Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Nardi stuur uit 1966 opknappen

zo mar 06, 2011 21:40

Ik heb een Nardi stuurtje uit 1966 waarvan het hout begint te barsten.
Wie weet hoe het hout verwijderd kan worden, zodanig dat het na restauratie weer terug te plaatsen is.
Aan de bovenzijde/voorzijde zit een zwarte rand gevat in het hout. Is deze te verwijderen?

Alle info is welkom!

Johan gt
Member
Member

RE: Nardi stuur uit 1966 opknappen

ma mar 07, 2011 18:30

Als het hout nog goed vast zit zou ik het gewoon laten zitten. Je kunt kneedhout kopen van allerlei soorten hout, mahonie kwam bij mij mooi in de buurt. Het stuur moet je verder denk helemaal kaal schuren, dan met kneed hout de barst op vullen na droging ook netjes schuren en dan aflakken. het metaal kun je met scotsbrite wel een mooi geborsteld effect geven.

succes Johan

Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

ma mar 07, 2011 19:30

@Johan: Helaas moet ik je zeggen dat het hout reeds deels losgebarsten is en zelfs wijkt van het aluminium...moeilijk verhaal dus.
Over dat kneedbare hout: dat is wel een optie wanneer niet alles helemaal perfect zal sluiten.

Bedankt in ieder geval voor je input.

Ik heb het stuur al een paar dagen onder water gehad om de lak los te weken. Het is een heel dun stuur, dus bij schuren ga je te veel hout weg halen. Misschien werkt scotch brite wel om het een en ander aan vuil te verwijderen.

Alle info welkom!

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

ma mar 07, 2011 20:26

hout schuur je niet zomaar weg hoor..rustig en gelijkmatig met p100/p150 de laklaag verwijderen..je kan het dan weer in het water leggen dat maakt het dan weer zacht..dan kan het gebeuren dat het loslaat..hangt van de lijm af natuurlijk..of je kan het zo manipuleren dat het weer beter gaat sluiten op het stuur..met een lijmtang en iets ertussen tegen deukjes...grote gaten met echt hout opvullen..kleine scheurtjes kan met kneedbaar hout...

met sturen heb ik geen ervaring..met hout wel..ik zou het zo aanpakken...als je het doet dan ben ik benieuwd..

ciao,
wouter
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Johan gt
Member
Member

Re: RE: Nardi stuur uit 1966 opknappen

di mar 08, 2011 18:42

@Johan: Helaas moet ik je zeggen dat het hout reeds deels losgebarsten is en zelfs wijkt van het aluminium...moeilijk verhaal dus.
Over dat kneedbare hout: dat is wel een optie wanneer niet alles helemaal perfect zal sluiten.

Bedankt in ieder geval voor je input.

Ik heb het stuur al een paar dagen onder water gehad om de lak los te weken. Het is een heel dun stuur, dus bij schuren ga je te veel hout weg halen. Misschien werkt scotch brite wel om het een en ander aan vuil te verwijderen.

Alle info welkom!
Of het stuur onder water leggen nu zo'n goed idee is lijkt mij niet. Hout werkt door dat het aan een verschillende lucht vochtigheid onder hevig is die schommelingen in luchtvochtigheid kun je deels opvangen door hem goed in de lak te hebben en houden. Dat was waarschijnlijk niet zo waaardoor het is gaan scheuren. Als die los gescheurd is van het metaal zou ik is gaan informeren naar een lijm/kit die goed hecht aan metaal en hout.
verder is gewone witte hout lijm de beste lijm om alleen het hout te lijmen. Misschien kun je met een paar klosjes op maat van het stuur wel een paar barsten kleiner maken met b.h.v. een lijmtang. Wat betreft dat schuren daar moet je niet te bang voor zijn, je kunt toch zelf bepalen welk schuurpapier(korrel groote) je neemt en hoe lang je door schuurt. Oh ja wat betreft lakken kun jet beste beginnen met 80% verdunning 2X dan 60% verdunning 2x dan 40% verdunning 2x endan aflakken met 2x 20% verdunning.

succes Johan

succes

alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

di mar 08, 2011 20:34

korrel maakt niet zoveel uit..zolang je maar geen p40 gaat gebruiken..dan ben je tot lang nog bezig alle schuurkrassen eruit te halen...wat ik voorstelde aan korrel werkt goed zonder al te naar extra werk....

@johan..met wat voor lak ben je dan bezig? is wel wat voor andere houtdelen ook..
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Terug naar “Projecten”