Pagina 1 van 3

koppelingshuis / cardanas / uitlaat

Geplaatst: do mar 26, 2009 14:12
door Jan M
Omdat er vanuit de cardanas en drukgroep een geluid komt wat er niet in hoort ga ik alle lagering hierin vernieuwen.
zie: http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=39070

Vanmorgen begonnen met koppelingshuis te demonteren. Omdat ik een hekel heb aan geweld:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en nieuwe lagers besteld.

RE: koppelingshuis

Geplaatst: do mar 26, 2009 18:05
door Speeder
Een poos geleden heb ik samen met Ba net als jij het koppelingshuis van de 75TS aangepakt. Die drietand hebben we met een 3arms poelietrekker van de as af getrokken. Doordat er een berg witte lock-tight achtige substantie tussen zat ging dat heel geleidelijk en goed.:) Ik snap jouw contructie met die draadeinden niet helemaal....je wil het toch juist van elkaar af hebben, niet naar elkaar toe?

BTW: heb je de drietand afgetekend op de as waar je hem vanaf gehaald hebt? :idea:

RE: koppelingshuis

Geplaatst: do mar 26, 2009 18:42
door AlfettaOwner
Idd volgens mij missen wij een foto :?

RE: koppelingshuis

Geplaatst: vr mar 27, 2009 06:51
door Jan M
Ik snap jouw contructie met die draadeinden niet helemaal....
Toen het driehoekje er af was, zat inderdaad iets van borgvloeistof tussen, moest het vliegwiel met drukgroep er nog uit.
Twee driehoekjes tegen elkaar, moer als afstandstukje er tussen, draadeinden aandraaien en je perst hem er zo uit.
Afbeelding

RE: koppelingshuis

Geplaatst: vr mar 27, 2009 08:35
door AlfettaOwner
Aha ik zat ook ff aan de flens te denken....je moet wel maar net 2 koppelingshuizen hebben :mrgreen:
Anyway goede oplossing!

Re: RE: koppelingshuis

Geplaatst: vr mar 27, 2009 13:25
door Speeder
Ik snap jouw contructie met die draadeinden niet helemaal....
Toen het driehoekje er af was, zat inderdaad iets van borgvloeistof tussen, moest het vliegwiel met drukgroep er nog uit.
Nu is het mij inderdaad ook helemaal helder :lol: In de as zit een klein gat geboord, daar heb ik een ronde drevel in gezet en op die manier de as uit de lagering getikt. Daarbij natuurlijk het koppelingshuis op een paar houten balken ondersteund. Op die manier hangt er bij elke tik ook nog even een zwaar vliegwiel aan, en is de as er met 3 tikken uit.

Iets meer geweld... jouw oplossing is wat dat betreft mooier ;)

RE: koppelingshuis

Geplaatst: vr mar 27, 2009 19:25
door Alessandro
Aha! Nu snap ik 'm. :o Wie weet, ga ik dit onthouden en komt het ooit nog van pas. :wink:

Mooie tip! :thumbs:

RE: koppelingshuis

Geplaatst: di mar 31, 2009 16:41
door Jan M
Speeder schreef:
BTW: heb je de drietand afgetekend op de as waar je hem vanaf gehaald hebt?

Heb ik niet kunnen doen, de cardanas die er op komt heb ik uit een sloper :oops: met 3 hele goede donuts.
Deze ligt klaar en heb ik reeds van een vers lager voorzien.
Dit geldt ook voor het koppelingshuis, daar zijn de lagers nog niet van binnen.

Vanmorgen begonnen met het er onderuit halen van de diverse onderdelen.
Eerst de uitlaat er af, dacht nog ergens op het forum gelezen te hebben dat deze kan blijven zitten, maar zit toch te veel in de weg.
Toen de bouten/moeren aan beide zijden van de as tegen het vliegwiel en versnellingsbakzijde.
Auto op de handrem en op de juiste stand in een versnelling en de as is geblokkeerd.
De middensteun van de cardanas en de 3e motorsteun aan het staartstuk, de 6 bouten uit de dwarse balk waar de dion in zit,
de versnellingshefboom bij de pook, en eigenlijk was hij er toen best snel onderuit.
Daarna de middelste bout uit de dwarse balk en de versnellingsbak rubbers. deze zaten met inbusbouten vast op de dwarsbalk.
Afbeelding
Zo netjes komt het er onder uit, alsof het nieuw is.

Afbeelding
bijna blank metaal waar de dwarse steun ter hoogte van het tussenlager.
voor het er op gaat maar een laagje tectyl er op denk ik.

Afbeelding
zo is de rest van de auto ook.

RE: koppelingshuis

Geplaatst: di mar 31, 2009 18:41
door AlfettaOwner
Dat ziet er nog heeeeeel netjes uit :shock:

Denk je wel bij het monteren eraan dat de platte schijf met bolling, dus met de platte kant naar boven :wink:

RE: koppelingshuis

Geplaatst: di mar 31, 2009 19:36
door Jan M
AlfettaOwner schreef:
platte schijf met bolling, dus met de platte kant naar boven
Je bedoelt die tussen rubber in dion en dwarse balk, die heb ik wel horen vallen :shock: en gevonden :o maar niet hoe die moet.
Nu wel. Thanks. :wink:
eehhh, zittie boven of onder het rubber?

RE: koppelingshuis

Geplaatst: di mar 31, 2009 20:38
door Alessandro
De aanblik van het sleepoog zegt genoeg: jij hebt een topper jan! 8) :thumbs:

p.s. als de platte kan boven moet, dan zal de ring dus zeker boven het rubber thuis horen. (logisch redeneren ;) )

RE: koppelingshuis

Geplaatst: di mar 31, 2009 20:40
door AlfettaOwner
Tussen bovenkant rubber dion en dwarsbalk in met de platte kant naar boven :wink:

RE: koppelingshuis

Geplaatst: do apr 02, 2009 19:30
door Jan M
Vanmorgen de reeds van een nieuw lager voorziene cardanas in elkaar gezet.
Een gereedschapje gemaakt om de donut probleemloos over de draadeinden te schuiven.
Hierbij goed naar het origineel gekeken. Voor aandraaien van de moeren de klem gelost,
dan kan de donut uitzetten en zich centreren over de astappen. Dit ter voorkoming van onbalans.

Afbeelding
Afbeelding

Heb helaas geen plaatjes gemaakt van het wisselen van het lager.
(lagers voor het koppelingshuis nog niet binnen)

RE: koppelingshuis / cardanas

Geplaatst: ma apr 06, 2009 17:52
door Jan M
Vandaag de lagers van het koppelingshuis, het druklager en een nieuw slangetje naar de hulp-koppelingscilinder opgehaald.
Morgenochtend weer wat hobbyen.
Afbeelding

RE: koppelingshuis / cardanas

Geplaatst: di apr 07, 2009 15:21
door Jan M
Gisterenmiddag de nieuwe lagers in het koppelingshuis en vliegwiel ook gemonteerd.
Priseas mogen lenen en drukgroep met koppelingsplaat dus ook gemonteerd.
Vanmorgen koppelingshuis er op, vers druklager en versnellingsstang onder de auto.
Een andere hulpkoppelingscilinder gemonteerd want de oude zweette, en een vers slangetje.
Moet nog ontlucht worden.
Cardanas geplaatst maar nog niet vastgezet. Dit is de volgende keer aan de beurt.
Wordt vervolgd.