Vandaag het blok uitgebouwd.
De spanner aan die kant was afgebroken maar de tandriem was niets aan te zien. Maar is eerder een gevolg dan de oorzaak van de schade lijkt me.
De zuiger is zowat compleet weg, die zal wel in de Swalmertunnen liggen op de A73 want daar gebeurde het toen ik terug ging van 120 naar 100. De tunnel flink in de rook gezet door het koelwater wat eruit liep en op de uitlaat kwam.
Jammer dat de schade zodanig is dat niet meer te achterhalen wat nu de oorzaak is. Ik weet haast zeker een afgebroken klep maar waarom. Ik zie geen aanwijzingen dat de betreffende cilinder te arm liep. Wel zat de stekker van de bougiekabel er niet goed op zo bleek.
Dit blok heeft de asymmetrische nokkenassen waarbij de ene inlaat klep iets eerder open gaat dan de andere. Ook viel mij op dat de binnenste nokken ronder zijn en minder scherp dan de buitenste bij allemaal. Zal dan wel normaal zijn en geen slijtage?
Zoals gezegd kan ik zaterdag morgen een 16v blok ophalen van een 145 of 146 bij iemand hier uit de buurt dat uit een goed lopende auto kwam. Hopelijk is dit blok goed en dan is het leed alweer bijna geleden.