146 2.0 TI nieuw leven in blazen
Geplaatst: za mar 21, 2009 23:27
Na aankoop van onze alfa 146,
Na veel ritjes, blijkt dat de uitlaat aan vervanging toe is, hier begint de ellende nog niet zou je zeggen, ( in een normale situatie niet nee! )
Uitlaat na een dag gerepareerd, hartstikke blij natuurlijk! Direct dezelfde avond nog even naar groningen, niks aan de hand.
De terug weg begint het.. nadat we een dikke audi RS 8 hebben uitgedaagd ( even 240 ) rijden we weer " normaal " 140 op de weg naar huis. als we plots een rare ratel horen.. even de radio zachter.. en hoe meer we gas geven hoe langzamer de auto lijkt te gaan.. totdat we uiteindelijk alleen nog maar over het asfalt rollen, en de stuurbekrachtiging etc er allemaal mee ophoud.
Nadat we de auto aan de zijkant van de weg hebben gezet, direct de wegenwacht gebeld omdat de auto inmiddels ook niet meer wou starten, na 20 min gewacht te hebben arriveerd dan eindelijk de ANWB, die pakt even de startkabels om te zien of het aan de accu ligt. De startkabels erop en straten maar..
De auto ging aan... maar wat er toen voor geluid uit kwam!! alsof de motor door de motorkap heen zou slaan!! Een geratel en getik kwam er onder weg! Gauw de motor uit gedaan natuurlijk.. advies van de wegenwacht: 'breng naar de sloop' 'overleden'
Vanaf heerenveen ergens moesten we terug gesleept worden naar huis toe.
eenmaal thuis gekomen, de auto op de parkeerplaats gezet, en gauw naar bed gegaan.. 'we zien het morgen allemaal wel'
De volgende dag rondgespeurd op internet, en we kwamen al gauw tot de conclusie dat het een wel bekende kwaal is bij dit type alfa, de nokken as steller kappot, waardoor de lagers uit het blok knallen.. heel fijn..
na een week erover nagedacht te hebben, kwam daar uiteindelijk de beslissing; Een nieuw motorblok is de enige redding!
Hierna weg gebracht naar een monteur om de zoektocht naar een nieuw motorblok te starten! Ook dit bleek niet zo makkelijk te zijn.. wat blijkt van ons type alfa zijn er maar 137 van geleverd met dit type blok er in, waarvan er nu misschien nog maar 80 rondrijden? Het lijkt onmogelijk!
Na weken te hebben gewacht, dan eindelijk goed nieuws! er is een blok helemaal gereviseerd! we konden niet wachten! nadat het toch weer iets langer duurde, toch even informeren met als gevolg 'slecht nieuws' het motor blok was binnengekomen, en zag er niet uit, geen gereviseerd blok en dus ook nog geen redding voor onze alfa.
weer een zoektocht naar een motorblok, het lijkt onmogelijk, en dit blijkt ook zo te zijn. Waarna er wordt besloten het blok te gebruiken van een ander type alfa wat vrijwel exact het zelfde type is! Wij helemaal blij!
Zou het nu na 2 maanden toch echt lukken??
En het blijkt zo te zijn! op een avond gaan we langs de monteur, maar er blijkt niemand te zijn. we gaan naar huis om vervolgens de volgende dag maar weer te gaan kijken, we horen van iemand dat hij er niet zo veel van weet maar dat hij inderdaad wel werkt, motorkap open, en ja er zit inderdaad een nieuw blok in!
Alsof we nog niet genoeg pech hebben gehad, komt vervolgens de monteur binnen die er al zijn tijd in heeft gestoken, de auto deed het inderdaad ja! en hoe! maar voor 2 uurtjes..
de auto was voor een proefrit even weg, kijken of alles goed werkt geen rare geluiden etc. Op de terugweg, een tik in de motor.. auto aan de kant gezet, en maar weer terug laten slepen,
wat nu volgt? is voor ons ook nog onbekend, maar vermoedelijk weer een kappot motor blok, wat er voor zorgt dat we weer terug bij af zijn...
to be continued...
( misschien iemand die nog tips heeft? )
Na veel ritjes, blijkt dat de uitlaat aan vervanging toe is, hier begint de ellende nog niet zou je zeggen, ( in een normale situatie niet nee! )
Uitlaat na een dag gerepareerd, hartstikke blij natuurlijk! Direct dezelfde avond nog even naar groningen, niks aan de hand.
De terug weg begint het.. nadat we een dikke audi RS 8 hebben uitgedaagd ( even 240 ) rijden we weer " normaal " 140 op de weg naar huis. als we plots een rare ratel horen.. even de radio zachter.. en hoe meer we gas geven hoe langzamer de auto lijkt te gaan.. totdat we uiteindelijk alleen nog maar over het asfalt rollen, en de stuurbekrachtiging etc er allemaal mee ophoud.
Nadat we de auto aan de zijkant van de weg hebben gezet, direct de wegenwacht gebeld omdat de auto inmiddels ook niet meer wou starten, na 20 min gewacht te hebben arriveerd dan eindelijk de ANWB, die pakt even de startkabels om te zien of het aan de accu ligt. De startkabels erop en straten maar..
De auto ging aan... maar wat er toen voor geluid uit kwam!! alsof de motor door de motorkap heen zou slaan!! Een geratel en getik kwam er onder weg! Gauw de motor uit gedaan natuurlijk.. advies van de wegenwacht: 'breng naar de sloop' 'overleden'
Vanaf heerenveen ergens moesten we terug gesleept worden naar huis toe.
eenmaal thuis gekomen, de auto op de parkeerplaats gezet, en gauw naar bed gegaan.. 'we zien het morgen allemaal wel'
De volgende dag rondgespeurd op internet, en we kwamen al gauw tot de conclusie dat het een wel bekende kwaal is bij dit type alfa, de nokken as steller kappot, waardoor de lagers uit het blok knallen.. heel fijn..
na een week erover nagedacht te hebben, kwam daar uiteindelijk de beslissing; Een nieuw motorblok is de enige redding!
Hierna weg gebracht naar een monteur om de zoektocht naar een nieuw motorblok te starten! Ook dit bleek niet zo makkelijk te zijn.. wat blijkt van ons type alfa zijn er maar 137 van geleverd met dit type blok er in, waarvan er nu misschien nog maar 80 rondrijden? Het lijkt onmogelijk!
Na weken te hebben gewacht, dan eindelijk goed nieuws! er is een blok helemaal gereviseerd! we konden niet wachten! nadat het toch weer iets langer duurde, toch even informeren met als gevolg 'slecht nieuws' het motor blok was binnengekomen, en zag er niet uit, geen gereviseerd blok en dus ook nog geen redding voor onze alfa.
weer een zoektocht naar een motorblok, het lijkt onmogelijk, en dit blijkt ook zo te zijn. Waarna er wordt besloten het blok te gebruiken van een ander type alfa wat vrijwel exact het zelfde type is! Wij helemaal blij!
Zou het nu na 2 maanden toch echt lukken??
En het blijkt zo te zijn! op een avond gaan we langs de monteur, maar er blijkt niemand te zijn. we gaan naar huis om vervolgens de volgende dag maar weer te gaan kijken, we horen van iemand dat hij er niet zo veel van weet maar dat hij inderdaad wel werkt, motorkap open, en ja er zit inderdaad een nieuw blok in!
Alsof we nog niet genoeg pech hebben gehad, komt vervolgens de monteur binnen die er al zijn tijd in heeft gestoken, de auto deed het inderdaad ja! en hoe! maar voor 2 uurtjes..
de auto was voor een proefrit even weg, kijken of alles goed werkt geen rare geluiden etc. Op de terugweg, een tik in de motor.. auto aan de kant gezet, en maar weer terug laten slepen,
wat nu volgt? is voor ons ook nog onbekend, maar vermoedelijk weer een kappot motor blok, wat er voor zorgt dat we weer terug bij af zijn...
to be continued...
( misschien iemand die nog tips heeft? )