Pagina 1 van 23

Meneer Kooistra's 33SW Compressore ( opbouwen )

Geplaatst: za okt 06, 2012 22:04
door jorritkooistra
zoals sommige van jullie zullen weten, ben ik bezig met een 33 op compressor.
de nog onbekende 33 compressore SW.
ze heeft nog niet een meter gelopen maar doet het al wel.
ik heb al heel veel kinderziektes moeten elimineren en al heel wat dingen moeten veranderen omdat het niet werkte of gewoon te zwak gemaakt was.
in deze kleine aanpassingen zit al zo'n 3 weken werk.
dat is alleen beugeltjes maken, multiriem meten en pas maken, geleiderollen plaatsen, weer andere beugeltjes maken enzovoort.
zo'n 3 weken geleden heb ik de motor erin gelepeld met een maatje van mij.

Afbeelding

na 1 week gebrobeerd te hebben haar aan de praat te krijgen.
toch maar eerst eens na gaan denken waarom ze het niet deed.
te weinig brandstof was de conclusie, dus grotere sproeiers gemonteerd.
ik ging van 125 naar 200 om eerst maar eens te proberen.
daar werd het al een stuk beter van, maar stationair lopen zonder choke zat er niet in.
dus eerst maar eens nadenken, daarna besloten ze stationair sproeiers op te boren.
dat hielp heel veel, want het was nu starten lopen zonder choke.

maar toen kwam ik erachter dat de inlaatbuis achterover moest.
want de benzine bleef in de inlaat staan door het vacuum, en zodra de motor uit was liep de benzine eruit.
dus weer naar buurman met de buis en de boel aan laten passen.
maar nu kreeg de motor weer meer benzine dan nodig was omdat alles er nu wel in stroomt
al doende leert men.....
nu liep de motor weer heel schijterig en onregelmatig omdat die te rijk stond.
eerst maar weer 1 hoofsproeier omzetten naar 125.
toen de bougie's schoongemaakt, die waren nat geslagen.....
dat hielp wel want het was weer starten lopen zonder choke.

dit heeft allemaal 3 weken geduurd, want iets ontwerpen en dan perfect uitwerken neemt toch wel veel tijd.

vanavond hebben buurman er ik er nog even naar gekeken want de multiriem slipte nog steeds door.
er is nu een prachtig beugeltje gemaakt wat de multiriem monsterachtig op kan spannen.
de motor heeft vanavond nog even kunnen lopen, maar heb er nog niet mee kunnen rijden.
wel kan ik inmiddels weer gas geven en de motor even wat toertjes laten maken.
en niet verder gegaan dan 3500 toeren, bij warme motor natuurlijk.
hier even wat laaddruk specs:

stationair: 0.1 bar
3000 rpm: 0.5 bar
3500 rmp: 0.7 bar

de compressor laad dus wel degelijk en ook wel aardig wat druk.
ik heb nog geen idee hoe zich dit zal gaan houden op de weg en of er mee te rijden valt.

vanmiddag heb ik al mijn klokjes ook aan kunnen sluiten, dus ik kan keurig mijn laaddruk, olie temp en lambda waarde zien.
dit vond ik de meest belangrijke/interessante dingen.
olie temp is heel belangrijk bij een geblazen motor, deze word warmer dus de olie ook en de vorige motor liep stuk door te dun geworden olie....
lambda is ook belangrijk. er zitten monsterachtige kleppen in en deze fikken er gegarandeerd uit bij een te arm mengsel.....
en laaddruk vind ik gewoon interessant om naar de kijken. vooral hoe dat wijzertje heen en weer gaat.... :)

mijn breedband sonde en controller zet ik er later in, eerst moet het mengsel maar een beetje goed zijn.
anders gaat waarschijnlijk die dure sonde direct kapot.....

nu eerst einde verhaal, morgen misschien meer.

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: za okt 06, 2012 22:17
door Erwinn
Leuk project! Succes :)

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: za okt 06, 2012 22:26
door Leo Veloce
Zo petje af, dat vergt heel wat kennis en geduld, doorzettingsvermogen. Als het je lukt en daar twijfel ik niet aan na bovenstaande gelezen te hebben, dan heb je ook wel echt iets unieks... Veel succes :thumbs:

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: za okt 06, 2012 22:30
door GTV42.0
Zeker erg gaaf dit idee en de uitvoering. Maar waarom in een SW :shock: 33 type 2 is lekker licht qua gewicht en zal als de brandweer gaan. Maar erg interessant dit en ga dit zeker volgen.

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: za okt 06, 2012 22:47
door jorritkooistra
Zeker erg gaaf dit idee en de uitvoering. Maar waarom in een SW :shock: 33 type 2 is lekker licht qua gewicht en zal als de brandweer gaan. Maar erg interessant dit en ga dit zeker volgen.
ik zal het even uitleggen:

omdat ten 1ste een SW uber f*****g geil is.
ten 2e het een met kooi en kuipstoelen is.
ten 3e het is een witte en daar komt Servizio bestickering op. waarschijnlijk de snelste 33 SW servizio in wording....

8)

en er zijn niet zoveel 33 SW meer daarom is het veel vetter dan een gewone 33.

dat moet voldoende zijn dacht ik.....

1000 kilo en hopelijk 160pk plus is ook al heel leuk.

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: za okt 06, 2012 22:58
door GTV42.0
Kijk dit zijn argumenten :lol: :lol: Succes en zoals gemeld, ik blijf dit volgen.

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: zo okt 07, 2012 11:56
door Geert-Jan
Heel gaaf dit Jorrit! Blijf het volgen ;)

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: zo okt 07, 2012 12:02
door kees artc6
Mooi project! 8)
P.s. een aantal 145 rijders hebben ook compressors op boxers gebouwd, ik weet niet of ze hier kijken, maar wellicht kunnen ze je tips geven.

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: zo okt 07, 2012 22:17
door jorritkooistra
Mooi project! 8)
P.s. een aantal 145 rijders hebben ook compressors op boxers gebouwd, ik weet niet of ze hier kijken, maar wellicht kunnen ze je tips geven.
het enige probleem wat ik nu nog heb is de ruimte onder de kap......
voor de rest werkt het allemaal, misschien heb ik nog een extra fan nodig, ze word wel warm namelijk.
en in de zomer word dat spannend denk ik.....

bij een 145 is de neus en kap wat hoger, maar ik blijf lekker in een 33 rijden.

maar bedankt voor de tip

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: zo okt 07, 2012 22:22
door brolli21
Ik heb 2 van deze op de Turbo,en die bevallen goed.
http://www.motexperformance-shop.nl/c-1384913/tegiwa/

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: ma okt 08, 2012 17:00
door jorritkooistra
Ik heb 2 van deze op de Turbo,en die bevallen goed.
http://www.motexperformance-shop.nl/c-1384913/tegiwa/
ik heb maar een klein budget, om dan direct 100 euro uit te geven aan fans gaat me iets te ver....

waarschijnlijk komt er gewoon een 2e 33 fan bij, dat moet wel passen.

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: ma okt 08, 2012 19:24
door Centvin
Gááf zeg! Ik zal het Zaterdag eens bekijken! :lol:

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: ma okt 08, 2012 20:43
door jorritkooistra
Gááf zeg! Ik zal het Zaterdag eens bekijken! :lol:
is prima, moet ik alleen even zorgen dat ze weer loopt.

het multiriem gebeuren moest nog aangepast worden omdat deze nog slipt, maar dat is een kwestie van minuten.
binnenkort als alle kinderziektes eruit zijn maar even afstellen en een kleinere poelie maken.
want 0.7 bar overdruk 3500 toeren is wel veel.

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: wo okt 10, 2012 22:05
door Tecky
Ziet er goed uit!
En carbs voor de compressor zie je meer, scheelt heel veel geneuzel met overdruk in je carbs, vloeistofpeil, wegdrukken vlotter etc..
Je zou de setup omlaag kunnen brengen door je themostaat te verplaatsen, dan kun je het inlaatspruitstuk zo maken dat je het direct op de koppen zet. Een een klein pijpje tussen de inlaten voor het koelwater dan natuurlijk.

Ik heb een boek(Corky Bell) met heel veel info en berekeningen en tips om zelf een compressor setup te bouwen, mag je van me lenen.

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

Geplaatst: do okt 11, 2012 18:22
door jorritkooistra
Ziet er goed uit!
En carbs voor de compressor zie je meer, scheelt heel veel geneuzel met overdruk in je carbs, vloeistofpeil, wegdrukken vlotter etc..
Je zou de setup omlaag kunnen brengen door je themostaat te verplaatsen, dan kun je het inlaatspruitstuk zo maken dat je het direct op de koppen zet. Een een klein pijpje tussen de inlaten voor het koelwater dan natuurlijk.

Ik heb een boek(Corky Bell) met heel veel info en berekeningen en tips om zelf een compressor setup te bouwen, mag je van me lenen.
de inlaat kan niet zakken in verband met de startmotor.
daar zit nu 5mm tussen, dus kan net.

dit is de meest simpele manier om een compressor op carbs te maken volgens mij.
alleen de afstelling is even moeilijk, maar wel heel leerzaam.
vrijdag krijg ik misschien wat sproeiers, dan kan ik daar mee expirimenteren om te kijken wat voor invloed dat allemaal heeft.
daarna is het afstellen en een motorkap maken.