Pagina 1 van 2
Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: zo sep 19, 2010 22:58
door Dr.Agan
Ondanks dat ik deze Alfa meer dan twee jaar heb, toch maar een project draad aanmaken. Ik ben uiteindelijk toch altijd bezig met volgende verbetering:)
Van de week eindelijk weer eens Alfa uitgelaten op Zandvoort en dat viel niet tegen .
Ik heb m.b.v. Nokia N73 en 5Hz GPS-ontvanger mijn tijden geklokt en dat belooft wat voor volgende keer als ik een paar verbeteringen heb doorgevoerd.
Beste lap was 2:19,3 en topsnelheid 177,6 km/uur.
Het is de bedoeling 2:10 te rijden op Zandvoort met mijn Alfa over een jaar met een paar aanpassingen. Ik ben benieuwd of dat haalbaar is zonder slicks.
De situatie op Zandvoort was:
- Afa 75 3.0 Qv
- TS bumpers (1240 kg op de weegschaal bij RDW)
- Andere chip
- 205-45-16 Federal semi-slicks vóór
- 225-40-16 Falken 912 achter
- Koni geel rondom kwartslag open, vóór met hulpveren
- RS veren achter 11,7 mm , ik weet niet hoeveel kg dat is maar 70 kg veren zijn 12,4 mm
- 28 mm voorstabi met unibolts
- 105 casterstangen met 6 graden caster
- Spaghetti spruitstuk, 4 van de 6 dowbpijpen zijn ingedeukt: 1 ca. 50 %, 1 ca. 30-40 % en 2 ca. 10-20 %
- 2 pijpen i.p.v. kat
- Volvo 240 4-pots remklauwen met SZ schijven
- Sper helemaal versleten
- Alles in 3 en 4 gereden , top snelheid kon hoger maar ik wilde niet verder dn 6000 toeren gaan en ook niet opschakelen naar 5
- Extra camber op vooras, normaal gesproken dmv 1 carrosseriering maar voor deze keer heb ik er nog één tussen geschoven maar zonder uit te lijnen waardoor de auto op flinke uitspoor stond. Ik ben benieuwd wat voor effect dat heeft gehad.
Voor volgende keer staan volgende verbeteringen in de planning:
- Downpijpen vervangen, deze kosten minstens 20 pk voor mijn gevoel
- Polyester motorkap monteren die ik recent heb gekocht, scheelt zo’n 10 kg in de neus
- 44Ah accu monteren, zal een kilo of 5 schelen
- Reservewiel, krik en andere troep eruit laten, scheel ca. 15 kg
- GAZ coilovers op de vooras monteren, los van elkaar instelbare in- en uitgaande demping met ca. 115 kg veren
Daarna blijft er alleen nog over:
- sper ombauwen/repareren naar 50% sper
- camber en toespoor op achteras
-GAZ dempers achter met onafhankelijk instelbare in-en uitgaande demping
Voor de rest gaat het geen racer worden maar gewoon een vlotte straat auto
RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: za sep 25, 2010 11:17
door jeroen75
zo'n interessant topic en dan nog geen reply's
Erg leuk target! ik ga voor hetzelfde, al zit ik nu nog boven de 2:20 denk ik.
Bevallen de Federal bandjes een beetje? ik zit ook aan een setje te denken, ze zijn wel erg aantrekkelijk geprijsd in ieder geval...
Verder de voorkant flink aanpassen zal je tijden zeker goed doen! Ik ben ook het coilover verhaal aan het onderzoeken, maar tot dusver weinig succes

Ga jij een GAZ coilover aanpassen? en dan met name de bevestigingspunten? (bolt-on coilover heb ik nog niet kunnen vinden).
RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: za sep 25, 2010 11:29
door vV
de TS-en in de DNRT rijden inmiddels onder de 2:10, op Toyo`s. Als ik even kijk is behalve motorvermogen de auto van Lars met de V6 het dichtse bij de specificaties, die deed laatste keer ik meen een 2.07.
Zou vooral zorgen dat de motor goed kan ademen, dat je de uitlijning goed hebt (scheelt ook banden) en je sper vooralkaar. gewicht kan later wel.
Kijk of je hem ergens kan uitwegen, dan weet je wat zinvol is om aan gewicht te veranderen of wellicht te verplaatsen.
Als dit de tijd is met een limiet van 6000 belooft dat wel wat.
Ik begrijp de verschillende banden op voor en achteras niet helemaal, is dat wat je toevallig had liggen?
RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: za sep 25, 2010 19:28
door elogiov6
Spannend Dragan! Hoop dat snel op die 2:10 zit! Heb zo 1,2,3 geen tips voor je maar denk dat vooral goede demping en banden heel belangrijk zijn...
RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: za sep 25, 2010 23:11
door Frederico
Welke Et waardes zijn je velgen met deze banden?
Gaat dit goed in combinatie met insturen, inveren... etc??
ik ben bezig met dezelfde bandenmaten voor de sz velgen namelijk.
Succes in ieder geval.
Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: zo sep 26, 2010 20:05
door Dr.Agan
zo'n interessant topic en dan nog geen reply's
Erg leuk target! ik ga voor hetzelfde, al zit ik nu nog boven de 2:20 denk ik.
Bevallen de Federal bandjes een beetje? ik zit ook aan een setje te denken, ze zijn wel erg aantrekkelijk geprijsd in ieder geval...
Verder de voorkant flink aanpassen zal je tijden zeker goed doen! Ik ben ook het coilover verhaal aan het onderzoeken, maar tot dusver weinig succes

Ga jij een GAZ coilover aanpassen? en dan met name de bevestigingspunten? (bolt-on coilover heb ik nog niet kunnen vinden).
Federals bevalen prima al vind ik ze in de regen wat meer glijden dan Pirelli Zero Nero in dezelfde maat. De wang is ook wat slapper dan P Zero maar op circuit zijn ze consistent en gaan niet na een paar rondjes smeren zoals P Zero. Kortom: ik ben tevreden en al helemaal voor dat geld. Ze zijn echt een stuk goedkoper geworden sinds ik mijn set heb gekocht. Nu voor 83, 60 p/stuk
http://www.topbanden.com/Achat-Pneus-pe ... ,,,,,42285
Voor wat het coiloververhaal betreft: ik heb bij Jacco van JS racing bevestigingen gekocht waarmee je zo'n universele coilover op een 75 kan monteren.
Ik begrijp de verschillende banden op voor en achteras niet helemaal, is dat wat je toevallig had liggen?
Nee , het was een bewuste actie. Ik wilde achter iets met meer grip dan P Zero nero 205/45/16 maar in de regen niet zo tricky als Federals. De Falkens voldoen ook prima, zelfs mij lukt het om achterkant op te vangen bij Bos uit. Volgende keer maar toch semislicks achter proberen.
Welke Et waardes zijn je velgen met deze banden?
Gaat dit goed in combinatie met insturen, inveren... etc??
ik ben bezig met dezelfde bandenmaten voor de sz velgen namelijk.
Succes in ieder geval.
Ik heb velgen met ET30 en voor met spoorverbreders van 6mm per kant. Het loopt zowel voor als achter nergens aan. Dat het achter niet aanloopt komt vooral door RS set. Het veert niet veel in Ik bedenk me nu dat ik achter voor volgende keer ook spoorverbreders ga monteren.
Een filmpje van circuitdag met gummen.org
http://www.youtube.com/watch?v=qIVTVLH2 ... r_embedded
Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: ma sep 27, 2010 05:01
door kitaro
Irritante blauwe S2000 zeg, dat die japanse troep op zo'n dag is toegestaan, ongelovelijk.
Als je me volgende keer voorblijft zit je vlak bij de 2:10 denk ik.
RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: ma sep 27, 2010 14:39
door _Pieter_
Als je met deze auto 2:10 wil rijden, kan je het beste een stapel remblokken, banden en benzine halen en gewoon veeeel gaan rijden.
Zonder tijd te verdoen aan sleutelen ga je dan sneller naar de 2:10 dan op wat voor manier dan ook.
Zelf heb ik met een een TS ook eens 2:11 gereden, en ik ben echt geen hele snelle coureur.
Om echt hard te gaan moet je veel rijden, hoe snel je auto ook is.
Echter, ga je aan de sleutel dan is een kortere v-bak een aanrader, evenals gewicht lozen. Dat laatste is de goedkoopste tuning die er is

Succes!
RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: ma sep 27, 2010 16:33
door giuliettaevo
Als er nog de standaard 3.0 bak onderzit zou ik die vervangen voor een 1.8Tb bak. Dan hangt de auto veel lekkerder aan het gas als met die veel te lange snelweg-bak.

Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: ma sep 27, 2010 17:24
door Dr.Agan
Als er nog de standaard 3.0 bak onderzit zou ik die vervangen voor een 1.8Tb bak. Dan hangt de auto veel lekkerder aan het gas als met die veel te lange snelweg-bak.

Ja maaar, ik heb een Qv bak en die is korter dan Jetronic 3.0 bak, met andere worden Qv bak= TB bak
@Pieter Ik heb afgelopen 2-3 jaar idd weinig op circuit gereden en dat merk ik. Mijn lijnen en rempunten moeten absoluut bijgeschaafd worden. Dit jaar ga ik niet meer op circuit. Ik wil wel nog downpijpen van spaghetti spruitstuk vervangen en polyester motorkap monteren voordat ik de auto ga schorsen.
Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: ma sep 27, 2010 22:25
door _Pieter_
Ja maaar, ik heb een Qv bak en die is korter dan Jetronic 3.0 bak, met andere worden Qv bak= TB bak

Let wel dat een Tb bak veel korter is dan een 3.0 QV bak. De L-Jet (America)is idd net een beetje langer dan een QV bak, maar dat scheelt niet heel veel.
De TS bak is weer ietjes korter dan de Tb bak, maar een Tb bak is volledig plug & play wat de TS bak niet is.
Re: RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: ma sep 27, 2010 22:57
door Andretti Molletti
maar een Tb bak is volledig plug & play wat de TS bak niet is.
Dat valt wel mee kwa wer: de drietand aan het vliegwiel overzetten en de twee asnaven eruit en overzetten...8 inbusjes en 2 moeren .....klaar

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: ma sep 27, 2010 23:03
door Dr.Agan
Ik was heilig overtuigd dat Qv en TB gelijk waren. Als TS ca. 3500 toeren in zijn 5 maakt bij 120 km/uur en Qv 3250 dan zal TB bak minder dan 9% schelen. Op zich is dat best veel maar ik ga eerst de makkelijke dingen aanpassen. Zoals je ze : ik denk dat het makkelijker is om mijn rijkunsten met 9% te verbeteren

RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: ma sep 27, 2010 23:05
door yuri 75 V6
Mwoah, 3.0QV tegen TB scheelt de wereld niet, het is 11/43 (3,909:1) voor de TB tegen 11/41 (3,727:1) voor de 3.0QV (TS doet 10/41 (4,100:1) en America 11/39 (3,545:1)). Tenzij je echt heel knullig uitkomt op Zandvoort met de schakelmomenten van je 3.0QV-bak zou ik niet zo snel ombouwen naar TB.
RE: Alfa 75 Qv -Zandvoort 2:10 auto
Geplaatst: ma sep 27, 2010 23:10
door giuliettaevo
Mijn vergelijking was dan ook met de 3,5 eindoverbrenging en dan scheelt het wel aanzienlijk...

TS bak vond ik te kort achter een v6 voor straatgebruik maar voor een racer kan het misschien wel.
