Pagina 1 van 2

146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: za mar 21, 2009 23:27
door Jermaurice
Na aankoop van onze alfa 146,

Na veel ritjes, blijkt dat de uitlaat aan vervanging toe is, hier begint de ellende nog niet zou je zeggen, ( in een normale situatie niet nee! )

Uitlaat na een dag gerepareerd, hartstikke blij natuurlijk! Direct dezelfde avond nog even naar groningen, niks aan de hand.

De terug weg begint het.. nadat we een dikke audi RS 8 hebben uitgedaagd ( even 240 ) rijden we weer " normaal " 140 op de weg naar huis. als we plots een rare ratel horen.. even de radio zachter.. en hoe meer we gas geven hoe langzamer de auto lijkt te gaan.. totdat we uiteindelijk alleen nog maar over het asfalt rollen, en de stuurbekrachtiging etc er allemaal mee ophoud.

Nadat we de auto aan de zijkant van de weg hebben gezet, direct de wegenwacht gebeld omdat de auto inmiddels ook niet meer wou starten, na 20 min gewacht te hebben arriveerd dan eindelijk de ANWB, die pakt even de startkabels om te zien of het aan de accu ligt. De startkabels erop en straten maar..

De auto ging aan... maar wat er toen voor geluid uit kwam!! alsof de motor door de motorkap heen zou slaan!! Een geratel en getik kwam er onder weg! Gauw de motor uit gedaan natuurlijk.. advies van de wegenwacht: 'breng naar de sloop' 'overleden'

Vanaf heerenveen ergens moesten we terug gesleept worden naar huis toe.

eenmaal thuis gekomen, de auto op de parkeerplaats gezet, en gauw naar bed gegaan.. 'we zien het morgen allemaal wel'

De volgende dag rondgespeurd op internet, en we kwamen al gauw tot de conclusie dat het een wel bekende kwaal is bij dit type alfa, de nokken as steller kappot, waardoor de lagers uit het blok knallen.. heel fijn..

na een week erover nagedacht te hebben, kwam daar uiteindelijk de beslissing; Een nieuw motorblok is de enige redding!

Hierna weg gebracht naar een monteur om de zoektocht naar een nieuw motorblok te starten! Ook dit bleek niet zo makkelijk te zijn.. wat blijkt van ons type alfa zijn er maar 137 van geleverd met dit type blok er in, waarvan er nu misschien nog maar 80 rondrijden? Het lijkt onmogelijk!

Na weken te hebben gewacht, dan eindelijk goed nieuws! er is een blok helemaal gereviseerd! we konden niet wachten! nadat het toch weer iets langer duurde, toch even informeren met als gevolg 'slecht nieuws' het motor blok was binnengekomen, en zag er niet uit, geen gereviseerd blok en dus ook nog geen redding voor onze alfa.

weer een zoektocht naar een motorblok, het lijkt onmogelijk, en dit blijkt ook zo te zijn. Waarna er wordt besloten het blok te gebruiken van een ander type alfa wat vrijwel exact het zelfde type is! Wij helemaal blij!

Zou het nu na 2 maanden toch echt lukken??

En het blijkt zo te zijn! op een avond gaan we langs de monteur, maar er blijkt niemand te zijn. we gaan naar huis om vervolgens de volgende dag maar weer te gaan kijken, we horen van iemand dat hij er niet zo veel van weet maar dat hij inderdaad wel werkt, motorkap open, en ja er zit inderdaad een nieuw blok in!

Alsof we nog niet genoeg pech hebben gehad, komt vervolgens de monteur binnen die er al zijn tijd in heeft gestoken, de auto deed het inderdaad ja! en hoe! maar voor 2 uurtjes..

de auto was voor een proefrit even weg, kijken of alles goed werkt geen rare geluiden etc. Op de terugweg, een tik in de motor.. auto aan de kant gezet, en maar weer terug laten slepen,

wat nu volgt? is voor ons ook nog onbekend, maar vermoedelijk weer een kappot motor blok, wat er voor zorgt dat we weer terug bij af zijn...

to be continued...

( misschien iemand die nog tips heeft? )

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 00:08
door WhizzMan
Ja, elke fase 1 en fase 2 2.0 16V twinspark past gewoon hoor. Echt makkelijk te vinden zijn ze niet, maar er zijn er best veel. Kijk ook eens naar de eerste modellen 156, de 155 2.0 16V en de 145QV.

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 13:28
door giulia-tom
Of je koopt via een echte specialist een echte motor die ook echt op deze punten is nagelopen en aangepakt.
Velen adverteren en zeggen het. Minder doen het ECHT. (ja weer het woord)

Zoals advertenties van "gereviseerde motor voor 1300 euri...." tuurlijk! NOT!

Vraag maar rond - er zijn wel echte tenten te vinden.... :wink:


Of je gaat voor een motor die je hebt horen lopen - en vervangt preventief bepaalde dingen zoals drijfstanglagers etc - dan heb je zekerheid en ben je van dit af.
als je het in 1x goed aanpakt ben je het ook sneller vergeten... :wink:

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 13:30
door Robkg
1 correctie, de motor draait niet kapot door een kapotte nokkenas versteller!

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 13:33
door giulia-tom
Wel volgens de allround "sleutelaar" die er gewoon na maanden een blok inkiepert en dan tot de conclusie komt dat het niet zo'n goede is.... :lol:

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 16:12
door Jermaurice
:(

Re: RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 16:28
door frankalfa
.....

Aangezien ik zelf geen monteur ben..... :lol:
Klopt! :lol:
Omdat je '240 km/h ' ( :^o :?: ) hebt gedaan is ie in de frieten gedraaid, níet door t doorrijden met een kapotte nokkenasverstellert... :idea:

Grtz,fRank

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 18:23
door WhizzMan
Geratel en steeds langzamer zou ik een kromme klep die uiteindelijk een zuigerbodem heeft geraakt en vervolgens die zuiger kapot heeft geslagen roepen, zo zonder openhalen en kijken. Het is allemaal uiteindelijk koffiedik kijken, want het blok is al lang weg, er zijn geen foto's gemaakt dus het zal wel. Inderdaad, krukaslagers zijn kwetsbaar, de nokkenasversteller is iets wat vaak stuk gaat en geratel oplevert, maar niet op deze manier en zeker niet met dit resultaat.

Het feit blijft dat deze meneer graag een wel-fris blokje in z'n auto wil hebben. Heeft er iemand nog een hele frisse 2.0 16V TS liggen voor hem?

Re: RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 18:37
door AR147TS
Klopt! :lol:
Omdat je '240 km/h ' ( :^o :?: ) hebt gedaan is ie in de frieten gedraaid, níet door t doorrijden met een kapotte nokkenasverstellert... :idea:

Grtz,fRank[/quote]

Ik rij ook in een TI, en 240 km\u moet hij best even aankunnen.
Ik heb ook wel eens plankgas gereden in Germanenland, en "gelukkig" geen problemen ondervonden

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 19:01
door GT 75V6
Stond je oliepeil wel op max? Als je met een TS gaat trappen is dat zeer raadzaam, bij te weinig olie kan het anders snel afgelopen zijn.

TS-blokken zijn daar héél gevoelig voor. :?

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 19:55
door WhizzMan
Er zijn allerlei dingen waar je voor op moet passen bij de 16V 2.0 TS. Het is nu gebeurd, die auto moet weer heel.

Daarna vooral zorgen dat je onderhoud en oliepeil goed in de gaten houdt, de motor netjes warm rijdt en bij rare geluiden, lampjes aan en dergelijke gelijk stoppen ipv doorrijden.

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: zo mar 22, 2009 20:51
door pieter van baalen
misschien eerst eens een kundig monteur zoeken..... :wink:

RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: di mar 24, 2009 22:32
door Jermaurice
Toen het allemaal gebeurde,

Geen olielampjes, een week ervoor nog nieuwe olie erin...
Dus daar kan het echt niet aan liggen ;)

en 240 moet het inderdaad wel aankunnen na altijd warm te hebben gereden etc.

Re: RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: di mar 24, 2009 23:12
door WhizzMan
Toen het allemaal gebeurde,

Geen olielampjes, een week ervoor nog nieuwe olie erin...
Dus daar kan het echt niet aan liggen ;)
Tenzij de vorige eigenaar dat nooit deed. Als je er dan nieuwe olie in giet kan je veel troep losmaken die vervolgens in je oliekanalen gaat zitten, de boel verstopt en dan gaan je lagers wel stuk. Dan ratelt ie hard ineens hoor.... Bij een verstopping heb je ook geen drukverlies, dus geen lampjes.

Re: RE: 146 2.0 TI nieuw leven in blazen

Geplaatst: di mar 24, 2009 23:18
door yuri 75 V6
en 240 moet het inderdaad wel aankunnen na altijd warm te hebben gereden etc.
Lullig dat je blok in de soep gelopen is. Maar 240? Ja, tuurlijk! Op de teller, dat geloof ik nog wel...