Motorblok Alfa 75 2.5QV reviseren
Geplaatst: zo aug 09, 2009 21:23
Mijn Alfa 75 2.5QV heeft al sinds ik hem heb (3,5 jaar) een tikkend/kloppend geluid met het motortoerental mee. In eerste instantie lag de verdenking op de cardanas (zie ook dit topic), dit leek ook duidelijk hoorbaar als je onder de auto luisterde, het leek van de achterste helft van de as te komen. Maar na uiteindelijk alle slijtdelen van de as te hebben vervangen is uiteindelijk geen blijvende verbetering opgetreden. Ook is er inmiddels een andere versnellingsbak/koppelinggroep onder gekomen (omdat ik hem weer origineel wilde maken) en ook dat maakte geen verschil qua getik.
Langzamerhand kwam de verdenking steeds meer op het motorblok te liggen, in het bijzonder de krukaslagers. Het geluid is bij koude motor niet/nauwelijks hoorbaar. Onlangs de proef op de som genomen en de cardanas eronderuit gehaald en de motor laten lopen, en inderdaad is het getik nog steeds aanwezig, zij het wat minder luid. Ik vermoed dan ook dat de holle cardanas het geluid versterkt heeft.
Filmpje van het geluid bij warme motor. Het geluid is het beste hoorbaar aan de zij/achterkant van het blok.
Overigens reageert zo'n blokje best fel, zo zonder cardan as ertussen.
Plan is nu om het blok eruit te halen en de krukaslagers eens nader te bekijken, om daarna te beslissen wat er allemaal vervangen/gereviseerd zal worden.
Het blok lijkt verder in goede staat te zijn, afgaand op de loopeigenschappen en het olieverbruik (nihil). Kilometerstand van auto/blok weet ik niet zeker omdat ik het verleden van de auto verder niet ken, maar de teller staat momenteel op 80.000km. Wel lekt de achterste krukaskeering enigszins en moet de distributieriem vervangen worden.
Vandaag eerst nog maar eens de compressie gemeten, voordat ik het blok eruit ga halen. Resultaat:
cilinder 1: 12,8bar
cilinder 2: 13,5bar
cilinder 3: 13,2bar
cilinder 4: 12,6bar
cilinder 5: 12,8bar
cilinder 6: 13,2bar
Lijken mij prima waarden, met niet teveel ondeling verschil.
Langzamerhand kwam de verdenking steeds meer op het motorblok te liggen, in het bijzonder de krukaslagers. Het geluid is bij koude motor niet/nauwelijks hoorbaar. Onlangs de proef op de som genomen en de cardanas eronderuit gehaald en de motor laten lopen, en inderdaad is het getik nog steeds aanwezig, zij het wat minder luid. Ik vermoed dan ook dat de holle cardanas het geluid versterkt heeft.
Filmpje van het geluid bij warme motor. Het geluid is het beste hoorbaar aan de zij/achterkant van het blok.
Overigens reageert zo'n blokje best fel, zo zonder cardan as ertussen.
Plan is nu om het blok eruit te halen en de krukaslagers eens nader te bekijken, om daarna te beslissen wat er allemaal vervangen/gereviseerd zal worden.
Het blok lijkt verder in goede staat te zijn, afgaand op de loopeigenschappen en het olieverbruik (nihil). Kilometerstand van auto/blok weet ik niet zeker omdat ik het verleden van de auto verder niet ken, maar de teller staat momenteel op 80.000km. Wel lekt de achterste krukaskeering enigszins en moet de distributieriem vervangen worden.
Vandaag eerst nog maar eens de compressie gemeten, voordat ik het blok eruit ga halen. Resultaat:
cilinder 1: 12,8bar
cilinder 2: 13,5bar
cilinder 3: 13,2bar
cilinder 4: 12,6bar
cilinder 5: 12,8bar
cilinder 6: 13,2bar
Lijken mij prima waarden, met niet teveel ondeling verschil.