Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

do mar 22, 2012 23:10

Omdat het mij leuk leek om een topic aan te maken over mijn vorderingen met de 147, heb ik de stoute sloffen aangetrokken en ben met typen begonnen. Het is wel duidelijk dat de liefhebbers van het betere hak-, las- en snijwerk weg kunnen blijven, ook al mogen deze mensen van mij persoonlijk wel meelezen. Hier geen motorrevisies, tectyleerbehandelingen en het afstruinen van onderdelenmarkten voor dat ene speciale onderdeel. Althans, dat mag ik hopen.

Nee, een massaproductie 147 is het onderwerp - Maar voor mij persoonlijk heel speciaal. Ook nog eens een exemplaar uit juli 2008, met minder dan een halve ton achter de kiezen. De term 'project' is dus een overstatement, zie het meer als een algemeen topic met mijn (bescheiden) aanpassingen en vorderingen met de auto.

Zoals eerder geschreven begonnen de eerste kriebels van het Alfa-virus op 2 februari dit jaar, met de proefrit. Wist toen nog niet dat de auto de komende 2 weken in mijn hoofd zou blijven zitten, waarna de koop op Valentijnsdag een feit was. Ik vond en vind het model altijd al heel geslaagd, zo viel dit exemplaar ook prettig op mijn netvlies. Zelfs bij de proefrit en dat is nogal wat, want de auto was na binnenkomst bij de dealer niet meer gewassen, met als het gevolg een zeer smerige auto. Als optie voor de proefrit kreeg ik er dealerplaten bij, inclusief ducttape striping om de boel goed vast te houden. Maar kom op, dat zag er op de dag van afhalen al weer heel anders uit... Bellissimo!

Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

do mar 22, 2012 23:28

Technisch was en is de auto in zeer goede staat met deze maagdelijke kilometerstand (NAP). Vorig jaar mei had de auto een grote beurt gehad, toen is ook de distriebutieriem vervangen. Er zit ook een verse APK op, goedgekeurd zonder enige gebreken tot in 2014. Mocht ik toch pech hebben, dan staat de BOVAG er de komende 5 maanden nog achter en daarna ook nog de ANWB, zo lang ik ieder jaar netjes de contributie voldoe.

Omdat ik een zeikerd Numero Uno in het kwadraat ben met auto's (ik noem het 'zuinig zijn'), was ik optisch echter niet tevreden met alleen een 'poetsbeurt'. Ook een auto van slechts 3,5 jaar oud en met zo weinig km's heeft zijn (of haar?) gebruikssporen. Zo zijn de volgende zaken, direct na de aankoop, uitgevoerd voordat ondergetekende tevreden was en de sleutels in ontvangst nam.

- Diverse kleine deukjes van het plaatwerk ontdaan;
- Diverse plekjes bijgewerkt met lakstift (waar je blank metaal zag);
- Kentekenplaat voor licht uitgedeukt;
- Kentekenplaat achter vervangen door exemplaar zonder dealernaam (niet om persoonlijke redenen).

Ook heb ik de logo's achterop laten verwijderen, dit geeft altijd een mooi strak resultaat. Plus mensen denken misschien dat het een 1.6 is met 105 pk :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gewoon_Erik op vr mar 23, 2012 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
wims
Guru
Guru
Berichten: 1543
Lid geworden op: ma aug 22, 2005 14:33
Locatie: Flakkee

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

vr mar 23, 2012 12:19

Keuken uitgezocht? :wink:
Maar het is een echt fraai exemplaar hoor. Was nooit zo van zwart, maar sinds ik zelf een soortgelijke combi onder den bips heb ga ik het steeds meer waarderen.

groetz, wims
Na regen schijnt de zon te komen. (mwah.nl)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

vr mar 23, 2012 12:43

Haha, nee geen keuken uitgezocht. Is wel het eerstvolgende grote project als ik mijn vrouw moet geloven. Ik heb nu mijn auto, dus nu is zij weer aan de beurt ... :wink:
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1842
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

vr mar 23, 2012 18:04

Ziet er goed uit :!: ik zou de uitlaatbak wel nog zwart spuiten met hittebestendige lak, had ik bij men 147 vroeger ook, dan valt die pisbak niet zo op :oops: :D
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'82 Alfasud 1.5 Ti
'84 Alfasud Sprint 1.5 Qv
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA
'94 155 1.7 TS
Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

vr mar 23, 2012 22:56

Bedankt voor de leuke reacties. Klopt, de uitlaatbak is niet op de mooiste manier gemonteerd. Dus het zwartspuiten daarvan is weer een puntje op de 'to do'-lijst (toevallig opperde de dealer dat ook trouwens). Ook kan er wel een mooiere uitlaat onder, maar goed, niet alles kan tegelijk.

Een week na aankoop heb ik de auto voor het eerst handmatig gewassen. Niet omdat hij zo vies was, maar om eens goed te zien in wat voor staat hij er echt bij stond. Soms wordt de ware look van een auto af dealer namelijk een beetje gemaskeerd door een laag siliconen en fillers aan te brengen. Echter de algehele staat van de auto blijkt inderdaad gewoon netjes. Wat ik al wel zag bij de proefrit is dat ook deze auto een krasstraat slachtoffer is. Buiten het licht staat hij er glimmend bij, maar in de zon zie je de grote circelvormige krassen, lijkt net op spinrag. 98% Van de mensen stoort zich hier niet aan of ziet dit niet, ik dus wel.

Helaas zitten er op de achterbumper toch wel een batterij aan grotere beschadigingen en krassen, lijkt wel of iemand zijn boodschappen van tijd tot tijd heeft laten stuiteren - of misschien zijn de parkeersensoren achteraf gemonteerd? Maar goed je kan niet alles hebben denk ik. Gelukkig ligt de sleutel tot het oplossen van de meeste van deze kleine ongemakken binnen mijn handen, want ik heb een goede polijstmachine en detailspullen om de auto in nog mooiere staat te krijgen. Zal er geen nieuwe auto van kunnen maken, maar zo goed als nieuw is ook goed. Het ontbreekt alleen vaak aan tijd! De carrosserie is trouwens op twee overgebleven parkeerdeukjes na (linker en rechtervoorportier) zo strak als de tronie van Marijke van Helwegen. En ook die haal ik er wel weer uit.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

vr mar 23, 2012 23:11

Wekelijks olie gepeild tot nu toe op veler aanraden, lijkt erop dat de auto zich gedraagt want het peil staat nog steeds op max. Geen verrassing dat de motorruimte nog als nieuw oogt. Leuke details zijn de mooie belettering op het blok en het klavertje vier op de oliepeilstok. Zelfs onder de motorkap valt er dus nog te genieten. Tsja, het zou nog mooier zijn als er een V6 in lag met die prachtige chromen buizen, dat dan weer wel... Maar mij hoor je niet klagen.

Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

vr mar 23, 2012 23:42

De bruine lederen bekleding is werkelijk prachtig en geeft het interieur klasse. Reden dat ik me al heel snel thuis voelde in deze auto. De stoelen zitten trouwens geweldig. Er zat in de leuning van de bestuurdersstoel een scheurtje in het leder, kwam hier pas later achter nadat ik de auto gekocht had. Inmiddels is dit vakkundig weggewerkt en zie je er niets meer van.

Dankzij een zeer oplettende lezer kwam ik er ook achter dat de deurgreep van het rechtervoorportier aan de binnenzijde van het interieur doorgeboord was, dit om de greep er af te krijgen. Een paar weken later kwam er een nieuw afdekplaatje uit Italië binnen, zodat ook dit detail in ere hersteld kon worden. Kostte helemaal niets en ziet er al weer een stuk beter uit.

Voor het interieur valt er niets meer te wensen vrees ik nu, alleen ga ik het leder nog reinigen en verzegelen, zodat het zo mooi blijft als het er nu uitziet. Plastic delen en dashboard heb ik reeds aangepakt, ziet er ook al weer drie keer beter uit inmiddels. De foto's geven een mooie impressie hoe het er nu uitziet - nog steeds als nieuw dus! Inmiddels hangt er een stijlvolle SCARB-hanger aan de contactsleutel trouwens :wink:

Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Sipko155
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: wo mei 05, 2010 09:26
Locatie: sudwest fryslan

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

ma mar 26, 2012 23:16

Ziet er erg netjes uit zo.
grt, Sipko
sudwest Fryslan

Giulietta 1.4 MA

ex-alfa's
Giulietta 2.0 JTD
147 JTDm 8v
147 JTD 16v
156 1.9 JTD
156 1.9JTD
155 1.8 16v
155 2.0 16v
155 2.0 16v
75 2.0 TS
33 1.7 ie
33 1.7 16v
33 1.3 s
33 1.7 QV
75 1.8

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6720
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di mar 27, 2012 09:42

Mooi om je zo enthousiast te zien, Erik!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Marley164
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3653
Lid geworden op: do feb 10, 2005 12:35
Locatie: Enschede

Re: RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di mar 27, 2012 17:41

Mooi om je zo enthousiast te zien, Erik!

+1, Erik is goed besmet met het Afbeelding

Keep up the good work Erik :thumbs:
Na: 2 x Alfa 33 , 1 x Alfa 75 , 1 x Alfa 155 , 1 x Alfetta QO , 1 x Alfa 156 en 18 x een Alfa 164... #-o
Nu: Even Alfa loos...

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

wo mar 28, 2012 00:07

Ja het Alfa virus heeft serieus huis gehouden hier :twisted:

Vind de auto het ook waard om hem nog netter maken dan hij al is, ik zie het als de puntjes op de 'i' zetten.

En wederom bedankt voor de leuke reacties. 8) Werkt motiverend om van tijd tot tijd een update neer te kwakken hier. Maar had ik waarschijnlijk toch wel gedaan omdat ik het stiekem zelf leuk vind om terug te zien. Plus ik ben een schrijver/typer in hart en nieren, had waarschijnlijk ook een ander beroep kunnen kiezen ...

Anyhow ben inderdaad erg blij met deze auto, heb de afgelopen maand al meer van deze auto genoten dan de afgelopen 10 jaar in die koekblikken gereden te hebben. Dreams - they can come true :wink:
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

za apr 14, 2012 00:27

Heb deze week eens opgezocht wat de Business Pro uitvoering allemaal omvat. Moest namelijk weten wat er 'af fabriek' op de auto zat in verband met aanmelding bij het 147 register (nog weinig aanmeldingen daar trouwens). Anyhow, volgend zit er dus standaard op een Business Pro:

- Lederen bekleding
- 16-inch LM velgen (spaakdesign)
- Aluminium dorpellijsten
- Automatische bi-zone Climate Control
- Audiobediening op het stuurwiel
- Cruise Control
- Zes airbags

Volgend is dan extra op de mijne:
- Parkeersensoren
- Parrot Carkit (gemonteerd op de asbak)

Parkeersensoren en cruise control zijn opties die ik niet zelf op een nieuwe auto zou kiezen, maar het zit er nu eenmaal op. Airbags zijn dan wel weer handig denk ik. De radiobediening op het stuur en vooral de Carkit zijn een verademing als je dat niet gewend bent. Climate control is ook fijn, wel lijkt de automatische regeling soms een beetje in de war. Hij wordt eerder koud dan warm, maar ik vind het allemaal prima. Wel mis ik een fijn audio-systeem, ik was hiervoor dan ook op zoek naar een Distinctive-uitvoering. Maar ja, toen kwam ik deze auto tegen...

Wat er dus niet op zit zijn meegespoten spiegels, maar ik vind het niet echt storend op een zwarte auto. Iemand gaf de opmerking dat het mooi is dat de achterklep geheel zwart gespoten is, in plaats van dat deze een chromen strip bevat. Maar eerlijk gezegd had ik ook niet eerder een chromen strip achterop een 147 gezien (weet inmiddels wel dat dat een optie is). Toen ik de Alfa kocht gaf de advertentie aan dat de auto metallic lak had. Ik zal de weken daarna toch echt de kolder in mijn kop gehad hebben, want ik had hiervan niets gemerkt. Ook niet bij het wassen, misschien had ik mijn zonnebril op! Kwam er laatst toch achter dat de lak Nero Pastello (601) is, dus unilak. :oops: Wordt lekker boenen dus... Gelukkig vind ik het geen straf.

Hopelijk kan ik op dat vlak nog wat energie in de auto steken voor het volgende Klaverblaadje! Want ik heb me opgegeven om een artikel te schrijven over mijn 147, dat is al af zelfs. Nu alleen nog proberen wat mooiere foto's te maken (ben hier geen ster in). Ideaal gezien dus na het polijsten en in de was zetten. Mocht ik dat niet redden dan moet ik het maar doen met wat andere foto's en zal er qua uiterlijk vertoon misschien een 'rematch' moeten komen. Ook niet erg, op foto's zie je de krasjes niet en bovendien auto ziet de auto er zeker nog strak uit. Het is meer dat ik me er zelf aan erger.
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di apr 17, 2012 22:58

De bedoeling was om deze zomer 17 inch wielen te kopen met Pirelli Nero's eronder, maar er zijn ook nog andere zaken die geld kosten behalve de Alfa (ja, echt waar)! Dus ik zal de zaken stap voor stap moeten doen en maar even genieten van de auto zoals hij nu is. Absoluut geen straf, plus persoonlijk vind ik de 16 inch wielen best mooi staan.

De winter-Conti's begonnen inmiddels wel hard te slijten, harder dan verwacht. Nu ben ik geen rubber fetisjist die bij de aankoop van een auto met een sleutel in het profiel staat te porren, maar het zag er zeker nog redelijk uit. Twee dagen na aankoop, op 16 maart, is de auto gekeurd zonder enige opmerkingen. De banden zelf houd ik altijd goed op spanning en ik ben geen wildebras. Toen ik na drie weken sturen een check-up deed, viel het op hoeveel lucht er al uit was.

Toen maar wekelijks op spanning gehouden en langs de bandenboer. Nader onderzoek leerde dat de winterbanden na 3.500 km in 'mijn bezit' onbruikbaar zijn. Twee banden vertoonden een profiel van zo'n 2 mm en de overige zaten zo rond de 3 mm. Bovendien leek het erop dat de banden slijtagesporen vertoonden van danwel te lage spanning of (licht) schuin afslijten. Het is dus opmerkelijk dat de auto nog zo strak op de weg lag. Eén voordeel was dat het niet de moeite was om deze banden nog ergens op te slaan, deze gingen linea recta de afvalbak in.

De winterbanden hadden de maat 215/55/R16 dus logischerwijs kwamen er nu dezelfde maat zomerbanden eronder. Ik had eerst een ander plan in mijn bovenkamer en daarom waren de bestelde banden geen Pirelli's, maar uiteraard ook geen Chinese makelij van een paar tientjes per band. Het merk is Tyfoon, type Successor 2. ik heb er wat reviews op nagekeken en deze band kreeg bovengemiddelde scores van een aantal mensen, kon zich aardig meten met de grote jongens. Uiteraard zullen er ook andere meningen zijn, wat telt is mijn gevoel over de gemonteerde banden en dat is positief. Niet zo gek dat de auto, na de semi-slicks, nóg beter stuurt en vooral remt met het hardere rubber. Ook zijn er minder afrolgeluiden waar te nemen.

Wat na aankoop van de auto vrij snel opviel was dat het stuurwiel na inparkeren niet altijd geheel in zijn oorspronkelijke 'rechtuit' stand terug kwam.Nu moet ik zeggen dat ik hier verder geen aandacht meer aan geschonken heb, ben hier dus ook niet voor terug naar de dealer geweest. Nu de nieuwe banden er toch onder zaten heb ik de auto opnieuw uit laten lijnen. Helaas heb ik hier geen rapport van kunnen krijgen, maar het bleek geen overbodige luxe. De stand van het stuur lijkt verbeterd te zijn, al heb ik sinds gisteren geen wedstrijdjes fileparkeren meer gedaan.

Oplettende mensen hebben kunnen lezen dat de breedte van 215 mm niet rijmt met het instructieboekje van de 147. Eerlijk gezegd had ik het 200+ tellende boekwerk van de 147 in mijn enthousiasme al uitgebreid gelezen, maar ik was afgehaakt bij de cijfertjes achteraan in het boek. Deze lazen nou niet bepaald als een spannende thriller weg. De originele bandenmaat is dus 205/55/R16 en niet 215/55/R16. In hoeverre dit invloed zal hebben, weet ik niet, omdat de winterbanden (ex dealer) dezelfde maat hadden.

Wat weer een voordeel was dat ik de auto nu van de onderkant kon bewonderen, uiteraard zag dit er onberispelijk uit. Ook zonder wielen mag hij er wezen.

Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Gebruikersavatar
Gewoon_Erik
Junior Member
Junior Member
Berichten: 83
Lid geworden op: vr dec 24, 2010 21:32
Locatie: Hellevoetsluis

RE: Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008

di apr 17, 2012 23:00

Ik had al geschreven dat ik mijn aanpassingen, hoe bescheiden dan ook, in fases zal moeten doen. Uiteraard is het zeer verleidelijk om direct voor een klein kapitaal aan de auto te verspijkeren, maar de liquide mogelijkheden zijn er nu even niet. Maar ik kan ook blij worden van details! Zo had de auto ventieldopjes van staal. Dit staat natuurlijk mooi, maar als er twee ventieldopjes van staal zijn en de overige twee van zwart plastic, gaat het mijn inziens zijn doel voorbij. Gemakshalve is er nu gekozen voor vier zwarte plastic ventieldopjes, maar dat is in ieder geval uniform.

Waar ik me enorm aan kon storen waren de wielbouten op de auto. Deze waren niet een beetje dof maar hadden volgens mij een vakantie gehad van drie weken in de Dode Zee, met als gevolg een diep geroest uiterlijk. Het zal de gemiddelde mens weinig uitmaken, maar voor mij reden genoeg om deze te vervangen door verse exemplaren. Ook nog even de juiste maten van de bouten opgezocht, is voor LM-velgen weer anders dan voor staal. Met behulp van webshop QVerde helemaal goed gekomen en opgestuurd gekregen. Op de foto hierboven wachten ze vol spanning (in het rode doosje) op wat komen gaat...

Het resultaat mag er zeker zijn, al is de vraag uiteraard hoe lang de bouten mooi blijven. Ik heb begrepen dat mijn bouten er wel erg slecht uitzagen, dus hopelijk heb ik er langere tijd plezier van. Daarna zien we wel verder. Zit ook niet te wachten op verchroomde exemplaren en al die ongein, want dat is juist vragen om ellende.

Na montage van de nieuwe banden en bouten maar meteen mijn nieuwe velgenreiniger en velgenborstel op het lichtmetaal los gelaten. De wielen zien er schoner uit dan ooit, maar helemaal 100% krijg je ze uiteraard niet als ze vier jaar onder de auto zitten. Vermoed dat de eerdere eigenaar geen 'freak' was zoals ik, dus de kans dat de wielen eronder uit gegaan zijn voor een grondige schoonmaakbeurt is kleiner dan de kans dat ik de Lotto win. Ik had hier zelf na de bandenwissel geen animo meer voor en heb toen de wielen even maar zo gelaten. En zo blijft er dus altijd wel wat te doen...

Maar tot het zover is - zoek de verschillen!

Afbeelding
Afbeelding
Alfa 147 2.0 TS Business Pro - 2008 (Nero 601)

Terug naar “Projecten”