Pagina 1 van 3

... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 21:53
door giuliettaevo
Hoi,

Zoals al in het topic “…met een motor van Alfa Romeo” te lezen was ben ik zelf ook aan zo’n "niet Alfa, wel Alfa motor" projectje begonnen. :)

Ik rijd al sinds een jaar een BMW E30 Touring als dagelijkse auto en ik moet zeggen dat dit me wel bevalt. Het is een probleemloze auto met een goede wegligging en dito remmen. Wel is het ding langzaam en reageert hij niet lekker op het stuur ( te veel omwentelingen van links naar rechts). Een 75 zou natuurlijk een fijnere auto zijn (vind ik ook zeer zeker sportiever rijden) maar die kon ik niet vinden voor mijn budget. :(

Nu heb ik een tweetal maanden geleden een belastingvrije E30 kunnen kopen voor leuk geld en ik heb besloten om de Touring eruit te gaan doen en voortaan weer lekker belastingvrij te gaan rijden. Omdat ik toch aardig km’s maak is het voor mij wel een slim idee om gas of diesel te rijden. Diesels heb ik helemaal niks mee dus die optie verviel eigenlijk al meteen. Ook is het belangrijk voor mij om wel een vlotte auto te hebben, een 318 is dat dus niet… Dus een grotere motor moest erin en dan gas. De motoren die BMW zelf geleverd heeft in de E30 vind ik allemaal niks, zo’n 325 reed ik zoek met mijn 75 TS. Een 24v uit een E36 is wel leuker maar zo’n blok kost al gauw een 1000 euro en staan er om bekend dat de kop nogal eens scheurt. 1000+ euro uitgeven aan een niet-Alfa kreeg ik niet over mijn hart.. :lol:

Op het AlfaBB had ik al eens een Engelsman gezien die een Alfa v6 in een E30 had gebouwd en dat vond ik wel een leuk idee. Helaas was het een allesbehalve makkelijke ombouw bij hem. Zo heeft hij zelf een carter gemaakt en een koppelingshuis met een Ford Sierra bak. Ik dacht dat dat wel makkelijker zou kunnen en ik had bijna alle onderdelen er voor liggen :) . Vandaar dat ik er maar gewoon aan begonnen ben. 8)

Het blok is een 3.0 uit een 164. ook de inlaat en het Motronic systeem komen daar vandaan. Ik gebruik verder een Sei carterpan en een Sei versnellingsbak. Zonder deze delen zou ik er niet snel aan begonnen zijn. Uitdagingen kom ik nog genoeg tegen denk ik. :wink:

Inmiddels is de motor die in de BMW lag eruit en heb ik met een kale motor, de Sei carterpan en de bak bepaald hoe de motor moet komen te liggen. Hierna heb ik uit plaatstaal de nieuwe motorsteunen gemaakt en de BMW baksteun aangepast. Dit heeft me een zondagmiddag en een heel deel van de zondagavond gekost tot ergernis van mijn vriendin… :oops:

Ik ben nu bezig om de motor klaar te maken om te kunnen monteren. Ik heb van de week al verschillende delen geschuurd en gespoten om de motor netjes op te kunnen bouwen. Ook Tuynder is weer wat euro’s rijker in ruil waarvoor ik een aantal pakkingen en inlaatrubbers mocht ontvangen.

De bedoeling voor deze week:
- carterpan monteren.
- vliegwiel en koppeling monteren.
- druklager zoeken dat past.
- versnellingsbak monteren.
- distributieriem erop leggen.
- inlaatsysteem monteren.
- spacer/adapter tekenen om de cardanas passend te maken op de bak.

Maar nu eerst wat foto’s…
Zal jullie niet vervelen met foto’s van de auto zelf, alleen eentje voor het idee.
Afbeelding

De dummy-motor om te passen;
Afbeelding
Een van de motorsteunen;
Afbeelding
De motor van voren gezien;
Afbeelding
Wat onderdelen opknappen, matzwart natuurlijk;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De aangepaste inlaat;
Afbeelding
Afbeelding
De baksteun en motorsteunen;
Afbeelding
Afbeelding

De vaart zit er aardig in en dat wil ik graag zo houden :roll: … Hoop van de week weer nieuwe vorderingen te kunnen melden. :wink:

Groeten Remco.

P.s. Ben benieuwd wat ze op de BMW meeting gaan zeggen hiervan… :twisted:

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 21:59
door Dominic
Ha Ha goeie grap,ben benieuwd.

Denk je geen problemen te krijgen bij de apk ??
Niet echt onopvallend zo'n alfablok zullen we maar zeggen.

suc6 man :wink:

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 22:02
door giuliettaevo
Wordt gewoon omgekeurd bij de RDW. :wink:

Kost maar een paar tientjes en is geen enkel probleem. Sinds een paar maanden zijn de omkeurregels veranderd en is dit ineens een stuk makkelijker geworden. :D In Belgie zou ik waarschijnlijk als crimineel bestempeld worden bij de keuring, daar mag echt niets. :(

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 22:03
door B-lex
Dan komt er toch wel een alfa logo op de motorkap he :wink:

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 22:04
door giuliettaevo
Ben ik nog niet over uit...

"Cuore Sportivo" sticker op de achterruit vond ik wel leuk. :wink:

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 22:20
door dibro
Ik zou gewoon V6 3.0 op de achterklep zetten 8)

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 22:23
door giuliettaevo
Dat doe ik in ieder geval niet... :oops: Ga niet alles verklappen aan al die bumperklevende mafkezen. :wink:

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 22:46
door dibro
Moet je ook niet doen, maar het lijkt me wel leuk als je op het BMW-forum gaat posten, niets meldt over de ombouw en foto's van de auto -niet van de motorruimte- er bij zet: "foute aankoop gedaan bij de halfords????" :wink:

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 22:56
door alfaqv75
gaaf project hoor :thumbs: (maar er was toch ook nog een 328 e30?)

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 23:28
door giuliettaevo
De grootste motor die geleverd is ( enkele specials uitgezonderd) in de E30 is een 2.7 uit de 325E, maar dit is een lage compressie motor met maar iets van 150 pk. De normale 325i levert 170 pk.

De E36 is wel geleverd als een 328i, met een 2.8 24v motor.

Ik heb straks een 330i. 8)

@Dibro,

op BMW-forums kom ik niet... :lol: wel op Saab/Opel c kadett en verschillende Alfa fora. 8)

Re: RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: zo okt 25, 2009 23:44
door dibro
Ik heb straks een 330i. 8)

@Dibro,

op BMW-forums kom ik niet... :lol: wel op Saab/Opel c kadett en verschillende Alfa fora. 8)
Puur voor dat halfordsplaatje zou ik me aanmelden :lol:

Re: RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: ma okt 26, 2009 08:08
door alfaqv75
De grootste motor die geleverd is ( enkele specials uitgezonderd) in de E30 is een 2.7 uit de 325E, maar dit is een lage compressie motor met maar iets van 150 pk. De normale 325i levert 170 pk.

De E36 is wel geleverd als een 328i, met een 2.8 24v motor.

Ik heb straks een 330i. 8)

@Dibro,

op BMW-forums kom ik niet... :lol: wel op Saab/Opel c kadett en verschillende Alfa fora. 8)
okeee, tja heb er niet zo veel verstand van... (maar een maatje had dan een 327 met een kop van een 325 of zoiets en nog wat zooi, zou 190pk moeten hebben)

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: ma okt 26, 2009 08:41
door Chris_Sei
Leuk project Remco, eindelijk eens wat vermogen in de beamer
Ik had natuurlijk al een sneak preview :wink:

Erg benieuwd naar het eindresultaat

RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: ma okt 26, 2009 09:12
door alfachirurg
Leuk project, knap en gedurft =D>
Jammer dat het een bmw blijft, zoals ik persoonlijk altijd zeg: Ik ga liever lopend met blote voeten op teen slippers naar mijn werk dan dat ik in een BMW stap :jumping:

Re: RE: ... met een Alfa V6.

Geplaatst: ma okt 26, 2009 09:24
door Dominic
okeee, tja heb er niet zo veel verstand van... (maar een maatje had dan een 327 met een kop van een 325 of zoiets en nog wat zooi, zou 190pk moeten hebben)

Ja das dan weer een leuke.

Een bmw garagist uit zandvoort ( geloof ik ) bouwde de 525 E blokken om.
2,7 liter slagvolume met een hoge compressiekop van iid een 325i erop,ging als vergif ....

De man was instructeur op het circuit van zandvoort in de 80 iger jaren (van der Hengel )