Pagina 1 van 5

Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: di jul 26, 2005 23:26
door Rees Cees
Eindelijk is ie dan klaar de nieuwe motor.

Eerst de oude er uit. Die heeft 3 jaar trouwe dienst gedaan en gaat onder een dekentje in de schuur met pensioen.

Afbeelding

Dan een groot leeg gat.

Afbeelding

en dan de nieuwe er in bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

vrijdag afstellen en rollen. Maandag rijden op Z´voort.

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 00:36
door KAS
Hoeveel vermogen moet daar dan inzitten? Is dat een 1700 cc?

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 08:24
door Rees Cees
Hoeveel vermogen moet daar dan inzitten? Is dat een 1700 cc?
Pk´s, weet nog niet. en nee het is geen 1700cc maar een 1600cc motor.

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 09:42
door AlfettaOwner
Hoeveel pk had de oude dan, en ga je de nieuwe testen op een rollenbank.
Welke modificaties zijn er doorgevoerd?

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 11:48
door Alessandro
Hee, wat zie ik daar :o : dry sump smering???!!! 8)
En dat deksel op (eigenlijk onder :wink: ) de versnellingsbak heeft koelribben!
Is dat standaard 16V? (vast niet) en is dat nodig? :roll:

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 11:54
door Rees Cees
Hee, wat zie ik daar :o : dry sump smering???!!! 8)
En dat deksel op (eigenlijk onder :wink: ) de versnellingsbak heeft koelribben!
Is dat standaard 16V? (vast niet) en is dat nodig? :roll:
Nee geen dry sump maar een aangepaste carterpan.

De deksel van de bak is van een 145 die is van aluminium en is veel steviger. De bak kan dan niet meer torderen. Torderen veroorzaakt namelijk slijtage aan de schakelstangen (kan zelfs vast schieten in z´n 2) en voorkomt dat de boutjes zich gaan los wrikken waar het deksel (origineel van ijzer) mee vast zit.

Let wel de alu deksels zijn niet meer verkrijgbaar, ik heb er 3 maanden op gewacht voordat ze uit italié kwamen.

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 13:12
door 33carbs
ziet er weer goed uit kees-jan. GA ZO DOOR

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 13:16
door Rees Cees
Hoeveel pk had de oude dan, en ga je de nieuwe testen op een rollenbank.
Welke modificaties zijn er doorgevoerd?
de oude had 153 pk en 200nm koppel.

modificaties:
nokkenassen, balanceren en uitwegen zuigers, krukas,vliegwiel, poeli en drijfstangen. koppen flowen en kleppen veranderd, olie systeem aangepast, verstelbare nokkenaswielen.....enz voor zo'n 5000 euro in totaal.

Nieuwe blok? tussen de 165 en 175 pk ws

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 13:37
door Michel
je vorige blok was, op vlakken van 't blok en carbs na nog origineel, niet ?

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 13:55
door Rees Cees
je vorige blok was, op vlakken van 't blok en carbs na nog origineel, niet ?
dat was helemaal standaard, alleen carb's opgebouwd en stuurbekrachtiging er af gehaald.

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 16:08
door AlfettaOwner
Hoeveel pk had de oude dan, en ga je de nieuwe testen op een rollenbank.
Welke modificaties zijn er doorgevoerd?
de oude had 153 pk en 200nm koppel.

modificaties:
nokkenassen, balanceren en uitwegen zuigers, krukas,vliegwiel, poeli en drijfstangen. koppen flowen en kleppen veranderd, olie systeem aangepast, verstelbare nokkenaswielen.....enz voor zo'n 5000 euro in totaal.

Nieuwe blok? tussen de 165 en 175 pk ws
Netjes :shock:
Alles zelf gedaan?
Zuigers ook aangepast omdat deze zijn gebalanceerd en uitgewogen :-s
Koppel evenredig veel omhoog, rond de 220-240 neem ik :D

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 16:33
door Rees Cees
@AlfettaOwner:

Nee, vlakken en grondboren kan ik niet zelf. De motor is opgebouwd bij Speedcenter in Geldermalsen.

idd de zuigers zijn aangepast om meer compressie te krijgen, kleppen liggen dieper en middenblok is op de zuigeruitslag aangepast.

Het is dus veel werk om een 16v boxer te tunen en niet zo eenvoudig als menigeen denkt (optelsom van uitlaat, chip, luchtinlaat enz...is ONZIN)

rond de 210 a 220 PK is echt het matje en dan blijft de motor net één race heel......75 IMSA techniek. je moet dan denken aan Hanomag cylinderbussen, gesmede zuigers en programeerbare injectie (prijs per motor ver boven de 15.000 euro)

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 17:38
door Bartman
@forza: Waarom 1600cc?

In de Trofeo zijn er bijna geen 1600 meer? En bij ZAC of Squadra Italia gaat het om rondetijden.

Was meer cc niet wenselijk? Hutzezon heeft 1830cc naar wat ik begreep.

Zonder met dit alles iets te willen zeggen, want ik vind het gaaf wat je aan het doen bent.

Re: RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 19:08
door Rees Cees
@forza: Waarom 1600cc?

In de Trofeo zijn er bijna geen 1600 meer? En bij ZAC of Squadra Italia gaat het om rondetijden.

Was meer cc niet wenselijk? Hutzezon heeft 1830cc naar wat ik begreep.

Zonder met dit alles iets te willen zeggen, want ik vind het gaaf wat je aan het doen bent.
Daarom:
42. Modified – 2000cc
In the Modified Up to 2000cc class the minimum weight of a vehicle is determined as stated below;

From 1000cc up to 1300cc; 750kg
From 1300cc up to 1600cc; 875kg
From 1600cc up to 2000cc; 1010kg
Adjustments to this rule;
FWD-boxer engine models; -25kg


Dat wil dus zeggen dat mijn auto 850 kg moet wegen ipv 985kg met 100cc meer

RE: Nieuwe racemotor voor de 33

Geplaatst: wo jul 27, 2005 19:13
door GTV Boy
:-k ,daar is over nagedacht.. :thumbs:

Mooi stukje motortuning... =P~