Pagina 1 van 1

Stationair toerental 166 jtd

Geplaatst: wo jan 06, 2010 19:28
door Pollus
Ik heb een 166jtd 1999. Het stationaire toerental van dit type is aan de lage kant, staat wel goed eigenlijk volgens het boekje maar de auto dreunt nogal. Nu heb ik de kabel en software van Sander QV. Kun je hiermee ook het torental aanpassen?
Paul

RE: Stationair toerental 166 jtd

Geplaatst: wo jan 06, 2010 19:35
door Richard75
hoort eigenlijk niet bij projecten, maar goed.

technische staat verders van je auto? (koppeling, drukgroep, lager en vooral vliegwiel??).

RE: Stationair toerental 166 jtd

Geplaatst: wo jan 06, 2010 19:56
door Pollus
Sorry, heb ik niet op gelet. Maar dit lage toerental, tenminste ik vind het laag, heeft hij zolang we hem hebben, 7 jaar nu. Is altijd bij de dealer onderhouden en daar heb ik deze vraag nog nooit gesteld. Is wel een klacht waar meer mensen mee zitten. Loopt voor de rest als een zonnetje.
mvg Paul

RE: Stationair toerental 166 jtd

Geplaatst: do jan 07, 2010 11:51
door Harry Tijssen
Moet ik eens even nakijken op hoeveel het bij de mijne (10v) staat.
Het stampen/dreunen, is dat bij koude en/of warme motor?

RE: Stationair toerental 166 jtd

Geplaatst: do jan 07, 2010 12:28
door Pollus
Nou, stampen is wel teveel gezegd, dreunen is wel het goede woord ja. Hij heeft dit van begin af aan en zoals al gezegd, het is bij dit type een meer gehoorde klacht, het toerental klopt wel volgens het boekje maar persoonlijk zou ik hem liever op 1050 1100 toeren laten draaien, wanneer ik dat met het gaspedaal doe loopt hij heel mooi en rustig.
mvg Paul

RE: Stationair toerental 166 jtd

Geplaatst: vr jan 08, 2010 09:26
door Paco166
De mijne draait altijd snaarstrak op 750 toeren. Geen gedreun, alleen als de motor koud is een beetje diesel geluid (buiten, binnen hoor je bijna niets).
Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand.

1100 toeren is veel te hard. Dan is de auto in de file niet meer te handhaven. 750 toeren is stapvoets rijden. 1100 toeren wordt dan al een flinke gang.
Deze vraag heb ik op het 166 forum trouwens niet eerder voorbij zien komen, dus het is geen veel voorkomende klacht (voor de 166)

RE: Stationair toerental 166 jtd

Geplaatst: vr jan 08, 2010 10:17
door Erwinn
156 jtd van mijn ouders heeft dat ook. Het houten stuurt voelt een beetje trillerig en de motor zorgt voor trillinger. Met gaspedaal klein beetje gas erbij en het is rustig...

RE: Stationair toerental 166 jtd

Geplaatst: vr jan 08, 2010 12:12
door Harry Tijssen
Na het uitrukken voor een brand vergeten te kijken hoe hij draait met koude motor, bij warme motor draait de mijne
snaarstrak op 820 toeren.

RE: Stationair toerental 166 jtd

Geplaatst: vr jan 08, 2010 12:43
door Engine
Start ie ook wat moeilijk? Kan goed een versleten 2massa vliegwiel zijn. Daar krijg je ook een onrustigere stationair loop van en meestal merk je dan ook dat ie niet zo mooi start als andere autos. Als dat ding versleten is kan je volgens mij heel lang ermee doen voordat je ander problemen krijgt als gevolg.

Maar het kan ook nog zitten in de injectoren. Als een van de injectoren een iets vervuiling heeft en daardoor een fractie minder opbrengst krijg je ook trillingen, juist bij stationair merk je dat (dan zijn de hoeveelheden heel klein dus het effect naar verhouding groter). Je kan eens de injector retour leidingen op maat bekers aansluiten om te kijken of er verschil in retour zit.
Ik weet eigenlijk niet of JTD motoren het hebben maar bij veel common-rail motoren kan je een test uitvoeren (aanvragen via de diagnose tester) waarbij de motor 1 voor 1 de injectoren uitzet en dan de toerental val meet. Daarmee kan hij dan bepalen wat de koppelbijdrage is per cylinder.