Gebruikersavatar
speedbrake
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 19, 2008 00:00
Locatie: Wenen

Rijdend project: 75 1.8 IE (Verde Mitro Met.)

za jul 16, 2011 19:17

Hallo allemaal,

Tot nu toe ben ik vooral ‘meelezer’ geweest van dit geweldige forum, met dit projecttopic gaat daar verandering in komen. In dit topic ga ik de vordingen proberen bij te houden van mijn rijdende project, een Verde Mitro Metallic (364) 75 1.8 IE uit 1991.

Zoals een paar van jullie misschien al weten ben ik sinds een jaar of 4 woonachtig in Oostenrijk (Wenen). Hoog op mijn verlanglijstje stond altijd al een 75, mogelijk zo origineel en gaaf mogelijk, desalniettemin voor een low-cost prijs. Met als doel de auto alleen voor zondagsritjes en vakanties te gebruiken, vooral niet in de winter. Zo kon het gebeuren dat ik redelijk lang moest wachten totdat ik deze 75 1.8 IE tegenkwam.
We schrijven begin juni 2011. Op http://www.willhaben.at (Oostenrijkse Marktplaats, maar dan minder gebruiksvriendelijk) stond ie, slechts met een zeer zuinige beschrijving en 3 matige foto’s. Na wat heen en weer gemaild te hebben (ook voor meer foto’s) besloten om maar eens te gaan kijken.

Belangrijkste kenmerken:
- Bouwjaar 8/1991
- Slechts 56.000 km op de klok (!)
- Altijd binnen gestaan (zeggen ze allemaal, maar in dit geval zou het wel eens kunnen kloppen :wink:)
- 3 vorige eigenaren
- Laatse 2 jaar stil gestaan
- Keuring verlopen
- Lichte olielekkage, volgens de vorige eigenaaar misschien de voorste krukaskeerring, daarover later meer.

Foto’s gemaakt door de vorige eigenaar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn eerste indruk: een ruwe diamant. Aan de onderkant geen roest te ontdekken! Slechts aan de linker achterspatbordrand en onder het linker achterlicht zitten wat blaasjes. Over de prijs konden we het gelukkig eens worden en en heb ik hem meteen maar gekocht. Afgesproken om hem pas in juli op te halen, vanwege het Oostenrijkse keuringssysteem en ik niet echt de beschikking heb over een eigen sleutelruimte. De keuring orienteert zich naar de eerste toelating van de auto (in dit geval augustus). Er kan dan vanaf een maand vantevoren tot 4 maand daarna gekeurd worden en de geligheidsdatum is dan steeds augustus. Als ik in juni was gaan keuren dan was die maar 2 maanden geldig geweest. Tevens is het mooie hier dat het mogelijk is om meerdere auto's met één set kentekenplaten te bewegen. Je betaalt voor de duurste auto in het wagenpark verzekering en belasting (in dit geval de 155) en je doet nummerplaten op de auto waarme je op dat moment wilt rijden. Op deze manier is het dus mogelijk om de 75 te hebben zonder maandelijkse extra vaste kosten :D

M’n vader heeft nog een 75 1.8 IE zo’n beetje compleet in onderdelen op zolder liggen, dus met hem een plan gesmeed om met de meeste courante en slijtage gevoelige onderdelen begin juli deze kant op te komen. Het plan was dan om een dag een trailer te huren met als doel aan het einde van die dag een goedgekeurde 75 te hebben zodat ik hem kon toelaten en er dan een ‘rijdend project’ van te hebben.
En zo geschiedde. Op een dag begin juli om 8 uur ’s ochtends de 75 opgehaald zodat we om 10 uur bij de keuring konden zijn. Dit was mijn tweede ontmoeting met de 75, dus had nog niet echt een goed beeld van wat ons (technisch) te wachten stond. De dynamo laadde helaas niet, we hadden een volle 74 Ah accu bij ons, dit bleek gelukkig genoeg voor 1 keer de aanhanger op af, remmenbank en de CO-meting. De keurmeester ken ik via via en heeft mijn 155 ook al eens gekeurd. Verbazingwekkend goed ging de remmentest: Na 2 jaar stilstand en alleen de aanhanger op en af gereden te hebben toch zonder probleem gehaald. Een aantal (verwachte) afkeurpunten kwamen ook naar voren: een wel erg stille claxon, weigerende remlichten (lampen en zekering heel), uitgedroogde ruitenwissers en een zeer incontinent motorblok. Omdat de rest allemaal goed in orde was (geen speling in ophangingsdelen, gescheurde hoezen e.d.) moest ik de keurmeester plechtig beloven deze mankementen in orde te maken voordat ik er de straat mee op zou gaan :roll: . Zodoende kreeg ik meteen een goedkeuringsbewijs zodat ik de auto kon aanmelden op mijn naam.

Foto’s van de ophaalactie:
Afbeelding
Afbeelding
Geheel in stijl
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met deze meevaller gingen we terug naar Wenen om aan het echte werk te beginnen: de auto rijklaar maken.
Uit nader onderzoek bleek dat de olie lekkage niet via de krukaskeerring kwam. De vorige eigenaar had mij verteld dat hij, voordat de auto 2 jaar stil kwam te staan, de koppaking had laten vervangen. Toen ik de auto begin juni had bekeken viel het nog wel mee met de lekkage, maar nu leek het wel of het met de minuut erger werd. Vooral aan de uitlaat kant spoot de olie zowat tussen de kop en het blok uit, rechtstreeks op de hete uitlaat, wat voor de bijbehorende rook-effecten zorgde. Koppakking op de één of andere manier niet goed dus. Toen viel pas op wat voor beunhaas aan het werk is geweest. Oude klepdeksel pakking met van die smerige vloeibare pakking hergebruikt, de oude (deels gescheurde) O-ringetjes opnieuw gebruikt. Zelfs geprobeerd de koppakking dicht te krijgen met van die vloeibare troep :?. Geen wonder dat de olie dan niet in het blok bleef. Ik heb gelukkig een complete pakking-set van Reinz op de kop weten te tikken dus nu zit alles dicht zoals het hoort.

Hieronder een lijstje van dingen die we die dag gedaan hebben:
- Koppakking vervangen
- Dynamo vervangen
- Koelvloeistof vernieuwd
- Remlichtschakelaar vervangen
- Nieuw relais voor de claxon
- 2 nieuwe ruitenwissers
- Foute BMW nummerplaat houders vervangen voor anonieme exemplaren
- Klepspeling gemeten
- De lichtmetalen wielen vervangen door bijgeleverd origineel 13 inch staal met wieldoppen
- Een nieuwe set pasvorm matten op de vloer gelegd

Sindsdien heb ik dus een rijdbaar project waaraan ik zo nu en dan wat dingetjes doe. Dingen die ik de afgelopen week heb gedaan:
- Carterpanpakking vervangen
- Olie ververst (met filter)
- De (volgens mij nog fabrieksoriginele) Golden Lodges vervangen door NGK BP6ES bougie’s
- Een period Sony autoradio met CD-wisselaar ingebouwd
- Auto gewassen

Op dit moment staat ie er zo bij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

O.a. nog te doen:
- Sterretje in de voorruit laten repareren
- Roest aan de carosserie bijwerken
- Professioneel poetsen (evt laten doen)
- Diverse lampjes in het interieur vervangen
- Deurhendelrubbers (aan de buitenkant) vervangen
- Bumpers iets mee doen (lijkt erop dat ze gespoten zijn, tevens voorzien van een paar schrammen)
- Pookhoes vervangen door een exemplaar dat past
- Stof van het dashboard verwijderen
- Lelijke sticker van de kofferbak verwijderen
- Remblokken achter vervangen
- Motorruimte poetsen (alsmede het kleppendeksel ontdoen van de 'gouden' kleur)
- Dingen die me nu zo nog niet te binnen schieten

Dat was het voor nu, zal binnenkort (morgen is het per slot van rekening zondag) nog eens een fotoshoot doen ergens in de vrije natuur.

Ciao
Huidig wagenpark:

156 SW 2.4 JTD (2002)
75 1.8 IE (1990)

Ex:
155 2.5 TD (1996)
146 Ti (1996)
146 1.9 TD (1996) Nog steeds in de familie, met 410.000km

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6902
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Rijdend project: 75 1.8 IE (Verde Mitro Met.)

za jul 16, 2011 19:30

De laatste tijd zie ik steeds meer groene 75's langs komen hier :shock: ... En ik moet zeggen dat de kleur me steeds beter bevalt. :D

Succes met je rijdende project in ieder geval! :) Altijd een goede zaak als zo'n auto gered wordt van een onplezierig einde. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1261
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Rijdend project: 75 1.8 IE (Verde Mitro Met.)

za jul 16, 2011 19:54

Niet té veel kilometers :lol:

Heb jij toevallig hiervoor nog een 75 Imola gehad?


Grtz, Alex
Alfa 75TS
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
speedbrake
Newbie
Newbie
Berichten: 16
Lid geworden op: zo okt 19, 2008 00:00
Locatie: Wenen

Re: RE: Rijdend project: 75 1.8 IE (Verde Mitro Met.)

za jul 16, 2011 20:29



Heb jij toevallig hiervoor nog een 75 Imola gehad?
Klopt, jouw ex 8) .In Nederland een dergelijk project(je) erbij hebben bleek gewoon geen haalbare zaak. Heel misschien stal ik deze 75 komende winter wel in NL, zodat ik samen met m'n pa de roestplekjes aan kan pakken. Ik heb hier niet echt de beschikking over een eigen sleutel/werkplaats. Als ik dan naar NL reis neem ik m'n nummerplaten mee in zodat ik hem af en toe uit kan laten :wink: .

Nog een plaatje van de Imola die slechts kort in mijn bezit was:
Afbeelding

Ciao
Huidig wagenpark:

156 SW 2.4 JTD (2002)
75 1.8 IE (1990)

Ex:
155 2.5 TD (1996)
146 Ti (1996)
146 1.9 TD (1996) Nog steeds in de familie, met 410.000km

Gebruikersavatar
Martin H
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 609
Lid geworden op: di jul 18, 2006 20:00
Locatie: Achterhoek
Contacteer: Website

RE: Rijdend project: 75 1.8 IE (Verde Mitro Met.)

za jul 16, 2011 22:53

Leuke aanschaf en mijn complimenten voor de trekauto. 8)

Gebruikersavatar
Firedriver
Full Member
Full Member
Berichten: 402
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:13
Locatie: Tongeren - Belgie

RE: Rijdend project: 75 1.8 IE (Verde Mitro Met.)

za jul 16, 2011 23:00

Hallo Speedbrake,

Heb juist dezelfde, alleen dat het een 16 IE is.
Tussendoor ben ik daaraan bezig, is onlang volledig gespoten.

Zie onderste topic

http://www.alfaclub.eu/forum/viewtopic. ... sc&start=0

Groetjes
Jantje

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1261
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Rijdend project: 75 1.8 IE (Verde Mitro Met.)

zo jul 17, 2011 18:55

Ik dacht al dat jij het was :lol:

Wat mis ik haar. Waar is ze naartoe gegaan?


Grtz, Alex
Alfa 75TS
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Terug naar “Projecten”