Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 21:53

Hoi,

Zoals al in het topic “…met een motor van Alfa Romeo” te lezen was ben ik zelf ook aan zo’n "niet Alfa, wel Alfa motor" projectje begonnen. :)

Ik rijd al sinds een jaar een BMW E30 Touring als dagelijkse auto en ik moet zeggen dat dit me wel bevalt. Het is een probleemloze auto met een goede wegligging en dito remmen. Wel is het ding langzaam en reageert hij niet lekker op het stuur ( te veel omwentelingen van links naar rechts). Een 75 zou natuurlijk een fijnere auto zijn (vind ik ook zeer zeker sportiever rijden) maar die kon ik niet vinden voor mijn budget. :(

Nu heb ik een tweetal maanden geleden een belastingvrije E30 kunnen kopen voor leuk geld en ik heb besloten om de Touring eruit te gaan doen en voortaan weer lekker belastingvrij te gaan rijden. Omdat ik toch aardig km’s maak is het voor mij wel een slim idee om gas of diesel te rijden. Diesels heb ik helemaal niks mee dus die optie verviel eigenlijk al meteen. Ook is het belangrijk voor mij om wel een vlotte auto te hebben, een 318 is dat dus niet… Dus een grotere motor moest erin en dan gas. De motoren die BMW zelf geleverd heeft in de E30 vind ik allemaal niks, zo’n 325 reed ik zoek met mijn 75 TS. Een 24v uit een E36 is wel leuker maar zo’n blok kost al gauw een 1000 euro en staan er om bekend dat de kop nogal eens scheurt. 1000+ euro uitgeven aan een niet-Alfa kreeg ik niet over mijn hart.. :lol:

Op het AlfaBB had ik al eens een Engelsman gezien die een Alfa v6 in een E30 had gebouwd en dat vond ik wel een leuk idee. Helaas was het een allesbehalve makkelijke ombouw bij hem. Zo heeft hij zelf een carter gemaakt en een koppelingshuis met een Ford Sierra bak. Ik dacht dat dat wel makkelijker zou kunnen en ik had bijna alle onderdelen er voor liggen :) . Vandaar dat ik er maar gewoon aan begonnen ben. 8)

Het blok is een 3.0 uit een 164. ook de inlaat en het Motronic systeem komen daar vandaan. Ik gebruik verder een Sei carterpan en een Sei versnellingsbak. Zonder deze delen zou ik er niet snel aan begonnen zijn. Uitdagingen kom ik nog genoeg tegen denk ik. :wink:

Inmiddels is de motor die in de BMW lag eruit en heb ik met een kale motor, de Sei carterpan en de bak bepaald hoe de motor moet komen te liggen. Hierna heb ik uit plaatstaal de nieuwe motorsteunen gemaakt en de BMW baksteun aangepast. Dit heeft me een zondagmiddag en een heel deel van de zondagavond gekost tot ergernis van mijn vriendin… :oops:

Ik ben nu bezig om de motor klaar te maken om te kunnen monteren. Ik heb van de week al verschillende delen geschuurd en gespoten om de motor netjes op te kunnen bouwen. Ook Tuynder is weer wat euro’s rijker in ruil waarvoor ik een aantal pakkingen en inlaatrubbers mocht ontvangen.

De bedoeling voor deze week:
- carterpan monteren.
- vliegwiel en koppeling monteren.
- druklager zoeken dat past.
- versnellingsbak monteren.
- distributieriem erop leggen.
- inlaatsysteem monteren.
- spacer/adapter tekenen om de cardanas passend te maken op de bak.

Maar nu eerst wat foto’s…
Zal jullie niet vervelen met foto’s van de auto zelf, alleen eentje voor het idee.
Afbeelding

De dummy-motor om te passen;
Afbeelding
Een van de motorsteunen;
Afbeelding
De motor van voren gezien;
Afbeelding
Wat onderdelen opknappen, matzwart natuurlijk;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De aangepaste inlaat;
Afbeelding
Afbeelding
De baksteun en motorsteunen;
Afbeelding
Afbeelding

De vaart zit er aardig in en dat wil ik graag zo houden :roll: … Hoop van de week weer nieuwe vorderingen te kunnen melden. :wink:

Groeten Remco.

P.s. Ben benieuwd wat ze op de BMW meeting gaan zeggen hiervan… :twisted:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 21:59

Ha Ha goeie grap,ben benieuwd.

Denk je geen problemen te krijgen bij de apk ??
Niet echt onopvallend zo'n alfablok zullen we maar zeggen.

suc6 man :wink:

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 22:02

Wordt gewoon omgekeurd bij de RDW. :wink:

Kost maar een paar tientjes en is geen enkel probleem. Sinds een paar maanden zijn de omkeurregels veranderd en is dit ineens een stuk makkelijker geworden. :D In Belgie zou ik waarschijnlijk als crimineel bestempeld worden bij de keuring, daar mag echt niets. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1261
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 22:03

Dan komt er toch wel een alfa logo op de motorkap he :wink:
Alfa 75TS
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 22:04

Ben ik nog niet over uit...

"Cuore Sportivo" sticker op de achterruit vond ik wel leuk. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 22:20

Ik zou gewoon V6 3.0 op de achterklep zetten 8)
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 22:23

Dat doe ik in ieder geval niet... :oops: Ga niet alles verklappen aan al die bumperklevende mafkezen. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 22:46

Moet je ook niet doen, maar het lijkt me wel leuk als je op het BMW-forum gaat posten, niets meldt over de ombouw en foto's van de auto -niet van de motorruimte- er bij zet: "foute aankoop gedaan bij de halfords????" :wink:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 22:56

gaaf project hoor :thumbs: (maar er was toch ook nog een 328 e30?)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 23:28

De grootste motor die geleverd is ( enkele specials uitgezonderd) in de E30 is een 2.7 uit de 325E, maar dit is een lage compressie motor met maar iets van 150 pk. De normale 325i levert 170 pk.

De E36 is wel geleverd als een 328i, met een 2.8 24v motor.

Ik heb straks een 330i. 8)

@Dibro,

op BMW-forums kom ik niet... :lol: wel op Saab/Opel c kadett en verschillende Alfa fora. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5251
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Venlo
Contacteer: Website

Re: RE: ... met een Alfa V6.

zo okt 25, 2009 23:44

Ik heb straks een 330i. 8)

@Dibro,

op BMW-forums kom ik niet... :lol: wel op Saab/Opel c kadett en verschillende Alfa fora. 8)
Puur voor dat halfordsplaatje zou ik me aanmelden :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: ... met een Alfa V6.

ma okt 26, 2009 08:08

De grootste motor die geleverd is ( enkele specials uitgezonderd) in de E30 is een 2.7 uit de 325E, maar dit is een lage compressie motor met maar iets van 150 pk. De normale 325i levert 170 pk.

De E36 is wel geleverd als een 328i, met een 2.8 24v motor.

Ik heb straks een 330i. 8)

@Dibro,

op BMW-forums kom ik niet... :lol: wel op Saab/Opel c kadett en verschillende Alfa fora. 8)
okeee, tja heb er niet zo veel verstand van... (maar een maatje had dan een 327 met een kop van een 325 of zoiets en nog wat zooi, zou 190pk moeten hebben)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Chris_Sei

RE: ... met een Alfa V6.

ma okt 26, 2009 08:41

Leuk project Remco, eindelijk eens wat vermogen in de beamer
Ik had natuurlijk al een sneak preview :wink:

Erg benieuwd naar het eindresultaat

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 984
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: ... met een Alfa V6.

ma okt 26, 2009 09:12

Leuk project, knap en gedurft =D>
Jammer dat het een bmw blijft, zoals ik persoonlijk altijd zeg: Ik ga liever lopend met blote voeten op teen slippers naar mijn werk dan dat ik in een BMW stap :jumping:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: ... met een Alfa V6.

ma okt 26, 2009 09:24

okeee, tja heb er niet zo veel verstand van... (maar een maatje had dan een 327 met een kop van een 325 of zoiets en nog wat zooi, zou 190pk moeten hebben)

Ja das dan weer een leuke.

Een bmw garagist uit zandvoort ( geloof ik ) bouwde de 525 E blokken om.
2,7 liter slagvolume met een hoge compressiekop van iid een 325i erop,ging als vergif ....

De man was instructeur op het circuit van zandvoort in de 80 iger jaren (van der Hengel )

Terug naar “Projecten”