Pagina 1 van 4

75 3.5 Savali semi-sleeper

Geplaatst: vr jul 22, 2005 13:37
door yuri 75 V6
Nou, ik ga eindelijk beginnen aan het opnieuw opbouwen van mijn 3.5 Savali V6 voor in de 75. Het zal niet zo snel (zeg maar rustig: traag) gaan, vooral gezien het budget (sponsors welkom! :wink: ). Dit is de eerste keer dat ik zoiets ga doen, dus ook tips & tricks zijn welkom 8) Hierbij vast wat foto's van hoe het er nu voorstaat... en da's niet best. De vorige motorbouwer was geloof ik grootaandeelhouder van de vloeibere-pakking-fabriek :( Wish me luck! The horror:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Yuri

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: vr jul 22, 2005 19:59
door lex thissen
Heeee Yuri, Neeeeeee ik bied me niet aan als sponsor :mrgreen:
Maar ik zie dat er in iedergeval de ruimte voor hebt.

Succes met je project.

Gr Lex.

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: vr jul 22, 2005 21:17
door alfaromeo155
heel veel succes met je project. enne blijf wel foto's plaatsen he.

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: vr jul 22, 2005 22:32
door ravado
tip: koop 15 liter motorontvetter want dat zal je nodig hebben als ik die oude olie resten zo zie.

Verder een mooi Project!!

succes :thumbs:

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: vr jul 22, 2005 22:43
door yuri 75 V6
Hij gaar volgende week helemaal uit elkaar, en dan gaat het blok, het boven- en ondercarter en het bellhouse vast in de industriele wasmachine, dat zal voor het zicht al een hoop schelen! (Helaas?) ga ik woensdag 3 dagen naar Engeland (lekker idee nu, met die bommen :? ) voor werk, dus ik zie het resultaat pas de maandag erop. En jullie daarna :wink:

O ja, tot nu toe is mijn werk toch sponsor nummer 1; het is hun ruimte, en voor een groot deel hun gereedschap 8) Dus over dat Engeland-tripje zal ik niet te hard klagen :P

Yuri

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: za jul 23, 2005 12:48
door kai
Leuk vergeet niet fotos te maken en ze hier te plaatsen want er is niets zo leuk als anderen te zien werken !

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: zo jul 24, 2005 11:18
door Alessandro
Gaaf project! 8) En hou ons op de hoogte hè! :thumbs:

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: zo jul 24, 2005 14:37
door giulia-tom
het boven- en ondercarter en het bellhouse vast in de industriele wasmachine,
Kleine wasjes, grote wasjes.....enz
Heerlijk om die materialen te kunnen gebruiken.....schiet in iedergeval lekker op....dit is een lekker project. :thumbs:

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: ma aug 22, 2005 19:19
door yuri 75 V6
Hoera! Onderblok en boven- en ondercarter zijn terug van het industrieel bad:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat scheelt al een slok op een borrel, dacht ik zo. Het plan is om deze week al met het onderblok aan de gang te gaan, en nu is stap 1 lagers zoeken. Waar kun je deze het beste halen? Mijn hoodlagers zijn gekenmerkt: "CLEVITE 112", "STD 802" en "MB-2241P", de exemplaren van de drijfstangen heten: "CL 150 OG" en "11754". Ik neem aan dat ik hiermee wel ergens terechtkan, maar waar? De Alfa-dealer, of toch beter een gespecialiseerd "lagerhuis" zoeken? (U ziet, ik heb dit ECHT nog nooit gedaan :wink: )

En ik kwam er ook nog achter dat er niet 2 koppakkingen voor de 3.5 Savali zijn, zoals ik dacht (1 met losse ringen per cilinder, en 1 uit 1 stuk)! Het blijkt dat er 3 zijn... Er zijn namelijk 2 versies van die met de losse ringen, afhankelijk van je cilinderbussen. Sommige bussen liggen .02 mm boven het blok, en andere .01 eronder (geloof ik) en dat maakt natuurlijk uit voor de dikte van de ringen. Dus dat straks eerst even meten (al vraag ik me af hoe, omdat onder de bussen nog een rubber ring zit... ik heb het idee dat daar meer dan .03 speling op zit...?)

Yuri

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: ma aug 22, 2005 21:43
door kai
Ik wil ook graag weten hoe het zit, dus ik blijf dit topic volgen.
(Dit even om je te vertellen dat je vooral moet doorgaan met rapporteren...)


Wat ik ook zou willen weten is wat er precies aan de kop is gedaan.
En wat is er nu precies aan het onderblok gedaan? Alleen de boring vergroten dus gelijke slag? O ja vast want anders had je een 3.7 toch?
Dus: gedetailleerde plaatjes graag !

Re: RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de

Geplaatst: ma aug 22, 2005 22:00
door Dottore M
. Dus dat straks eerst even meten (al vraag ik me af hoe, omdat onder de bussen nog een rubber ring zit... ik heb het idee dat daar meer dan .03 speling op zit...?)

Yuri
Een regel op je bus, en met een voelermaatje tussen regel en blok.. of bedoel je dat het rubber de bus meer dan .03 het blok uitdrukt ??

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: ma aug 22, 2005 23:32
door Alessandro
Mooi! :thumbs:
Om even op dat meten terug te komen: is het niet zo, dat die rubber ring tussen bus en afgeschuinde kant van de boring in het blok 'valt'? :-k En als dat zo is, dan meten even zonder ring ertussen?? :idea: :? Ik weet het niet zeker, maar bestudeer dit eens nauwkeuriger. :wink:

Re: RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de

Geplaatst: ma aug 22, 2005 23:46
door ravado
Mooi! :thumbs:
Om even op dat meten terug te komen: is het niet zo, dat die rubber ring tussen bus en afgeschuinde kant van de boring in het blok 'valt'? :-k En als dat zo is, dan meten even zonder ring ertussen?? :idea: :? Ik weet het niet zeker, maar bestudeer dit eens nauwkeuriger. :wink:
nee de rubberen ring valt echt perfect om de bus en op het vlakke gedeelte van het blok. Ik heb namelijk ook de rubberen ringen vervangen...

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: di aug 23, 2005 00:16
door Alessandro
Tja, dan wordt het lastig meten.............. :?

RE: Hopelijke herrijzenis van een 3.5 Savali V6 voor de 75

Geplaatst: di aug 23, 2005 08:49
door yuri 75 V6
@ Kai: het enige dat anders is, is de boring... een bijna schokkende 101 mm. Ik zal wel eens een plaatje van de kop aan de oliepompkant schieten, daar zit een wandje tussen de verbrandingskamer en het koelwaterkanaal dat ZO dun is, dat je de koppakking in je gedachten al door ziet slaan (gek genoeg is dat bij de vorige niet gebeurd, die is op beide cilinderbanken (!) rondom de middelste cilinder 'gegaan'). De ring om de cilinder is ongeveer 4 a 5 mm breed, en die steekt nog BUITEN dat wandje, die hangt dus gewoon IN het kopelwaterkanaal. Ik denk dat ik daar maar een klein stukje op laat lassen door een specialist.

@ Iedereen: ik blijf fotograferen, ik zal immers nog advies genoeg nodig hebben :biggrin:

En ik ga gewoon weer even Fred bellen, om te vragen hoe ik dat precies moet meten, van die bussen. Want ik vrees inderdaad dat de rubber ring de bus misschien wel .03 mm het blok uit drukt, en dan heb je alsnog de verkeerde koppakking straks :evil:
Zodra ik het weet, weten jullie het ook!

Yuri