Pagina 1 van 3
wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: di dec 28, 2010 21:15
door hondaman
Na enige jaren te hebben gereden met een TS in een Giulia,begin ik toch een beetje genoeg te krijgen van het geluid.Ik heb het plan opgevat om throttlebody's te maken van een set oude carburateurs.Ik moet dan met een megasquirt(o.i.d.)gaan werken.Nu staan er heel veel reacties op diverse fora hierover,maar ik mis het begin een beetje
.Mijn LMM.vervalt,en hier komt een MAP sensor voor in de plaats.Dat is een onderdruksensor
,en wordt die standaard meegeleverd?Gasklepsensor kan ik behouden?(overbouwen natuurlijk),en krukassensor ook?(ik lees telkens over een triggerwiel)
Dan de megasquirt,is er een basisprogramma voor bijv.een alfa TS,welke ik er zo in kan schieten?Er moeten tabellen ingevuld worden,ik weet zo'n driedimensionale figuur,hoe ziet dat er uit in getallen om in te voeren,en waar kan ik dat eventueel vinden?
Eerst moeten alle IO ingevuld worden,dwz.ook de max. en min. V,of Ohm waarden van de desbetreffende sensor/actuator?
M.a.w.is het een beetje te doen voor een doe het zelver,Ik heb enige ervaring met PLC's,maar niet met chiptuning o.i.d.
De bedoeling is een motor die lekker loopt en klinkt,Het allerlaatste PK'tje maak ik mij niet zo druk om.
Je moet een breedband Lambda sensor hebben dan kan ie zichzelf inleren,maar dan moet je hem natuurlijk wel zelf eerst aan de loop hebben
.
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: di dec 28, 2010 22:04
door hellraver
Ik kan je een beetje op weg helpen tot iemand met veel ervaring reageert
Omdat je met throttle bodies wil werken kan je (ik ben zelf ook noob maar weet er iets van) geen MAP gebruiken omdat je dus de onderdruk van het plenum niet meer kan meten (of je moet dat er weer omheen bouwen maar dan mis je juist het geluid toch?
) Daarom moet je maar is wat inlezen over de Alpha-N methode. Deze gebruikt snelheid ( krukas, VR-sensor inc triggerwiel), inlaat temperatuur en throttle position sensor om de hoeveelheid ingelaten lucht te berekenen.
Tabellen moeten inderdaad ingevuld worden maar zijn standaard ook al met globale waardes gevuld welke dan ge fine tuned kunnen worden.
breedband lambda is niet om zichzelf in te leren maar om zelf bij de bepaalde toerentallen de AFR af te lezen en daarop je tabel aan te passen ( je kan de lambda natuurlijk wel zelf controle geven, min/max aanpassing kan je in procenten aangeven) maar zelf aanpassen is ook part of the fun vind ik dan
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: di dec 28, 2010 22:21
door hondaman
Ik meende dat je een vacuumaansluiting moet maken tussen gasklep en kop.Wat is een triggerwiel
Hoeveel waardes moet je invullen dan,20,-100,-250
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: di dec 28, 2010 22:38
door hellraver
Dit van de vacuumleiding zou ik niet weten, voor itb's wordt tenminste alpha-n aangeraden maar als het zo kan is het misschien makkelijker.
triggerwheel:
http://www.planetcampbell.us/TriggerWhe ... Wheel2.jpg
de VR ( variable reluctance) is een magnetische sensor en reageert dus op de tandjes die voorbij komen ( op de krukas gemonteerd) met een 36 - 1 heb je dus elke 10 graden een tandje met 1 die mist, dan weet je megasquirt dat er 1 cycle is gemaakt en gaat deze weer tellen
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: wo dec 29, 2010 06:48
door WhizzMan
Dat zijn bij elkaar een boel vragen.
Een megasquirt is een computer die je kan gebruiken om op je 75TS de motronic te vervangen. Je kan diverse varianten kopen, op dit moment zijn de KDFI en de versie 3 megasquirt de meest interessante. De KDFI is voor de 75 te koop als min of meer plug-and-play. Je kan dan bijna je hele kabelboom gewoon gebruiken en je hoeft (bijna) niets aan je motor en sensoren te vervangen.
Als je throttlebodies wilt gaan gebruiken, kan je geen gebruik maken van een luchtmeetklep of druksensor, want de plaats waar je zulke sensoren zou moeten monteren is er niet meer. In de "standaard" uitvoering van de auto met megasquirt vervalt inderdaad de luchtmeetklep en sluit je de computer aan op je inlaatspruitstuk met een luchtslangetje. Dat slangetje zorgt er voor dat een luchtdruksensor de onderdruk kan meten en daarmee (beter) kan bepalen hoeveel lucht je motor aanzuigt. Bij throttlebodies heb je dat inlaatspruitstuk niet meer dus moet je de computer vertellen dat hij moet "gokken" op basis van de stand van de gasklep en het toerental.
Het triggerwheel zit al op je auto, de motronic gebruikt er al eentje en die is "compatible" met de megasquirt.
De wideband sensor die je aan je megasquirt kan/wil hangen zorgt er voor dat je ook bij plankgas en dergelijke je mengsel kan blijven meten en eventueel automatisch kan regelen.
Waar je bij je 75 rekening mee moet houden, is dat de aansturing van de ontsteking op meerdere manieren kan. Je kan "ouderwets" 2 vonkversterkers aansturen die dan weer 2 bobines aansturen die via de 2 verdeelkappen de bougies laten vonken. Je kan ook een EDIS systeem dubbel uitgevoerd plaatsen, of eventueel spulletjes van een 155 8V er op zetten en dat aan de praat slingeren.
Er zijn diverse 75TS eigenaren die een megasquirt hebben ingebouwd, je kan vast van hun de maps krijgen die zij gebruiken. Zelfs als die niet al prima voor je functioneren, zal je daar hoogstwaarschijnlijk gewoon mee kunnen starten en rijden. Praat anders eens met Jeroen Bosma van bs-autotune. Hij heeft bij mijn weten die "plug and play" voor de 75TS en hij heeft er dacht ik ook meerdere ingebouwd en afgesteld. Hij heeft een businessmodel waar je zelf alles kan doen, alles door hem kan laten doen en ongeveer alle vormen daar tussenin.
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: wo dec 29, 2010 08:30
door Michel75
Ja hoor, die map wil ik best delen!
Heb er 1 voor standaard en 1 voor de compressor.
Die standaardmap zal je voor straatgebruik misschien iets moeten civiliseren, maar bij volgas (uit de lambdaregeling) is ie zeker goed.
150pk en 196Nm leverde die op de geheel standaard motor, terwijl op dezelfde bank met de standaard ECU de auto netjes 143pk en 185Nm had.
Misschien moet je de waardes dan overkloppen omdat ik een MS1 V3 heb, denk niet dat de MS2 V3 deze zomaar goed overneemt.
Ik gebruik overigens nog de standaard ontsteking. Binnenkort stap ik over op de 155 8V versie.
Er zijn er wel meer hier op het forum die er bijvoorbeeld op de turbo ook 1 hebben.
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: wo dec 29, 2010 10:10
door hellraver
Die 155 8v onsteking is toch ook vergelijkbaar in werking met het EDIS systeem? Heeft de 155 16V ook een triggerwheel met bruikbare sensor op megasquirt dan?
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: do jan 06, 2011 21:11
door hondaman
dank jullie
MIchel,die map die jij hebt,is dat voor een blok met ITB's,of voor het gewone inlaatsysteem,en heb je ook een wideband Lambda gebruikt?Voor die Map sensor kan ik toch een vscuumaansluiting maken tussen gasklep en inlaatklep?Zou je dat programma naar mij toe kunnen sturen
.
Ik heb megatune al gedownload,en ben het is een beetje aan het bestuderen
Project heeft verder nog geen haast.
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: do jan 06, 2011 21:43
door Michel75
Die map is voor de compleet standaard motor en inlaat. T-stukje in een vacuum aansluiting met een slangetje naar de ECU is goed genoeg.
Om mee te beginnen prima, als je daarma ombouwt naar throttle body's ben je die vacuum aansluiting kwijt en zou ik het op gasklepstand gaan regelen.
Of je moet weer een airbox maken, of aansluitingen tussen het blok en de gasklepjes.
Pb maar even je gegevens, dan zoek ik die standaardmap op.
Let wel, ik raad je aan om even een testrun op een rollenbank te doen.
En waarschijnlijk heb je straks een nieuwere versie MS als ik, dus dan moet je wellicht de waardes even over zetten, maar ontstekingstiming en benzinehoeveelheid heb je wel alvast.
Deze map heb ik op een bank gemaakt, met een wideband sensor in de uitlaat gestoken.
De auto zelf heeft nog de standaard lambdasensor, dus bij vollast gaat de ECU in open loop.
Heb nu wel een wideband lambda kit liggen die ik nog op mijn auto ga bouwen.
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: do jan 06, 2011 21:45
door giuliettaevo
Bij ITB's heb je niet zo gek veel vacuum, dat is vaak het probleem en de reden waarom ze Alpha-N aansturing gebruiken.
Een enkele nippel op 1 inlaatkanaal ga je het waarschijnlijk niet mee redden qua vacuum, als je nu een nippel op elk kanaal maakt en dan een 'verzamelrail' eronder maakt waar je het vacuum vanaf pakt dan maak je meer kans dat het werkt.
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: do jan 06, 2011 21:47
door Michel75
Daarom ook mijn meervoud in aansluitingen, maar zoals ik al zei: ik zou het ook met de gasklepstand doen...
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: do jan 06, 2011 22:21
door hondaman
was ook mijn idee,om op alle spruitstukjes een nippel te maken.Zit natuurlijk ook met de rembekrachtiger.Is de TPS van 75 TS ook wel een potentiometer?
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: do jan 06, 2011 22:26
door giuliettaevo
Nee, maar die van de 155 TS 8v weer wel geloof ik.
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: zo jan 09, 2011 12:25
door Michel75
Zie mailbox voor de file!
Weet niet precies waar mijn gasklepstandvoeler afkomt, maar die past op de kabelboom van de 75, alleen moet je wat van de gasklepas afslijpen voor ie past.
Ik heb hem er nu niet eens opzitten, sinds ik een keer de gasklep heb vervangen heb ik die eraf gelaten.
Even kijken waar ie is en als ik hem heb post ik wel ff het Bosch nummer.
RE: wat is nu precies megasquirt
Geplaatst: zo jan 09, 2011 16:22
door MiaGiulia
Hallo Hondaman, dat is alweer een tijd terug zeg.
Zo te lezen zijn er plannen om eea te modificeren. Ik moet bekennen dat het ook hier begint te kriebelen na een paar jaar rijden met een Giulia met TS injectie om wat te veranderen. Heb al eens wat gelezen op een ander forum over trottle bodies van een GSXR 750, ziet wer wel leuk uit.
Kijk hier maar eens,
http://www.alfabb.com/bb/forums/engine- ... odies.html