje in, daarna plaats je een steun onder de kogel. Laar de auto zakken met de krik zodat de kriksteun klem zit onder de fuseekogel. Nu sla je met een 5 kg hamer op het fuseestuk zodat de kogel in het fuseestuk zakt. Dus het gewicht van de auto drukt de kogel op z`n plek. Net zo lang tot ie op z`n plaats zit. Je kan desnoods een dop plaatsen tussen kogel en kriksteun. Je hoeft hiervoor geen draagarm te demonteren. Beetje vet of wat WD 40 aan de kogel helpt en het gat goed schoonmaken ook.

RE: Earl

Geplaatst: ma mar 09, 2009 09:32
door Zaagauto
En dank voor alle tips!

De eerst fuseekogel heeft zich al overgegeven! Ging eigenlijk verbazingwekkend makkelijk met een dun beiteltje tussen de triangel en de rand van de kogel...

Nu op naar de draagarmbussen...

Wat ik zo her en der gehoord heb is dat niet veel mensen bekend zijn met het wisselen van deze?

Wil er eigenlijk toch wel graag nieuwe in hebben... Meen ooit eens in een gesprek gehoord te hebben dat het vervangen door die van de 105 serie de boel wat strakker zou maken dan dan wanneer de standaard 75 bussen gebruikt worden?

Hoe krijg je die boel uit elkaar?

RE: Earl

Geplaatst: ma mar 09, 2009 09:58
door Maurizio
http://www.users.on.net/~craigf/
de 75 Werkplaatshandboeken: dus even alles downloaden en klaar voor jaren sleutelplezier

Re: RE: Earl

Geplaatst: ma mar 09, 2009 09:59
door Zaagauto
http://www.users.on.net/~craigf/
de 75 Werkplaatshandboeken: dus even alles downloaden en klaar voor jaren sleutelplezier
Ah Kiek!

Dank!

Ben zo stom geweest om op houten een compleet uitgeprinte versie te laten ligen... stom, stom, stom..

Nu dus gered!

Dank! 8)

EDIT: En al aan het downloaden natuurlijk en PRECIES gevonden wat ik zocht!
Afbeelding

Nu dus op zoek naar een leen / huur / koop trekker # A.3.0372 (misschien uit de SvL aankopen van iemand?) of alternatieven daar voor... ik weet dat deze bussen bij de 105jes vaak versleten cq verwaarloosd zijn en MUURvast kunnen zitten....
Afbeelding

RE: Earl

Geplaatst: ma mar 09, 2009 15:38
door Zaagauto
En met de pers van een lokale garagist de bussen van hun plaats gekregen zonder de benodigde trekker te hoeven scoren!

Het spul kan nu dus gecoat worden (zal wel een likje Hamerite worden), intussen de nieuwe spullen bestellen en met de andere kant beginnen!

RE: Earl

Geplaatst: ma mar 09, 2009 15:44
door frankalfa
Rustoleum zaag, géén hammerite! :!: Dat is voor tuinhekjes (en roest dan nog sprak de ervaringsdeskundige)

Grtz,fRank

Ps hoe bevalt het klussen aan een transaxle?

RE: Earl

Geplaatst: ma mar 09, 2009 15:59
door Zaagauto
Zat al even te dubben fRank... heb destijds het onderstelspul van de Berlina met Hamerite gedaan en dat heeft niet heel erg lang gehouden...

Rustoleum... Karwei? (Trailer Trash City is nou niet echt dicht bevolkt met allerhande specialistische-middeltjes-verkopende-middenstanders....

Tsja... sleutelen aan Transaxles... kan er nog weinig over zeggen... heb alleen die twee triangels hier nog maar liggen (leen-triangels zelfs!) om in de verloren uurtjes vast aan de slag te kunnen...

De rest van Earl (alles dus...) staat in een der museumhallen van het CharCool Museum....

RE: Earl

Geplaatst: ma mar 09, 2009 16:05
door frankalfa
Karwei, denk t niet.

Check deze site , wellicht dat hier de vertegenwoordigende bedrijven op te vinden zijn,anders ff bellen.
Hier in de buurt zit iig een dealert van dat spul.
Heb al een paar auto's gecombicoloured met de roller 8) ,prima spul!

Grtz,fRank

RE: Earl

Geplaatst: ma mar 09, 2009 16:57
door Zaagauto
Valt nog niet mee om een dealer hier in de buurt te vinden...