Sinds deze week ben ik ook in het bezit van een Giulietta 1.8. Naast de Gtv 1e serie uit '80 (in restauratie) en de Alfetta 2.0 van '83 nu dus ook een Giulietta van '82.
Het verhaal in het kort, mijn Alfetta is niet de mooiste en eigenlijk qua koets "verprutst" Het doel van die auto was om naast de 156 SW als dagelijks vervoer te gebruiken.
De laatste 3 maanden stond er in België deze Giulietta te koop, meerdere malen voorbij gekomen in mijn zoek tochten maar nooit de moeite genomen te reageren. (met 4 auto's en 2 slopers was het druk genoeg in de tuin)

De 2 slopers zijn inmiddels opgeruimd dus ruimte voor een auto erbij. Dus toch eens een mailtje naar de verkoper gestuurd en na een positief mailtje terug besloten om te gaan kijken.
Ik zocht een auto die wat plaatwerk weinig (uitbesteed) werk behoeft, en deze Giulietta leek aan mijn eisen te voldoen. Dus gaan kijken en de koop was al snel gesloten.


Het verhaal van deze Giulietta; Verkoper had deze al een aantal jaren in bezit maar eigenlijk niets tot weinig aan gedaan. Auto stond vanaf 1993 al stil en had 5 jaar geleden voor het laatst gelopen.
Volgens verkoper was het een 2e auto geweest van de vrouw, km stand staat op 38dkm! België is een diesel land dus als je op benzine rijdt dan rij je meestal echt weinig tot niets.
Dus de 38dkm zou best wel eens origineel kunnen zijn. Tot zo ver ik de techniek heb bekeken raak ik ook steeds meer overtuigd van deze km stand.
Auto is niet "versleuteld" en bijna geheel compleet en nergens gelast, interieur is vuil maar ook redelijk netjes en compleet.
Afgelopen maandag heb ik de auto laten bezorgen en ben begonnen met de motor "lopend" maken.
Na een half uur sleutels uitzoeken en smeren van de sloten had ik eindelijk de benzine dop los.
Accu erin en de CV en electrische ramen en spiegel werkt al.
Benzine erin en starten, niemand "thuis" geen plofje maar wel benzine in de carb's.
Dus geen vonk, even verder gekeken en zag dat de kabel van de ontsteking was gebroken. Snel even een verdeler met puntjes geplaatst en jawel er kwam muziek in de motor.
Motor loopt maar de carb's moeten natuurlijk nog uit elkaar en de originele ontsteking moet nog terug.
Even warm laten draaien en olie en filter vervangen, na een paar uur draaien ververs ik nog een keer om zo de motor te spoelen.
Op dit moment ben ik meer aan poetsen onder de kap, de auto heeft een aantal huisdieren gekend in de stalling. Van een aantal kabels mis ik een stukje, onder andere van de verlichting en koelvin die wss gebruikt zijn voor een nestje muizen.

Ook op de binnenschermen ligt een halve cm zand, stro en muizenkeutels.
Het resultaat na de stofzuiger en perslucht!

En vervolgens na een poetsbeurt!

En even aan de gang met het soldeerstation om de missende stukjes draadboom door te solderen.

Tot nu toe nog niets schokkends tegengekomen, remmen zitten natuurlijk muur vast en worden gereviseerd en de jacht op kleine missende delen is begonnen.
In de toekomst wil ik een aantal delen laten spuiten en in ieder geval de 2 slechte punten van de paravan/raamhoeken lassen.

De standaard 13 inch velgen worden vervangen door 15 inch Ronal turbo velgen en natuurlijk gaat ie een stukje lager aan de grond op koni rood.
De grootste tegenvaller was wel dat de tijd correcte radio begon te roken en stinken nadat in de zekeringen had vervangen.


En nog wat plaatjes;


Binnenkort meer.................