Pagina 1 van 5

Alfa bertone twin spark

Geplaatst: zo dec 02, 2012 22:07
door Michel vd Blonk
Binnenkort gaat de alfa naar de stalling om de werkzaamheden op te starten.

Eerst wat laswerk en de remmen nakijken. Maar ik zit al een tijdje te denken aan een twin spark motor. Welk blok heb ik daar precies voor nodig. En wat zijn de kosten om de "verbouwing" te realiseren. Is het veel duurder om een twee liter te tunen bijvoorbeeld.

Ik heb al een donor auto op het oog welke compleet is. Mits het de juiste is, een alfa 75 ts 2.0 uit 1992.

Graag zou ik wat advies hierover willen.

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: zo dec 02, 2012 22:55
door giuliettaevo
Al op Alfaspeed forum gekeken? Daar kun je de meeste info wel vinden.

75 TS is de goede motor maar om een prijs te noemen voor de inbouw ervan is nogal moeilijk, scheelt bv al heel veel of je zelf iets kunt of niet... :wink:
maar er zijn enkele issues zoals bv het al dan niet voorhanden zijn van een gat in de krukas voor een priseaslager, het moeten kopen van een uitlaatspruitstuk, het leggen van een retourleiding naar de tank en het plaatsen van een brandstofpomp. Daarbij komt natuurlijk nog het aanleggen en aansluiten van de bedrading en het pasmaken van diverse waterslangen e.d.

ook moet er een carterpan en vliegwiel van een 105 serie gemonteerd worden.

Maar een standaard 2.0 Nord op 150 pk brengen zal niet goedkoper zijn.

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: ma dec 03, 2012 08:34
door JoorZ105

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: ma dec 03, 2012 19:38
door Michel vd Blonk
Ik kan nu namelijk relatief goedkoop een complete alfa 75 kopen.

Dan heb ik het complete pakket. En de overige delen plaats ik hier op het forum.

Ik zal van de week even met me monteur praten wat hij er mee kan. Ik ben wel redelijk handig maar ik zal eens horen. Zijn er hier mensen die me iets over de kosten kunnen vertellen. Of wellicht iemand die het blok kan inbouwen.

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: ma dec 03, 2012 19:46
door giuliettaevo
Wat voor een blok zit er nu in de auto?

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: ma dec 03, 2012 20:19
door Michel vd Blonk
Ik heb er nu een tweeliter in liggen op webers.

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: ma dec 03, 2012 20:29
door giuliettaevo
Dan heb je in ieder geval al een passend vliegwiel. Als het gat nu ook al in de krukas zit bij de TS motor ben je al een heel eind. :) Carterpan kun je ook mooi gebruiken.

Ik hoop wel dat je geen hele nette 75 TS gaat slopen hiervoor... :oops:

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: ma dec 03, 2012 20:41
door Michel75
Ik heb wel interesse in de TS versnellingsbak, mocht het zover zijn!

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: di dec 04, 2012 07:00
door Michel vd Blonk
Beste Michel,

Zou je me een pb willen sturen wat je voor zo'n versnellingsbak wilt betalen.

Alvast bedankt

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: di dec 04, 2012 07:52
door Michel vd Blonk
Weet iemand hoe ik een blok kan herkennen met een gat in de krukas?

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: di dec 04, 2012 08:56
door alfadragon
Gat moet er nog in gemaakt worden .105-motoren hebben een gat achter in de krukas voor een lager. Dit is voor de versnellingsbak. Anders gaat die niet op dat blok/krukas passen.

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: di dec 04, 2012 16:26
door B-lee
Volgens mij hebben de eerste serie's TS'en nog een gat in de krukas.

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: di dec 04, 2012 17:40
door Michel vd Blonk
Tot welk bouwjaar is dat, er staat er nog een bij mij in de buurt namelijk.

RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: di dec 04, 2012 18:05
door frankalfa
Is volgens mij niet bouwjaar gerelateerd. Ja er zijn TS krukassen met een gat in maar naar goed italiaans gebruik is er geen peil op te trekken in welke wel en in welke niet... :roll:
Enige remedie is blok eruit en vliegwiel eraf om het te kunnen zien...

Grtz,fRank

Re: RE: Alfa bertone twin spark

Geplaatst: di dec 04, 2012 18:22
door Dominic
Is volgens mij niet bouwjaar gerelateerd. Ja er zijn TS krukassen met een gat in maar naar goed italiaans gebruik is er geen peil op te trekken in welke wel en in welke niet... :roll:
Enige remedie is blok eruit en vliegwiel eraf om het te kunnen zien...

Grtz,fRank
Hmmm is een transaxel Frank, vlgs mij moet je dit makkelijker kunnen zien....... tussenasje los motor kantelen en prikken maar.

Eerste serie TS idd gat in as netzo als de laatste 164 8vTS met 90 mm slag. Maar vanaf wanneer tot wanneer, idd volgens goed italiaans gebruik.

TS kan je gemakkelijker op meer vermogen en koppel brengen dan een nord vanwege de verbeterde flow in de kop en kleinere verbrandingsruimte.

carbs is pk's gezien de easy way to go icm een omgebouwde ontsteking of gewoon de motor met ontsteking en injectie compleet overbouwen.

Nokkenassen kan ik je in elke gewenste graad en lift leveren,ook voor op straat.

75 Onderblokken TS koppen 155 koppen 105 carters ed heb ik allemaal op voorraad.