145 2.0 QV 1996
Geplaatst: vr jul 15, 2011 12:18
Twee weken geleden heb ik een 145 QV gekocht, relatief voor een prikkie. De auto moet mijn 156 op G3 (verkocht) gaan vervangen. Ik maak de kilometers niet meer voor G3 en was aan iets anders toe. Ik heb de 145 altijd al interessant gevonden, maar dan wel liefst de QV, en dat is nou precies waar ik tegenaan liep!
Het is niet de auto die je meteen zou kopen als daily driver, maar ik doe wel vaker impulsief en zo ook nu weer...
Sinds mijn eerste Alfa kom ik al regelmatig bij WhizzMan over de vloer; hij zit met zijn hobbyloods op steenworp afstand van mijn huis, dus als allereerst naar hem gereden om een eerste indruk te krijgen van iemand die er heulll wat meer van weet dan ik, zo niet (nagenoeg) alles. Eerst de kap eens open... "Ziet er niet eens heel naar uit" was het oordeel. De dieselsound verraad echter dat de complete distributie, inclusief, en vooral de nokkenasversteller, asap moet worden vervangen.
Hop, de brug op! Eerst de onderkant eens grondig inspecteren... GEEN ROEST! NIKS! Een slaak van opluchting. Zowel van mij, als van WhizzMan, want die zag z'n geest alweer dwalen! Alles best heel netjes, behalve de uitlaat, waar ik nog op terug kom.
Dan de lamp maar eens goed onder de motor houden en eens kijken hoe het zit met het blok, de bak, en natuurlijk de draagarmpjes. Het blok ziet er, gezien de aanschafprijs, verbazend goed uit, op wat kleine natte plekjes na. Die nattigheidjes waren van twee slangetjes, namelijk eentje van de koelvloeistof, en eentje van de rembekrachtigingsvloeistof, die bij een aansluitstuk ingescheurd waren. Stukje afknippen en terugzetten. Meteen probleempjes 1 en 2 verholpen!
Het linker draagarmrrubber was verre voorbij zijn beste tijd, en da's nog een understatement. Rechts zit er ook aan te komen, dus twee nieuwe draagarmen op de boodschappenlijst. Verder zag het er best okay uit, behalve wat lichte olielekkage, dat duid op het moeten vervangen van de oliekeerring.
Dat is motorisch wel het verhaal. Hele klus maar de moeite waard, mijns inziens, en gelukkig was Whizzman het er mee eens. Oja, die uitlaat! Er zit een lekje "tussen de benen" van het spruitstuk, en toevallig stond er net zo'n zelfde spruitstuk in de werkbank. Die moet nog wat uitgevijld worden bij de inlaat, waar wat roetkoek zit. Wéér een meevallert! Als je echter onder de auto staat, en de uitlaat bekijkt, lijkt het wel of die erop is gezet voor de cross! Wat? Tíjdens de cross! Stukken flex en vies propwerk. Het is wonderbaarlijk genoeg wél dicht! Maar toch een puntje om op te schrijven...
Resumé;
* Complete distributie
* Draagarmen L/R voor
* Oliekeerring
* Bougies
* Olie verversen
* Zeer nabije toekomst: koppeling
Dan de rest van de koets en interieur...
Rechts zit er schade in het voorscherm en lichte schade op het achterscherm. Voor moet een ander op, achter valt mee te werken. De rechter spiegel moet ook nieuw. De skirts zitten, natuurlijk, los en dit moet netjes worden vastgezet. De bestuurderszetel heeft zijn beste tijd gediend en moet worden vervangen. Passagierskant gaat, maar mag ook. Hemeltje hangt los en de stof in de deurpanelen ravelt. Verder is het interieur ok. De velgen die eronder zitten, zijn helaas geen QV, maar Junior velgen. Die komen ook nog wel... Eerst goed rijdend maken.
Hier de eerste fotootjes. Meer volgt, en tijdens het project zal ik proberen zoveel mogelijk te posten, natuurlijk met zoveel mogelijk eye-candy.
Overigens; de credits voor het sleutelwerk gaan allen naar Whizzman.




Het is niet de auto die je meteen zou kopen als daily driver, maar ik doe wel vaker impulsief en zo ook nu weer...

Sinds mijn eerste Alfa kom ik al regelmatig bij WhizzMan over de vloer; hij zit met zijn hobbyloods op steenworp afstand van mijn huis, dus als allereerst naar hem gereden om een eerste indruk te krijgen van iemand die er heulll wat meer van weet dan ik, zo niet (nagenoeg) alles. Eerst de kap eens open... "Ziet er niet eens heel naar uit" was het oordeel. De dieselsound verraad echter dat de complete distributie, inclusief, en vooral de nokkenasversteller, asap moet worden vervangen.
Hop, de brug op! Eerst de onderkant eens grondig inspecteren... GEEN ROEST! NIKS! Een slaak van opluchting. Zowel van mij, als van WhizzMan, want die zag z'n geest alweer dwalen! Alles best heel netjes, behalve de uitlaat, waar ik nog op terug kom.
Dan de lamp maar eens goed onder de motor houden en eens kijken hoe het zit met het blok, de bak, en natuurlijk de draagarmpjes. Het blok ziet er, gezien de aanschafprijs, verbazend goed uit, op wat kleine natte plekjes na. Die nattigheidjes waren van twee slangetjes, namelijk eentje van de koelvloeistof, en eentje van de rembekrachtigingsvloeistof, die bij een aansluitstuk ingescheurd waren. Stukje afknippen en terugzetten. Meteen probleempjes 1 en 2 verholpen!
Het linker draagarmrrubber was verre voorbij zijn beste tijd, en da's nog een understatement. Rechts zit er ook aan te komen, dus twee nieuwe draagarmen op de boodschappenlijst. Verder zag het er best okay uit, behalve wat lichte olielekkage, dat duid op het moeten vervangen van de oliekeerring.
Dat is motorisch wel het verhaal. Hele klus maar de moeite waard, mijns inziens, en gelukkig was Whizzman het er mee eens. Oja, die uitlaat! Er zit een lekje "tussen de benen" van het spruitstuk, en toevallig stond er net zo'n zelfde spruitstuk in de werkbank. Die moet nog wat uitgevijld worden bij de inlaat, waar wat roetkoek zit. Wéér een meevallert! Als je echter onder de auto staat, en de uitlaat bekijkt, lijkt het wel of die erop is gezet voor de cross! Wat? Tíjdens de cross! Stukken flex en vies propwerk. Het is wonderbaarlijk genoeg wél dicht! Maar toch een puntje om op te schrijven...
Resumé;
* Complete distributie
* Draagarmen L/R voor
* Oliekeerring
* Bougies
* Olie verversen
* Zeer nabije toekomst: koppeling
Dan de rest van de koets en interieur...
Rechts zit er schade in het voorscherm en lichte schade op het achterscherm. Voor moet een ander op, achter valt mee te werken. De rechter spiegel moet ook nieuw. De skirts zitten, natuurlijk, los en dit moet netjes worden vastgezet. De bestuurderszetel heeft zijn beste tijd gediend en moet worden vervangen. Passagierskant gaat, maar mag ook. Hemeltje hangt los en de stof in de deurpanelen ravelt. Verder is het interieur ok. De velgen die eronder zitten, zijn helaas geen QV, maar Junior velgen. Die komen ook nog wel... Eerst goed rijdend maken.
Hier de eerste fotootjes. Meer volgt, en tijdens het project zal ik proberen zoveel mogelijk te posten, natuurlijk met zoveel mogelijk eye-candy.
Overigens; de credits voor het sleutelwerk gaan allen naar Whizzman.


