Pagina 1 van 2
Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: wo apr 11, 2012 20:39
door AlfaSpiderNL
Hallo,
Ik lees al een heel tijdje mee op dit forum met name de projecten sectie maar nu maar eens een account aangemaakt om ook wat te kunnen delen.
Vorig jaar kocht een vriend van mij een '76er Spider. Over de telefoon had ik begrepen dat er alleen op de buitendorpels wat roestplekjes zouden zitten. Toen ik met hem mee ging de auto ophalen schrok ik wel van wat ik zag. Vanaf de foto ziet het er nog helemaal niet slecht uit:
De auto is meegenomen want afspraak is afspraak. Bij thuiskomst (ook een spannende expeditie met vastzittende remmen ed) samen de afweging gemaakt wat te doen; snel doorverkopen met desnoods een verlies of het grondig aanpakken. Een tussenweg was er niet echt want ik wilde alleen mijn hulp aanbieden als we de auto konden klaarmaken op een manier dat we er aan het eind iig trots op zouden zijn. Het zal een langdurig verhaal worden wat in financieel opzicht absoluut niet lonend zal worden. Maar ach, het is wel een uitdaging!
Vanaf het begin plaatste ik wat foto's op mijn persoonlijke Facebook pagina. Daar kwamen veel leuke reacties op. Sinds kort heb ik veel meer foto's geplaatst op een speciale Facebook page:
www.facebook.com/AlfaSpiderRestauratie
Neem eens een kijkje en van de echte hoogtepunten zal ik hier ook updates plaatsen. Mocht iemand overigens informatie hebben over de historie van deze Spider dan horen we dat heel graag!
RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: wo apr 11, 2012 21:14
door alfadragon
Heel hartelijk welkom hier...mooi project..succes
RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: wo apr 11, 2012 21:23
door AlfaSpiderNL
Dank je, we gaan er wat van maken!
RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: wo apr 11, 2012 21:29
door alfadragon
heb even de computer aangezet om de foto's te bekijken..(deed het niet op de foon).. maarruh petje af..heel rigoureus bezig..

RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: wo apr 11, 2012 22:15
door AlfaSpiderNL
Tnx, wanneer je eenmaal aan zoiets begint wordt het ial gauw rigoureus werk

RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: wo apr 11, 2012 22:22
door alfadragon
daar ben ik ook bang voor met de eigen veicolo.

RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: wo apr 11, 2012 23:57
door GTV42.0
Goed bezig en zo te zien geen half werk. Ben erg jaloers op die vloerdelen zeg

Bij mijn GTV6 is dit gewoon niet te verkrijgen en ben je afhankelijk van donordelen of veel zelf maken.
RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: do apr 12, 2012 10:21
door AlfaSpiderNL
Zo'n nieuw vloerdeel ziet er idd weer mooi uit. Helaas bleek dit imitatiedeel in het midden 13 mm te kort. Erg jammer om zo'n nw deel doormidden te moeten zagen maar met een strookje er tussen paste het verder gelukkig netjes.
Als het niet meer verkrijgbaar zou zijn zou ik het zelf maken. Van een Spider is bijna alles wel te krijgen maar zelf maken geeft ook veel voldoening. Het kost alleen wel heel veel tijd ondervinden we bijvoorbeeld bij de middendorpel die we zelf maken incl. steuntjes, etc.
RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: vr apr 13, 2012 00:43
door AlfaSpiderNL
Nog een leuk nieuwtje;
De Spider had ooit een vervangend kenteken gekregen. In de 80'er jaren werd bijv bij verlies van het kenteken er een nw kentekennummer afgegeven ipv alleen de duplicaatcode aan te passen zoals dat later wel kon. De auto is een oorspronkelijk in Nederland geleverde auto en is nooit geëxporteerd geweest. Vandaag te horen gekregen van de RDW dat het oorspronkelijke kenteken van de Spider weer afgegeven kan worden als we het huidige opsturen en 38 eurie overmaken. Ook mogen er dan weer de originele donkerblauwe platen op (nu lelijke gele GAIK platen)
Daar zijn we toch wel heel bij mee omdat we hopen dmv het originele kenteken weer een stuk historie boven water te krijgen.
Wie heeft er goede tips of connecties om historie gegevens over aantal eigenaren, onderhoud, etc. etc. boven water te krijgen van onze 76'er Spider?
RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: zo apr 22, 2012 21:11
door AlfaSpiderNL
Vanwege een vakantie in Andalusië even andere gedachten. Alhoewel..
Herkenbaar?

RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: ma apr 23, 2012 18:22
door Alessandro
Heb inmiddels je hele fotoreportage gezien en gelezen => Zowel de restauratie, al ook de presentatie: mooi werk!

Vakwerk!!
Vraagjes m.b.t het stralen: wat is de capaciteit van jouw compressor? (inhoud en aanzuig capaciteit) En werkt dat voldoende?
Ik las ook, dat je het grid maar 3x gebruikt... daar ben je dan toch zo doorheen en maakt het een dure hobby of niet?
RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: ma apr 23, 2012 23:35
door AlfaSpiderNL
Thanks voor het compliment!
De specs van de compressor zou ik er weer even bij moeten zoeken. Deze is van vriend Paul (die tevens de eigenaar van de Spider is). Hier hebben we destijds wel op gelet. Ik meen dat het circa 280 Ltr opbrengs p.min. was en dat het een 100 Ltr tank is. Stralen in de cabine gebeurd met circa 6 bar. Het zijn allemaal dikke/zware delen dus vervorming speelt hierbij nog geen rol. Wanneer we met de ketel de carrosserie aanpakken is dat wel een aandachtspunt. Bij de binnenzijde van de dorpel was dit vanwege plaatdikte ook geen isseu maar bijv. Bij de kofferruimte zal het belangrijk worden om van je af te stralen en het eerst eens te doen met wat minder druk.
In de cabine is het grit best lang te gebruiken en valt het idd mee. In totaal tikt het wel aan. We hebben we zo'n 9 zakken grit van 25kg en 1 zak glasparel maargoed dat moet ook genoeg zijn voor de hele auto..
Met de ketel is het de kunst om hetgrit schoon te houden. Dat doen we nu met delen van de afzuiging die we eerder zelf hadden gemaakt voor de cabine (gebruiken we nu een industrie stofzuiger voor). Daar zit nl. Een flinke trechter met daarin een stalen speakerrooster met kleine gaatjes in. Wanneer het grit in de trechter geschept wordt komt het netjes in de emmer zonder vuil wat de ketel of het straalpistool verstopt doet raken.
Afhankelijk wat je allemaal wil aanpakken zou ik ook een afweging maken wat hetgeen je wil stralen zou kosten wanneer je dit laat doen bij een bedrijf. Alles bij elkaar is er in ons geval behoorlijk wat materiaal aangeschaft. Wij gaan erg veel doen en denken daardoor voordeliger uit te zijn. Het is wel erg veel werk maar als alles straks in de epoxy staat (carrosserie), gepoedercoat is (wielophanging, steunen, ed) en opnieuw verzinkt is (bouten, beugels, ed) zal het er allemaal weer als nieuw uitzien!
RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: di apr 24, 2012 13:30
door Alessandro
Bedankt voor je antwoord!
Ik heb zo'n zelfde straalketel, maar wil er nog zo'n 'pistool' wat jullie gebruiken bijkopen.

ik had eerst twee van die kleine hobby compressortjes parallel gekoppeld, maar die hadden samen nog steeds onvoldoende capaciteit.
Ik heb inmiddels een grotere met 100 liter ketel, maar sindsdien nog niet gestraald, vandaar, dat ik benieuwd ben naar jullie ervaringen.
Een cabine zal er op termijn ook wel komen.... kopen of maken, dat is nog de vraag.

Tot nog toe heb ik alleen nog maar losse delen gestraald in een oud 2-persoons kampeer tentje.
het grid doe ik altijd door een fijne metalen zeef (zo'n bakkers/ meel zeef voor in de keuken), voordat het in de ketel gaat. Ik gebruik 3 zakken van 25kg, want met 1 zak ben je veel te snel uitgestraald.
Ik hoor geen negatieve verhalen van je, dus hoop en denk, dat het met mijn 'nieuwe' compressor een stuk beter zal gaan.

RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: di apr 24, 2012 14:41
door rutgerdow
Lekker tijdrovend klusje als je het zo rigoreus aanpakt! Maar mooi om te zien.
Hier ga je straks heel trots op zijn!
RE: Restauratie '76er Alfa Spider 2000 Veloce
Geplaatst: di apr 24, 2012 17:25
door AlfaSpiderNL
@Alessandro; De cabine zoals wij deze nu gebruiken koop je nieuw vanaf zo'n €200,- incl toebehoren. Indien je iets gelijkwaardigs wil maken verwacht ik niet dat je heel veel goedkoper uit zult zijn als je het zelf maakt. Als het budget het toelaat is het dus geen gekke inverstering. Op Marktplaats brengen ze gebruikt nog genoeg op dus je kunt wanneer je klaar bent altijd de afweging maken of je 'm weer van de hand doet of bewaard voor een volgende klus.
@rutgerdow; Alles wat we doen willen we op een manier doen dat we er trots op zullen zijn. Ik wil wel benadrukken dat het echt gaat om een project wat we gezamelijk doen als vrienden(dienst). Het is dus iets waar we straks als vrienden trots op hopen te zijn. Tot nu toe lukt dat aardig
