Hey allemaal,
Lees hier al een jaartje enthousiast mee, en ik herinner dat ik mezelf al eens kort voorgesteld heb. Maar ik heb nu pas gezien dat ik niet eens fotootjes geplaatst heb . Dus vanwaar dit projectopic? Ik heb besloten om dit topic even aan te maken om alles wat overzichtelijk te houden en om feedback te krijgen natuurlijk.
Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik de Bertone van een medeforumer gekocht heb, een mooie originele 1300 Junior. Maar een volledig originele wagen doet mij niet zoveel. Ik heb het liever naar mijn eigen smaak, hoe ik het wil. Maar dat wil niet zeggen dat ik een hele mooie originele auto niet kan waarderen, sterker zelfs, het is zelfs prachtig om te zien hoe iemand tot in de kleinste puntjes een zo perfect mogelijke originele restauratie uitvoert. Maar het is gewoon niet zo zeer voor mij weggelegd. Dus met dit gedacht ben ik ook opzoek gegaan naar een mooie Alfa. Verschillende gaan bekijken, ook in het buitenland, maar degene die het werd zat op zo een 20 min van mij . Daaruit blijkt maar weer dat je het soms niet te ver moet zoeken.
Dus de Alfa:
1974
1300 GT Junior ( maar met de body van een 2000GTV, dus met grote achterlichten, dubbele koplampen en een 2000 dashboard.)
indigo grey ( kom ik later nog op terug )
Dus na de aanschaf begon voor mij het avontuur met "the little red one".
De vraag voor velen is misschien wat gaat hij er mee doen? Wel, het makkelijkste gezegd, (maar misschien een hele foute uitdrukking ,omdat er bij dat soort wagens natuurlijk veel meer bij komt kijken) is dat ik een circuitwagen voor straatgebruik wou maken. Maar deze uitdrukking is weeral een jaar oud, en na de ervaringen die je opdoet verandert je gedacht nog wel eens. Dus ik heb deze aangepast naar : een straatwagen die ook op het circuit gebruikt kan worden. Iets wat volgens mij voor velen onder jullie van toepassing is als ik naar de bolides hier kijk.
De zoektocht naar onderdelen is voor mij een van de leukste zaken bij het realiseren van dit project. Omdat ik nog student ben, kan ik niet alles nieuw kopen en ga ik op zoek naar alternatieven.
Dus ipv van onderdelen nieuw te bestellen en thuis geleverd te krijgen pik ik spulletjes op en zo heb ik in dit jaar al veel interessante mensen leren kennen waar ik al zeer veel van heb bijgeleerd.
Een van de eerste dingen die ik in de Alfa heb aangepast was een set nieuwe stoelen. In een andere wagen heb ik Sparco sprint stoelen staan, niet mis voor straatgebuik maar ver van goed ( veel te zwaar). Maar wel gewoon leuk, zeker voor de prijs die ik er maar voor heb betaald. Het zijn uiteindelijk Sparco evo stoelen geworden, opgehaald bij verschillende mensen en er zit dus een verschil op de stoelen wat te zien is. Ssommige zullen dit slordig vinden, ik erger mij niet zo zeer aan. 1 stoel had ik opgehaald bij een man die racete met een classic "smurfblauwe" Porsche en had daarnaast een zeer interessant bedrijf in het maken van Twin plug kits. Sommige zullen hem wel kennen . De tweede stoel ging ik ophale bij ene Gerard, toen ik er na toe reed kwam ik langs de transportfirma de Rooy, niet wetende dat een half uur verder Gerard de Rooy voor men neus ging staan! Heel leuke babbel mee gehad, trucks waren jammer genoeg net weg voor de volgende Dakar. En de Sparco die ik daar dus heb opgehaald heeft in de winnende truck van Dakar 2012 gestaan. Toch wel een leuk twist aan een gewone kuipstoel.
ook nog een mooie 6punts gordel weten te scoren.
Dus toen begonnen met het strippen van het interieur, gelukkig geen onaangename verassingen tegengekomen.
Isolatiemateriaal, geen roest
om toch maar zeker te zijn voor de toekomst gelijk maar even behandeld met anti roest.
Ik ben er nog niet uit of er een nieuw tapijt in komt dus ik heb er maar even zwart over gedaan, maar waarschijnlijk komt er terug iets in.
We hebben toen onderstellen gemaakt voor de Sparco's, we hadden nog een setje Biesheuvels liggen en die hebben we aan elke kant 1tje gebruikt vanwege de inbouwruimte langst de tunnel.
Na veel meten en passen zaten ze erin, paste overigens echt maar net!
Voor een auto te hebben die ook op het circuit een beetje zijn weg kan ben ik toen opzoek gegaan naar een goede ophanging. Via Erwin de Kit C van AH weten te scoren. Echt heel goed spul! Dit in combinatie met Bilstein vooraan. Achteraan moet ik nog doen, maar denk dat daar Bilstein ofwel Koni geel komt, maar omdat Bilstein de wagen nogal lichtvoetig vanachter maakt denk ik dat het Koni wordt.
Wat een verschil! Vooral in rijkwaliteiten.
Via een andere forumer nog een leuk setje semi slicks weten te bekomen.
Vorige week de gereviseerde versnellingsbak terug gekregen, die was echt op! Dus nu weer een goed schakelende bak. Koppeling was ook minimaal dus kreeg nog een lichtgebruikte race/rally koppeling mee.
bij de montage van de bak brak net een veertje, dus dat was een beetje pech want de volgende dag moest ik met de auto een toer gaan rijden. Gelukkig heeft Dominic mij toen uit de sloot geholpen en dus kon ik de volgende dag met een vers gereviseerd bakje een leuke rit rijden.
Volgende dat ik wou vervangen waren de velgen, gewoon een set leuke betaalbare velgjes. GTA replica zijn natuurlijk de leukste, maar nieuw te duur en 2dehands zie je ze niet zoveel staan. Per toeval een mooie set AZEV 15" 7J velgen tegengekomen. Een week geleden gemonteerd en staat erg dik vind ik! Foute bandenmaat want ze loopt rechts achter een beetje aan, maar dat komt nog. En dan gelijk maar in het antraciet zetten.
antraciet geshopt en dit is toch wel cool!
Ergens volgende week komen de stickers erop, racecirkels op de deuren en motorkap. Projectfoto's komen ook op facebook voorbij, maar om de pagina een beetje levendig te houden vliegt er ook elke dag een dikke Bert op.
Facebook: https://www.facebook.com/AlfaRomeo1300GtJuniorProject
groetjes,
Wouter