Pagina 1 van 7

Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

Geplaatst: zo feb 19, 2012 16:20
door bert308
Op weg naar huis van de laatste vroege dienst, mij verheugend op de carnaval, begon er iets te klepperen en vermogens verlies, ik dacht een afgebroken klep maar hij liep nog wel met normale oliedruk...eventjes. Vastgelopen, bij nadere inspectie zat er een gat in de bovenkant van het blok en een stuk zuiger lag los op het blok. Awel, de ANWB heeft mij naar huis gesleept.
Ik heb nog geloof ik 4 koppen en 2 onderblokken waar ik 1 goed 1.7 8v blok van kan samenstellen maar eerst ga ik 3 dagen zuipen, alaaf!
Afbeelding

RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: zo feb 19, 2012 18:49
door martijnsud
Zit je ook niet echt mee!!!! Succes met de vervanging, wordt het een 8V of 16V?
Zit nu toch ook een 16V in?


Groet Martijn

RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: zo feb 19, 2012 19:15
door Brul(tm)
Een slecht begin van je carnavalsfeest :?
Genoeg spulletjes om het weer te fixen lees ik ;)

Sterkte met het verwerken van de drank :biggrin:

RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: ma feb 20, 2012 11:10
door alfaqv75
zat toch verschil in 16V en 8V boxer onderblok?
(wat weet ik even zo snel niet, maar was het de krukas niet?)

RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: ma feb 20, 2012 12:47
door bert308
Ik kan zaterdag bij een bekende een 146 1.7 16v blok ophalen voor 200 euro dus hopelijk volgende week weer mobiel.
Als het 8v blok wat ik nog heb liggen inbouw klaar was zou ik dat doen maar de nokkenassen en klepstoters daarvan zijn slecht, ik heb nog 2 extra koppen die zo te zien goed zijn maar met het werk en de aanschaf van pakkingen e.d is dat niet interessant.

Re: RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: ma feb 20, 2012 12:58
door bert308
Sterkte met het verwerken van de drank :biggrin:
Dat is nooit zo´n probleem en met 4x met de fiets naar het werk (2 x 21 km) in het vooruitschiet zal mijn gewicht ook weer op hetzelfde uitkomen uiteindelijk.

Re: RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: ma feb 20, 2012 13:02
door bert308
zat toch verschil in 16V en 8V boxer onderblok?
(wat weet ik even zo snel niet, maar was het de krukas niet?)
Ik weet er niks van maar behalve het onderblok zal de rechter cilinderkop ook een klap gekregen hebben. Ook kleppen en een zuiger van een 16v heb ik niet liggen en de krukas zal ook een opdoffer gehad hebben. Op dit moment wil ik zo snel mogelijk weer een rijklare auto hebben. Maar daarna wil ik wel op mijn gemak nog een keer een mooi reserveblok opbouwen met nieuwe lagers en vers gehoond en nieuwe zuigerveren etcetera.

RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: ma feb 20, 2012 18:25
door sprint88
Jammer Bert
Maar jens hoorn heeft nog een acht kleppert, misschien iets voor jou?

Grt rogeralfa :driving:

Re: RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: ma feb 20, 2012 18:40
door brolli21
Jammer Bert
Maar jens hoorn heeft nog een acht kleppert, misschien iets voor jou?

Grt rogeralfa :driving:
Ik gok dat je hans33sw bedoeld?

RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: ma feb 20, 2012 21:29
door WhizzMan
Zuigers en pan verschillen. Ik heb de boel nog niet zo goed naast elkaar gehad om te kijken of het over te bouwen is. Volgens mij is de kruk stiekem hetzelfde, drijfstangen weet ik niet zeker,

RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: ma feb 20, 2012 23:01
door Hans33sw
Kruk is gelijk, onderblok niet. 16v heeft extra koelkanaal naar kop.

Re: RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: di feb 21, 2012 00:23
door Jens Hoorn
Jammer Bert
Maar jens hoorn heeft nog een acht kleppert, misschien iets voor jou?

Grt rogeralfa :driving:
Ik gok dat je hans33sw bedoeld?
Ik heb maar 1 1.5 8v boxer. Maar als ik die verkoop is mijn vrouw niet meer zo mobiel :lol:

Hans heeft idd nog een blok

Re: RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: di feb 21, 2012 19:05
door giardinetta
Zuigers en pan verschillen. Ik heb de boel nog niet zo goed naast elkaar gehad om te kijken of het over te bouwen is. Volgens mij is de kruk stiekem hetzelfde, drijfstangen weet ik niet zeker,
Volgens mij heeft een 16V naar de cilinders wijzende oliesproeiers op de drijfstangen zitten en een oliepomp met hogere opbrengst.

RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: wo feb 22, 2012 21:59
door bert308
Vandaag het blok uitgebouwd.
Afbeelding
Afbeelding

De spanner aan die kant was afgebroken maar de tandriem was niets aan te zien. Maar is eerder een gevolg dan de oorzaak van de schade lijkt me.

Afbeelding

De zuiger is zowat compleet weg, die zal wel in de Swalmertunnen liggen op de A73 want daar gebeurde het toen ik terug ging van 120 naar 100. De tunnel flink in de rook gezet door het koelwater wat eruit liep en op de uitlaat kwam.

Afbeelding
Afbeelding

Jammer dat de schade zodanig is dat niet meer te achterhalen wat nu de oorzaak is. Ik weet haast zeker een afgebroken klep maar waarom. Ik zie geen aanwijzingen dat de betreffende cilinder te arm liep. Wel zat de stekker van de bougiekabel er niet goed op zo bleek.
Dit blok heeft de asymmetrische nokkenassen waarbij de ene inlaat klep iets eerder open gaat dan de andere. Ook viel mij op dat de binnenste nokken ronder zijn en minder scherp dan de buitenste bij allemaal. Zal dan wel normaal zijn en geen slijtage?
Zoals gezegd kan ik zaterdag morgen een 16v blok ophalen van een 145 of 146 bij iemand hier uit de buurt dat uit een goed lopende auto kwam. Hopelijk is dit blok goed en dan is het leed alweer bijna geleden.

RE: Gat in mijn motorblok

Geplaatst: do feb 23, 2012 21:44
door jorritkooistra
allemachtig, dat is een beste schade zeg....

van het blokje is inderdaad niet veel meer over.