Restauratie Giulia 1300 Super 1971
Geplaatst: vr jul 22, 2005 14:15
Aangezien ik het altijd erg leuk en leerzaam vind om iemand zijn project te bekijken moet die van mij er ook maar eens op.
April 2004: Vier auto-gekke studenten gaan samen een loods huren om auto’s te gaan restaureren. Nou nog auto’s vinden om die erin te stoppen! Voor mij was het al snel duidelijk. Het moest wel een Alfa worden. Als 33 rijder zat ik aan een oudere boxergevulde Alfa te denken, maar na een advertentie van een Giulia in de goede kleur en nog belangrijker de prijs was ik wel verkocht. Dus op een avond naar Haarlem rijden en kijken hoe goed/slecht de Giulia is. Bij aankomst staat die al voor de deur te wachten. Wat een auto! De enkele koplampen staan een Giulia zo goed en samen met de witte kleur in de avondschemering....Te laat ik ben al verkocht. (TIP 1: neem altijd een extra (liefst geen) alfa liefhebber, wel autokenner mee!) Mijn autokenner loopt om de Alfa heen en kijkt nog niet zo verliefd. Na een buiteninspectie gaan we rijden! Wat een interieur en wat een dashboard. Starten gaat goed en wat een geluid komt er uit die brulpijp! Heerlijk. Rijden gaat boven verwachting en veel gemakkelijker dan ik had verwacht. Schakelen gaat gewoon gemakkelijker dan in mijn 33. Al met al een erg leuke Alfa en de roest lijkt mee te vallen. Veel oppervlakkige roest en wat laswerk op de bekende plaatsen. De alfa is nog erg compleet en origineel dus verkocht!
Week later dus weer naar Haarlem om haar op te halen. Meteen 200 kilometer terugrijden naar Enschede. Verlichting werkt achter niet helemaal 100% en startmotor hapert bij tankstation. Verder weinig problemen.
Zomer 2004: Ik heb de Giulia gekocht met nieuwe APK en de bedoeling een rijdend restauratieproject. Maar omdat je het toch in een keer goed wil doen kom je er snel achter dat het een volwassen project gaat worden en moet de Super helemaal uit elkaar. Alle roestige delen gaan vervangen en de auto helemaal kaal halen. Dan mooi nieuw wit laagje erop en met de techniek aan de gang.
Maar eerst de kleine problemen aanpakken zoals verlichtingsschakelaar en startmotor zodat ik nog een beetje kan rondrijden en genieten voordat ze voor lange tijd uit elkaar gaat. Daarnaast veel informatie vergaren over restauratietechnieken en de Giulia techniek.
November 2005: Een donor gekocht. Aardig complete Giulia met een sperdiff en nog andere leuke onderdelen. Compleet strippen die handel. Heb wel meteen een overvloed aan onderdelen en de loods staat vol met Alfa-onderdelen. Wel erg handig moet ik zeggen aangezien je dan veel dubbel heb en er vaak een van de 2 onderdelen nog goed is.
Winter 2005: Gebeurt weinig. Erg koud in de loods en studeren doen we ook nog.
Lente 2005: De Giulia wordt langzaam gestript. Alle losse onderdelen die ervan af komen bekijk ik en sommige dingen ‘restaureer’ ik al. Het meeste werk gaat zitten in het schoonmaken, kaalhalen en een nieuwe laklaag. Benzinetank eruit. Tank zelf is nog erg goed, maar het frame waar de tank in hangt niet. Via het forum een stuk kofferbak gekocht met goed frame.
Door eerst alle losse onderdelen te bekijken, te restaureren en te archiveren kan ik precies zien wat nog goed is en welke onderdelen ik nog moet hebben. Op deze manier kan ik al vroeg gaan ‘zoeken’ naar deze (2ehands) onderdelen en vaak goedkoper vinden dan alles op het laatste moment te ‘moeten’ kopen.
Zomer 2005: Een extra student en een stuk loods erbij zorgt ervoor dat we flink wat meer ruimte hebben. De oude situatie was te krap en de loods stond te vol met auto’s waartussen de onderdelen lagen. Nogal wat verhuiswerk en opruimen, maar daarna lekker wat ruimte en kan het grotere werk gaan beginnen, namelijk het laswerk.
Laswerk zit op de bekende plaatsen en ook een paar niet-bekende. Bodemplaat passagier is slecht, dorpels lijken nog redelijk, onderkant achterscherm, rond de koplampen, onder de parafan en nog wat kleinere plekjes. Deuren, kofferklep en motorkap heb ik al wat betere exemplaren van.
De gehele body ga ik kaalschuren en in de epoxyprimer zetten. Op deze manier vind ik ook nog alle niet zichtbare beginnende roestplekjes. Daarna laten afwerken en spuiten.
Dit zal wel volgende zomer gebeuren, waarna ik me op de techniek ga storten.
Bedoeling is de 1300 te vervangen voor een 2000 TS met carbs (Dank aan Dirk voor dit idee). Daarnaast de wielophanging, remmerij etc hierop aan te passen.
Tijdsplanning is erg ruim en zal proberen voor zomer ’06 carrosserie te laten spuiten en de techniek voor de zomer ’07 klaar te maken. Het idee dat een restauratie zo klaar is, heb ik namelijk allang laten varen!
April 2004: Vier auto-gekke studenten gaan samen een loods huren om auto’s te gaan restaureren. Nou nog auto’s vinden om die erin te stoppen! Voor mij was het al snel duidelijk. Het moest wel een Alfa worden. Als 33 rijder zat ik aan een oudere boxergevulde Alfa te denken, maar na een advertentie van een Giulia in de goede kleur en nog belangrijker de prijs was ik wel verkocht. Dus op een avond naar Haarlem rijden en kijken hoe goed/slecht de Giulia is. Bij aankomst staat die al voor de deur te wachten. Wat een auto! De enkele koplampen staan een Giulia zo goed en samen met de witte kleur in de avondschemering....Te laat ik ben al verkocht. (TIP 1: neem altijd een extra (liefst geen) alfa liefhebber, wel autokenner mee!) Mijn autokenner loopt om de Alfa heen en kijkt nog niet zo verliefd. Na een buiteninspectie gaan we rijden! Wat een interieur en wat een dashboard. Starten gaat goed en wat een geluid komt er uit die brulpijp! Heerlijk. Rijden gaat boven verwachting en veel gemakkelijker dan ik had verwacht. Schakelen gaat gewoon gemakkelijker dan in mijn 33. Al met al een erg leuke Alfa en de roest lijkt mee te vallen. Veel oppervlakkige roest en wat laswerk op de bekende plaatsen. De alfa is nog erg compleet en origineel dus verkocht!
Week later dus weer naar Haarlem om haar op te halen. Meteen 200 kilometer terugrijden naar Enschede. Verlichting werkt achter niet helemaal 100% en startmotor hapert bij tankstation. Verder weinig problemen.
Zomer 2004: Ik heb de Giulia gekocht met nieuwe APK en de bedoeling een rijdend restauratieproject. Maar omdat je het toch in een keer goed wil doen kom je er snel achter dat het een volwassen project gaat worden en moet de Super helemaal uit elkaar. Alle roestige delen gaan vervangen en de auto helemaal kaal halen. Dan mooi nieuw wit laagje erop en met de techniek aan de gang.
Maar eerst de kleine problemen aanpakken zoals verlichtingsschakelaar en startmotor zodat ik nog een beetje kan rondrijden en genieten voordat ze voor lange tijd uit elkaar gaat. Daarnaast veel informatie vergaren over restauratietechnieken en de Giulia techniek.
November 2005: Een donor gekocht. Aardig complete Giulia met een sperdiff en nog andere leuke onderdelen. Compleet strippen die handel. Heb wel meteen een overvloed aan onderdelen en de loods staat vol met Alfa-onderdelen. Wel erg handig moet ik zeggen aangezien je dan veel dubbel heb en er vaak een van de 2 onderdelen nog goed is.
Winter 2005: Gebeurt weinig. Erg koud in de loods en studeren doen we ook nog.
Lente 2005: De Giulia wordt langzaam gestript. Alle losse onderdelen die ervan af komen bekijk ik en sommige dingen ‘restaureer’ ik al. Het meeste werk gaat zitten in het schoonmaken, kaalhalen en een nieuwe laklaag. Benzinetank eruit. Tank zelf is nog erg goed, maar het frame waar de tank in hangt niet. Via het forum een stuk kofferbak gekocht met goed frame.
Door eerst alle losse onderdelen te bekijken, te restaureren en te archiveren kan ik precies zien wat nog goed is en welke onderdelen ik nog moet hebben. Op deze manier kan ik al vroeg gaan ‘zoeken’ naar deze (2ehands) onderdelen en vaak goedkoper vinden dan alles op het laatste moment te ‘moeten’ kopen.
Zomer 2005: Een extra student en een stuk loods erbij zorgt ervoor dat we flink wat meer ruimte hebben. De oude situatie was te krap en de loods stond te vol met auto’s waartussen de onderdelen lagen. Nogal wat verhuiswerk en opruimen, maar daarna lekker wat ruimte en kan het grotere werk gaan beginnen, namelijk het laswerk.
Laswerk zit op de bekende plaatsen en ook een paar niet-bekende. Bodemplaat passagier is slecht, dorpels lijken nog redelijk, onderkant achterscherm, rond de koplampen, onder de parafan en nog wat kleinere plekjes. Deuren, kofferklep en motorkap heb ik al wat betere exemplaren van.
De gehele body ga ik kaalschuren en in de epoxyprimer zetten. Op deze manier vind ik ook nog alle niet zichtbare beginnende roestplekjes. Daarna laten afwerken en spuiten.
Dit zal wel volgende zomer gebeuren, waarna ik me op de techniek ga storten.
Bedoeling is de 1300 te vervangen voor een 2000 TS met carbs (Dank aan Dirk voor dit idee). Daarnaast de wielophanging, remmerij etc hierop aan te passen.
Tijdsplanning is erg ruim en zal proberen voor zomer ’06 carrosserie te laten spuiten en de techniek voor de zomer ’07 klaar te maken. Het idee dat een restauratie zo klaar is, heb ik namelijk allang laten varen!