Hallo,
Eerst maar eens voorstellen. Wij zijn de Piraten. Drie gasten die aan de slag zijn gegaan een GT1600 Junior volledig te restaureren. De reden omdat het een gave auto is. De ervaring met totale body off restauratie is al aanwezig. Echter ging het hier om een Volkswagen. En aangezien die met een gescheiden carroserie/chassis zijn gebouwd, toch op veel punten makkelijker.
Hieronder even in het kort iets over ons project, en meteen al een paar vragen.
We hebben de auto gekocht in volledig gedemonteerde staat. De ramen zaten vast met tape. Verder is het merendeel van de onderdelen in kratten erbij gekocht. Vermoed dus ook dat we een hoop vragen gaan stellen op het forum. De motor zat nog in de auto, maar hebben we er inmiddels uitgetakeld omdat we van plan zijn hem volledig te reviseren. Nieuwe bussen/zuigers en veren hebben we al.
We zijn begonnen de auto in een kantelbrug te plaatsen. Hierdoor kunnen we er wat makkelijker bij. De binnenkant is al grotendeels aangepakt. Dit staat in de epoxy momenteel.
Van de vier bodemplaten willen we er drie gaan vervangen. Deze hebben we inmiddels ook besteld en binnen. Lijkt een degelijke kwaliteit te zijn. Reden omdat er toch wel vrij veel aan verlast is.
We zijn nu op het punt dat we de meeste puntlasjes eruit hebben geboord (van 1 deelplaat dan). De bedoeling is om er eerst 1 plaat in te lassen. Dit ook voor de stevigheid van de auto. We stuiten echter meteen op een balk die onder de voorste bodemplaat loopt. Deze is aan de bovenkant kuis verrot. De buitenkant van deze balk lijkt geen doorrot verschijnselen te vertonen. Het lijkt ons het slimste deze balk open te slijpen en vervolgens te stralen. Hoe kijken jullie hier tegen aan? Of zeggen jullie je kan er beter een andere meteen opzetten?
Origineel bestond de bodem uit twee helften. Omdat we 3/4 deel willen vervangen, laten we dus 1deelplaat zitten. Om dit redelijk op elkaar aan te laten sluiten denken we aan een randje overlaten van de oude plaat als overzetplaatwerk. Zodat we hem dus hier weer op vast proplassen.
Waar we erg tegenop zien zijn de kokerbalken (weet niet of dit zo heet bij Alfa). Aan de voorkant zitten hier enkele gaatjes. Ik neem aan dat deze volledig hol zijn. Hoe pakken jullie dit aan? Een lange strook eruit slijpen en dan ook stralen? Of hoe doen jullie dit?
De Volkswagen is destijds naar de straler gegaan. Wij hebben twijfels over bovenstaande punten. Dus eigenlijk zoeken we iets om plaatselijk te stralen. Dit lijkt ook wel handig voor de binnenkant van de spatborden. Hebben jullie ervaring met iets om plaatselijk te stralen. Compressor is aanwezig.
Hoop vragen, maar hoop op reactie.
Groetjes
De Piraten.