Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

zo sep 19, 2010 22:58

Ondanks dat ik deze Alfa meer dan twee jaar heb, toch maar een project draad aanmaken. Ik ben uiteindelijk toch altijd bezig met volgende verbetering:)

Van de week eindelijk weer eens Alfa uitgelaten op Zandvoort en dat viel niet tegen .
Ik heb m.b.v. Nokia N73 en 5Hz GPS-ontvanger mijn tijden geklokt en dat belooft wat voor volgende keer als ik een paar verbeteringen heb doorgevoerd.
Beste lap was 2:19,3 en topsnelheid 177,6 km/uur.

Het is de bedoeling 2:10 te rijden op Zandvoort met mijn Alfa over een jaar met een paar aanpassingen. Ik ben benieuwd of dat haalbaar is zonder slicks.

De situatie op Zandvoort was:
- Afa 75 3.0 Qv
- TS bumpers (1240 kg op de weegschaal bij RDW)
- Andere chip
- 205-45-16 Federal semi-slicks vóór
- 225-40-16 Falken 912 achter
- Koni geel rondom kwartslag open, vóór met hulpveren
- RS veren achter 11,7 mm , ik weet niet hoeveel kg dat is maar 70 kg veren zijn 12,4 mm
- 28 mm voorstabi met unibolts
- 105 casterstangen met 6 graden caster
- Spaghetti spruitstuk, 4 van de 6 dowbpijpen zijn ingedeukt: 1 ca. 50 %, 1 ca. 30-40 % en 2 ca. 10-20 %
- 2 pijpen i.p.v. kat
- Volvo 240 4-pots remklauwen met SZ schijven
- Sper helemaal versleten
- Alles in 3 en 4 gereden , top snelheid kon hoger maar ik wilde niet verder dn 6000 toeren gaan en ook niet opschakelen naar 5
- Extra camber op vooras, normaal gesproken dmv 1 carrosseriering maar voor deze keer heb ik er nog één tussen geschoven maar zonder uit te lijnen waardoor de auto op flinke uitspoor stond. Ik ben benieuwd wat voor effect dat heeft gehad.

Voor volgende keer staan volgende verbeteringen in de planning:
- Downpijpen vervangen, deze kosten minstens 20 pk voor mijn gevoel
- Polyester motorkap monteren die ik recent heb gekocht, scheelt zo’n 10 kg in de neus
- 44Ah accu monteren, zal een kilo of 5 schelen
- Reservewiel, krik en andere troep eruit laten, scheel ca. 15 kg
- GAZ coilovers op de vooras monteren, los van elkaar instelbare in- en uitgaande demping met ca. 115 kg veren

Daarna blijft er alleen nog over:
- sper ombauwen/repareren naar 50% sper
- camber en toespoor op achteras
-GAZ dempers achter met onafhankelijk instelbare in-en uitgaande demping

Voor de rest gaat het geen racer worden maar gewoon een vlotte straat auto
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
jeroen75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 683
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 14:06
Locatie: Ede

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

za sep 25, 2010 11:17

zo'n interessant topic en dan nog geen reply's :?
Erg leuk target! ik ga voor hetzelfde, al zit ik nu nog boven de 2:20 denk ik.

Bevallen de Federal bandjes een beetje? ik zit ook aan een setje te denken, ze zijn wel erg aantrekkelijk geprijsd in ieder geval...
Verder de voorkant flink aanpassen zal je tijden zeker goed doen! Ik ben ook het coilover verhaal aan het onderzoeken, maar tot dusver weinig succes
:cry: Ga jij een GAZ coilover aanpassen? en dan met name de bevestigingspunten? (bolt-on coilover heb ik nog niet kunnen vinden).

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5616
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

za sep 25, 2010 11:29

de TS-en in de DNRT rijden inmiddels onder de 2:10, op Toyo`s. Als ik even kijk is behalve motorvermogen de auto van Lars met de V6 het dichtse bij de specificaties, die deed laatste keer ik meen een 2.07.

Zou vooral zorgen dat de motor goed kan ademen, dat je de uitlijning goed hebt (scheelt ook banden) en je sper vooralkaar. gewicht kan later wel.
Kijk of je hem ergens kan uitwegen, dan weet je wat zinvol is om aan gewicht te veranderen of wellicht te verplaatsen.

Als dit de tijd is met een limiet van 6000 belooft dat wel wat.
Ik begrijp de verschillende banden op voor en achteras niet helemaal, is dat wat je toevallig had liggen?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
elogiov6
Full Member
Full Member
Berichten: 393
Lid geworden op: wo nov 22, 2006 14:08
Locatie: Amsterdam

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

za sep 25, 2010 19:28

Spannend Dragan! Hoop dat snel op die 2:10 zit! Heb zo 1,2,3 geen tips voor je maar denk dat vooral goede demping en banden heel belangrijk zijn...
1054kg

Alfa 75 3.5 12v Savali voor trackdays
Peugeot 1.6 GTI daily

Gebruikersavatar
Frederico
Guru
Guru
Berichten: 1145
Lid geworden op: do apr 27, 2006 11:56

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

za sep 25, 2010 23:11

Welke Et waardes zijn je velgen met deze banden?

Gaat dit goed in combinatie met insturen, inveren... etc??

ik ben bezig met dezelfde bandenmaten voor de sz velgen namelijk.

Succes in ieder geval.
- 75 ts '91 Rosso 130
- 75 IMOLA ts Nero 602
- Gt 2.0 jts (van vader)
- 156 1.9 JTD 16v Ti
gehad
- 156 2.4 jtd Cosmo blue (vaders)
- 75 ts '89 Bianco (sloper)
- 75 ts '89 grigio medio (sloper)
SCARB: 4993

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

zo sep 26, 2010 20:05

zo'n interessant topic en dan nog geen reply's :?
Erg leuk target! ik ga voor hetzelfde, al zit ik nu nog boven de 2:20 denk ik.

Bevallen de Federal bandjes een beetje? ik zit ook aan een setje te denken, ze zijn wel erg aantrekkelijk geprijsd in ieder geval...
Verder de voorkant flink aanpassen zal je tijden zeker goed doen! Ik ben ook het coilover verhaal aan het onderzoeken, maar tot dusver weinig succes
:cry: Ga jij een GAZ coilover aanpassen? en dan met name de bevestigingspunten? (bolt-on coilover heb ik nog niet kunnen vinden).
Federals bevalen prima al vind ik ze in de regen wat meer glijden dan Pirelli Zero Nero in dezelfde maat. De wang is ook wat slapper dan P Zero maar op circuit zijn ze consistent en gaan niet na een paar rondjes smeren zoals P Zero. Kortom: ik ben tevreden en al helemaal voor dat geld. Ze zijn echt een stuk goedkoper geworden sinds ik mijn set heb gekocht. Nu voor 83, 60 p/stuk http://www.topbanden.com/Achat-Pneus-pe ... ,,,,,42285 :shock:

Voor wat het coiloververhaal betreft: ik heb bij Jacco van JS racing bevestigingen gekocht waarmee je zo'n universele coilover op een 75 kan monteren.
Ik begrijp de verschillende banden op voor en achteras niet helemaal, is dat wat je toevallig had liggen?

Nee , het was een bewuste actie. Ik wilde achter iets met meer grip dan P Zero nero 205/45/16 maar in de regen niet zo tricky als Federals. De Falkens voldoen ook prima, zelfs mij lukt het om achterkant op te vangen bij Bos uit. Volgende keer maar toch semislicks achter proberen.
Welke Et waardes zijn je velgen met deze banden?

Gaat dit goed in combinatie met insturen, inveren... etc??

ik ben bezig met dezelfde bandenmaten voor de sz velgen namelijk.

Succes in ieder geval.
Ik heb velgen met ET30 en voor met spoorverbreders van 6mm per kant. Het loopt zowel voor als achter nergens aan. Dat het achter niet aanloopt komt vooral door RS set. Het veert niet veel in Ik bedenk me nu dat ik achter voor volgende keer ook spoorverbreders ga monteren.

Een filmpje van circuitdag met gummen.org http://www.youtube.com/watch?v=qIVTVLH2 ... r_embedded
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
kitaro
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 804
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 23:43

Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

ma sep 27, 2010 05:01


Een filmpje van circuitdag met gummen.org http://www.youtube.com/watch?v=qIVTVLH2 ... r_embedded
Irritante blauwe S2000 zeg, dat die japanse troep op zo'n dag is toegestaan, ongelovelijk. :wink:

Als je me volgende keer voorblijft zit je vlak bij de 2:10 denk ik.

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

ma sep 27, 2010 14:39

Als je met deze auto 2:10 wil rijden, kan je het beste een stapel remblokken, banden en benzine halen en gewoon veeeel gaan rijden.
Zonder tijd te verdoen aan sleutelen ga je dan sneller naar de 2:10 dan op wat voor manier dan ook.
Zelf heb ik met een een TS ook eens 2:11 gereden, en ik ben echt geen hele snelle coureur.
Om echt hard te gaan moet je veel rijden, hoe snel je auto ook is.
Echter, ga je aan de sleutel dan is een kortere v-bak een aanrader, evenals gewicht lozen. Dat laatste is de goedkoopste tuning die er is :)
Succes!
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6973
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

ma sep 27, 2010 16:33

Als er nog de standaard 3.0 bak onderzit zou ik die vervangen voor een 1.8Tb bak. Dan hangt de auto veel lekkerder aan het gas als met die veel te lange snelweg-bak. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

ma sep 27, 2010 17:24

Als er nog de standaard 3.0 bak onderzit zou ik die vervangen voor een 1.8Tb bak. Dan hangt de auto veel lekkerder aan het gas als met die veel te lange snelweg-bak. :wink:
Ja maaar, ik heb een Qv bak en die is korter dan Jetronic 3.0 bak, met andere worden Qv bak= TB bak :wink:

@Pieter Ik heb afgelopen 2-3 jaar idd weinig op circuit gereden en dat merk ik. Mijn lijnen en rempunten moeten absoluut bijgeschaafd worden. Dit jaar ga ik niet meer op circuit. Ik wil wel nog downpijpen van spaghetti spruitstuk vervangen en polyester motorkap monteren voordat ik de auto ga schorsen.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

ma sep 27, 2010 22:25

Ja maaar, ik heb een Qv bak en die is korter dan Jetronic 3.0 bak, met andere worden Qv bak= TB bak :wink:
Let wel dat een Tb bak veel korter is dan een 3.0 QV bak. De L-Jet (America)is idd net een beetje langer dan een QV bak, maar dat scheelt niet heel veel.
De TS bak is weer ietjes korter dan de Tb bak, maar een Tb bak is volledig plug & play wat de TS bak niet is.
SCARB # 4710

Andretti Molletti

Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

ma sep 27, 2010 22:57

maar een Tb bak is volledig plug & play wat de TS bak niet is.
Dat valt wel mee kwa wer: de drietand aan het vliegwiel overzetten en de twee asnaven eruit en overzetten...8 inbusjes en 2 moeren .....klaar ;)

Gebruikersavatar
Dr.Agan
Full Member
Full Member
Berichten: 399
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:16
Locatie: Cheese City

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

ma sep 27, 2010 23:03

Ik was heilig overtuigd dat Qv en TB gelijk waren. Als TS ca. 3500 toeren in zijn 5 maakt bij 120 km/uur en Qv 3250 dan zal TB bak minder dan 9% schelen. Op zich is dat best veel maar ik ga eerst de makkelijke dingen aanpassen. Zoals je ze : ik denk dat het makkelijker is om mijn rijkunsten met 9% te verbeteren :lol:
Laatst gewijzigd door Dr.Agan op ma sep 27, 2010 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu :
Alfa 159 1.9 Jtd Q-tronic te koop
Gehad:
Alfa 156 JTD 16v Berlina
Alfa 75 3.0. Qv
"Red Arrow"-not op G3 (zeg maar zweedse Lada)
Alfa 75 TS
Fiat Uno Turbo i.e. 1.4 (140 Pk's @1,0 bar; 160 Pk's @1,3 bar)
Fiat Uno Turbo i.e. Antiskid 1.3

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

ma sep 27, 2010 23:05

Mwoah, 3.0QV tegen TB scheelt de wereld niet, het is 11/43 (3,909:1) voor de TB tegen 11/41 (3,727:1) voor de 3.0QV (TS doet 10/41 (4,100:1) en America 11/39 (3,545:1)). Tenzij je echt heel knullig uitkomt op Zandvoort met de schakelmomenten van je 3.0QV-bak zou ik niet zo snel ombouwen naar TB.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6973
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto

ma sep 27, 2010 23:10

Mijn vergelijking was dan ook met de 3,5 eindoverbrenging en dan scheelt het wel aanzienlijk... :wink: TS bak vond ik te kort achter een v6 voor straatgebruik maar voor een racer kan het misschien wel. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Terug naar “Projecten”