Pagina 1 van 3

Project Bertone 1750 GTV - 1970 - NL - VERKOCHT

Geplaatst: ma okt 10, 2011 10:28
door gt1600Junior
Bij deze post ik ook graag een project van een maat van mij. Ik help hem - voor zover mijn eigen beperkte kennis en kunde dat toelaat - met het restaureren van een 1750 GTV - serie II uit 1970.
De auto is in de nazomer van 2008 aangeschaft. Technisch verkeerde hij bij aanschaf in zeer goede staat. De motor (matching numbers) loopt als een zonnetje (12,5 bar) en de versnellingsbak is kraakvrij. Verdere zaken zoals remmen, ophanging en uitlaat ook allemaal dik in orde. Het plaatwerk had wel flink wat aandacht nodig. Dorpels, schermrandjes, bodemdeeltje, deur...er zat nogal wat werk aan! Het interieur was daarentegen compleet en nog heel erg netjes, dus dat hoeft alleen maar opgepoetst te worden. Dat scheelt.

Voor de restauratie van de auto is de tijd genomen om de zaken goed te kunnen aanpakken. En ook om nog twee andere lopende projecten (waaronder eentje van mij :wink: ) te kunnen blijven doen. Het laatste half jaar is er echter keihard aan de Bertone gewerkt en inmiddels (oktober 2011) is de auto bijna klaar voor de spuiter. Hieronder volgt een beknopt chronologisch overzicht - met foto's - van de werkzaamheden tot nu toe.

Als iemand meer weet over de historie van deze auto, laat het ons s.v.p. weten. Dat zou mooi zijn voor de verdere documentatie van de auto.

De auto bij aanschaf in de nazomer van 2008:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste inventarisatie. Demonteren, kaal halen en aan de slag:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oude dorpels eruit en een nieuwe set erin gelast:

Afbeelding

De deuren wel tijdens de montage van de dorpels erin laten zitten voor een mooie, strakke naad:

Afbeelding

De binnenkant van de auto is helemaal kaal gehaald. Bodemdeeltje ingelast en een aantal delen doorgelast (ipv enkel de puntlassen af-fabriek). Toen alles opgeschuurd en in de Brunox gezet om roestvorming in de toekomst tegen te gaan. Alle ramen zijn nu ook verwijderd en dat ging gelukkig vrij eenvoudig.

Afbeelding

Afbeelding

De benzinetank is opnieuw gespoten (op de foto zit er alweer een laagje stof op de tank). De achterklep was helaas niet meer te redden. Hiervoor is een vervangend exemplaar op de kop getikt.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de nodige delen aan de buitenkant van de auto staan inmiddels in de Brunox en hij is bijna klaar voor de spuiter. Alle naden lopen mooi strak en evenwijdig. Het is al met al een keiharde auto geworden. Ondertussen alle spulletjes van het interieur aan het oppoetsen en het chroomwerk refurbishen. De grildelen zaten wel erg slordig in de zwarte verf en waren daarvóór nog een keer felgroen gekliederd. Kaal halen dus en opnieuw spuiten. Of maar laten verchromen?

Afbeelding

De auto staat er inmiddels zo bij. Momenteel zijn we de deuren aan het afkrabben. Eén deur had wat laswerk nodig op een hoekje en dat is inmiddels ook klaar. Motorkap en dak worden nog opgeschuurd. Bijna klaar voor een vers jasje rosso 501!

Afbeelding

Oppoetsen van het interieur vordert gestaag. Ook zijn alle rubbers nu schoongemaakt en ingevet. Deze zijn weer als nieuw.
De bumpers hebben een flinke poetsbeurt gehad. Zie hieronder het resultaat van de "refurbished" voorbumper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: di okt 11, 2011 16:41
door gt1600Junior
Vandaag het voor- en achterraamrubber ontdaan van alle oude kit en verfresten en opnieuw ingevet. Ziet er stukken beter uit. Alle chroomlijsten zijn nu ook gepoetst. Morgen pak ik het dashboard en de tunnelconsole op. De handremhoes is onderaan gescheurd. Kijken of we dat weer netjes kunnen repareren. Verder alles schoonmaken en het houtfineer op de tunnelconsole opnieuw in de lak zetten. Zijruitjes zijn ook klaar en even in de folie gewikkeld om niet (wéér) vies te worden...

Afbeelding

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: di okt 11, 2011 20:08
door gt1600Junior
Middenconsole uit elkaar gehaald want het hout is niet al te fris meer. Daar maken we een nieuw deeltje voor. Ook de plastic chroomstrips zijn verweerd. Als iemand nog een setje heeft liggen hou ik me aanbevolen.

Afbeelding

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: wo okt 12, 2011 11:17
door gt1600Junior
Twee mooie stukjes hout (1,5 mm en 2 mm) bij de hobbywinkel gehaald. Goed gelet op een mooie nerf (de hele stapel uit het schap om te vergelijken...). Laat het figuurzagen maar beginnen!

Afbeelding

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: wo okt 12, 2011 11:36
door midas
Dat is nog een handige hulp!
Bij mij komen ze ook altijd helpen al blijkt dat in de praktijk toch bierdrinken te zijn......
Overigens had het weinig gescheeld of de auto had in mijn schuur gestaan maar helaas is het niet zo gelopen.
Het juultje wilde niet bij mij weg.

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: wo okt 12, 2011 13:19
door roel
Jullie zijn goed bezig!
Dat zal hij wel fijn vinden dat iemand hem helpt! Dat mis ik altijd wel moet ik zeggen: een goede sleutelmaat (en dan bedoel ik niet 13 of 17 :wink: )
Toen ik 17 was sleutelde ik jaren lang bijna elke dag samen met een vriend van me aan brommers en motoren en er is echt niets zo leuk om dat samen te doen. Het is veel gezelliger en je tilt elkaar over dode punten heen.

Leuk om te blijven volgen in ieder geval.

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: wo okt 12, 2011 18:44
door gt1600Junior
Hoi Roel, bedankt. En ja, je houdt elkaar inderdaad gemotiveerd. Ik vind het - zonder technische achtergrond - ontzettend leerzaam en leuk om te doen.

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: wo okt 12, 2011 18:56
door gt1600Junior
Nieuw paneeltje voor de middenconsole gemaakt en de eerste laag beits gegeven. Ik denk dat er 3 laagjes nodig zijn om het origineel goed te benaderen en daarna zal ik het afwerken met blanke lak:

Afbeelding

En vandaag ook de benzine- en het watermetertje opgefrist:

Afbeelding

Re: RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: do okt 13, 2011 19:37
door gt1600Junior
He Midas,
Klopt! Dus je houdt toch nog even vast de Giulia?
Met de Bertone worden nu echt meters gemaakt. En zeker met alle onderdelen zo mooi schoon en glimmend geeft het een enorme boost om de auto tip top in orde te maken.
Dat is nog een handige hulp!
Bij mij komen ze ook altijd helpen al blijkt dat in de praktijk toch bierdrinken te zijn......
Overigens had het weinig gescheeld of de auto had in mijn schuur gestaan maar helaas is het niet zo gelopen.
Het juultje wilde niet bij mij weg.

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: vr okt 14, 2011 20:31
door Ronaldo
Hey RJ

Wat ben jij goed bezig man!
morgenochtend 8.30 uur eerst opstarten met cappuccino?
Zondag 1300 uur komt de spuiter langs om het een en ander in te schatten... Spannend

groet Ronald

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: ma okt 17, 2011 19:23
door gt1600Junior
Houtdeeltje middenconsole is klaar. Verschil tussen oud en nieuw is uiteindelijk klein gebleven. Hij kan altijd nog donkerder maar ik laat 'm voor nu even zo.

Afbeelding

Voor de eenheid dan toch maar de rest van het dashboard ook uit elkaar halen. Nieuwe houtpaneeltjes (zelf maken) en het skai-leer opnieuw laten doen. Tips voor een goed adres voor het bekleden/beplakken zijn welkom want ik weet van mezelf dat ik het nooit strak genoeg zal krijgen en dat vind ik zonde!

Afbeelding

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: wo okt 19, 2011 19:42
door JC
Hoi Robert Jan,

De bekleding van het dashboard is geen los vinyl o.i.d.

Google eens op Dr Vinyl. Ze zitten door heel het land en kunnen kleine scheurtjes etc echt onzichtbaar repareren. Komt als nieuw terug voor een fractie van de prijs voor een nieuwe.
Ik heb ooit een 2L dash laten doen en dat koste iets van 200,00 euro's.

Groet,
JC

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: wo okt 19, 2011 20:18
door gt1600Junior
JC, bedankt voor de tip. Ga ik zeker even doen!

Re: RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: do okt 20, 2011 13:20
door midas
Hey RJ

Wat ben jij goed bezig man!
morgenochtend 8.30 uur eerst opstarten met cappuccino?
Zondag 1300 uur komt de spuiter langs om het een en ander in te schatten... Spannend

groet Ronald
Kijk na drie jaar meneers eerste bericht!! Als het niet zo vroeg was zou ik zeggen daar moet op gedronken worden.

RE: Project Bertone 1750 GTV - 1972 - NL

Geplaatst: za okt 22, 2011 16:28
door gt1600Junior
Kleine houtdeeltjes dashboard frontzijde klaar:

Afbeelding

Deze week nog de twee grotere delen doen:

Afbeelding

En ik ga een prijsopgave opvragen bij Dr. Vinyl voor het dashboard. Ik ben benieuwd.
Het gaat om het herstellen van de volgende (welbekende) scheurtjes:

Afbeelding

Afbeelding

En het klepje van het dashboardkastje:

Afbeelding