Pagina 1 van 2

turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: zo feb 14, 2010 13:50
door salvacorse
beste Alfisti ik loop met het idee om een 2.0 nord te voorzien van 1800 turbo opzet.
alleen is de compressie dan te hoog !

nu dacht ik te hebben gelezen dat de drijfstangen van een 2.0 TS 1 mm korterzijn dan de oude Nord.
hierdoor zou de standaart compressie naar beneden kunnen.

maar is dit zo en is het dan weer niet teveel.
ik weet dat je bij Spruell in Usa zuigers kunt kopen voor dit probleem maar dacht wellicht is het op te lossen met een goedkopere optie!

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: zo feb 14, 2010 13:53
door ravado
is een dikkere stalen koppakking geen oplosssing?

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: zo feb 14, 2010 13:53
door brolli21
Dikke stalen koppakking is lastig,omdat een nord blok natte bussen heeft,worden dus hele dunne randjes dan ;)

Re: RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compres

Geplaatst: zo feb 14, 2010 14:22
door giuliettaevo
Dikke stalen koppakking is lastig,omdat een nord blok natte bussen heeft,worden dus hele dunne randjes dan ;)
geen enkel probleem hoor.. :? snap hier ook niet helemaal wat je bedoelt, de gehele koppakking wordt dan dikker, het raakvlak met de motor verandert niuks aan.

www.gasketworks.com levert dikke koppakkingen, de Nord motor zit volgens mij zelfs al in de computer bij hun. :wink:

Als de drijfstangen 1mm korter zijn kom je waarschijnlijk wel mooi uit, nog niet zo laag als bij een originele 75 Tb maar wel in die richting. heb geen rekenmachine bij de hand maar je kunt het uitrekenen. :wink:

Maar volgens mij kon je de 1.8Tb spullen wel op een standaard 2.0 schroeven en kreeg je dan hele mooie waardes. staat daar niet iets over in het boek van Jim Kartelemakis? :-k

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: zo feb 14, 2010 14:26
door salvacorse
Jim Kartelemakis zegt in zijn boek dat het kan maar dat je iets aan de compressie moet doen !

en verwijst daarna naar andere zuigers.

heeft iemand een reken module om de statische compressie uit te meten ?

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: zo feb 14, 2010 14:38
door brolli21
Hmmmm,als dat zo is,dan heb ik alweer een volgend project in mn hoofd zitten,voor als mn 2,0 carbs klaar is :lol:

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: zo feb 14, 2010 14:41
door giuliettaevo
oppervlakte van de zuiger maal slaglengte is de inhoud van 1 cilinder. deel je dat door de originele compressieverhouding dan krijg je theoretisch de inhoud van de verbrandingskamer.

bv: 50mm2 oppervlakte maal 100 mm slag geeft 5000mm3 inhoud , gedeeld door 10 (10:1 comp) geeft 500 mm3 verbrandingsruimte.

Bij jou komt er dan 1mm bij dus in dit voorbeeld krijg je dan 50mm2 opp x 1mm is 50mm3 erbij, de verbrandingsruimte wordt dan 550mm3. De inhoud blijft hetzelfde, dus 5000 : 550 = 9,1 op 1compressie.

Succes. :wink:

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: zo feb 14, 2010 14:53
door WhizzMan
http://www.csgnetwork.com/compcalc.html

Ik zou andere zuigers regelen. Hoewel nordzuigers best stevig zijn, ga je met een turbo er op toch wel wat meer kracht er op zetten dan waar ze op berekend zijn. Doe jezelf een plezier en geef dat geld uit, dan weet je nog redelijk zeker dat je spullen heel blijven.

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: zo feb 14, 2010 15:04
door giuliettaevo
De standaard Nord zuigers zijn best sterk hoor. Alles hangt ervan af hoeveel vermogen er in de planning zit... De afstelling van de ecu is ook heel belangrijk voor de bertouwbaarheid. Het originele 1.8Tb systeem is niet het meest geweldige systeem om te gebruiken in ieder geval. KDFI zou hier heel mooi op zijn. :)

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: zo feb 14, 2010 18:25
door ravado
en het ligt er aan met hoeveel turbodruk je gaat rijden. De eerste bottleneck lijken mij de injectoren....

low budget: ander stalen, hogere koppakking monteren, turbo erop en lekker spelen.... :wink:

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: ma feb 15, 2010 13:52
door rz
een dikkere koppakking is eigenlijk geen betrouwbaar gegeven!
je kunt met een lagere kompressie toch meer detonatie krijgen.
door te veranderen aan de "squish"zone van de verbrandingskamer!!
ik zou andere zuigers kopen of de originele aan de bovenkant vlakken

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: ma feb 15, 2010 14:25
door bakkebaard
hier staat ook wel wat informatie tussen:

http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... 0-a-3.html

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: ma feb 15, 2010 14:29
door GiuliaCorse
De TS drijfstangen zijn idd 1 mm korter.

Re: RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compres

Geplaatst: ma feb 15, 2010 14:50
door giuliettaevo
een dikkere koppakking is eigenlijk geen betrouwbaar gegeven!
je kunt met een lagere kompressie toch meer detonatie krijgen.
door te veranderen aan de "squish"zone van de verbrandingskamer!!
ik zou andere zuigers kopen of de originele aan de bovenkant vlakken
In principe klopt dit verhaal... Alleen is er bij een Nord motor net als bij een v6 sprake van halfronde verbrandingkamers en daar heb je bijna geen squish zones. Ik dacht ook dat dit een probleem was en heb het hier oa met Jeroen Boer( 75 3.0 TT) en Stephan van Squadra wel eens over gehad en zij hadden er beide geen last van gehad. Bij de 2.8 V6Tb van Stephan is er een kortere slag krukas gebruikt en die heeft er geen enkel probleem mee, Jeroen gebruikte dikkere koppakkingen en dat ging ook prima.

Bij veel Peugeot en VW motoren is het heel normaal om op die manier de compressie te verlagen om en turbo te monteren. zoek maar eens op decompression plate. :wink:

Dus gewoon TS drijfstangen erin en blazen met die turbo... 8)

RE: turbo vragen ! 1800 spullen op een 2.0 Nord, compressie

Geplaatst: ma feb 15, 2010 16:34
door bassiej
Hoezo meer kans op detonatie?? Je maakt je verbrandings kamer wat groter. Misschioen is het wel beter 98 te gaan rijden maar voorderest levert dit echt geen problemen op hoor. Bekijk alle aangegeven voorbeelden maar. Daarbij je hebt ook strokerkits voor andere motoren;)