Ondanks dat ik deze Alfa meer dan twee jaar heb, toch maar een project draad aanmaken. Ik ben uiteindelijk toch altijd bezig met volgende verbetering:)
Van de week eindelijk weer eens Alfa uitgelaten op Zandvoort en dat viel niet tegen .
Ik heb m.b.v. Nokia N73 en 5Hz GPS-ontvanger mijn tijden geklokt en dat belooft wat voor volgende keer als ik een paar verbeteringen heb doorgevoerd.
Beste lap was 2:19,3 en topsnelheid 177,6 km/uur.
Het is de bedoeling 2:10 te rijden op Zandvoort met mijn Alfa over een jaar met een paar aanpassingen. Ik ben benieuwd of dat haalbaar is zonder slicks.
De situatie op Zandvoort was:
- Afa 75 3.0 Qv
- TS bumpers (1240 kg op de weegschaal bij RDW)
- Andere chip
- 205-45-16 Federal semi-slicks vóór
- 225-40-16 Falken 912 achter
- Koni geel rondom kwartslag open, vóór met hulpveren
- RS veren achter 11,7 mm , ik weet niet hoeveel kg dat is maar 70 kg veren zijn 12,4 mm
- 28 mm voorstabi met unibolts
- 105 casterstangen met 6 graden caster
- Spaghetti spruitstuk, 4 van de 6 dowbpijpen zijn ingedeukt: 1 ca. 50 %, 1 ca. 30-40 % en 2 ca. 10-20 %
- 2 pijpen i.p.v. kat
- Volvo 240 4-pots remklauwen met SZ schijven
- Sper helemaal versleten
- Alles in 3 en 4 gereden , top snelheid kon hoger maar ik wilde niet verder dn 6000 toeren gaan en ook niet opschakelen naar 5
- Extra camber op vooras, normaal gesproken dmv 1 carrosseriering maar voor deze keer heb ik er nog één tussen geschoven maar zonder uit te lijnen waardoor de auto op flinke uitspoor stond. Ik ben benieuwd wat voor effect dat heeft gehad.
Voor volgende keer staan volgende verbeteringen in de planning:
- Downpijpen vervangen, deze kosten minstens 20 pk voor mijn gevoel
- Polyester motorkap monteren die ik recent heb gekocht, scheelt zo’n 10 kg in de neus
- 44Ah accu monteren, zal een kilo of 5 schelen
- Reservewiel, krik en andere troep eruit laten, scheel ca. 15 kg
- GAZ coilovers op de vooras monteren, los van elkaar instelbare in- en uitgaande demping met ca. 115 kg veren
Daarna blijft er alleen nog over:
- sper ombauwen/repareren naar 50% sper
- camber en toespoor op achteras
-GAZ dempers achter met onafhankelijk instelbare in-en uitgaande demping
Voor de rest gaat het geen racer worden maar gewoon een vlotte straat auto