Pagina 1 van 4

Alfa 75 3.0 24v

Geplaatst: do aug 01, 2013 17:31
door Jacco.vd.Zaag
Goeiemiddag!

Bij deze, een projectpagina over m'n 75. Ben sinds 24 juni in bezit van deze Luxemburger.
Zoals op de foto's is te zien, stond de auto er een beetje zielig bij. Reflectorstrip hing er voor dood bij, achterlichten kapot, koplampen toch wel, deukje hier, butsje daar. Maar, dat mocht voor mij de pret niet drukken!

Heb ik iets te doen, heb liever, dat ik een auto koop waar ik nog iets aan moet doen. Bouw ik zelf ook weer kennis op.
Zit een 2.0 in, was tikken en lopen. Heb de 75 nu in de brug hangen, waar ie goed bekeken wordt. Het viel me allemaal mee. Op 2 plekken, bij de achterlichten is ie goed doorgeroest, maar verder? Weinig!

Ik ben motorisch nog niet heel veel van plan, dat komt wellicht later wel. Focus me eerst op de body, de remmerij en de ophanging, dat dat in orde is. Daarna verder kijken!
Moet kijken wat ik er precies mee wil ga doen, waarschijnlijk iets in de richting van circuit/snaarstrakke daily. Ik probeer van alles wat ik doe en wil gaan doen, wel een update te posten, met wat foto's.

Het is m'n eerste 75, loop me al flink in te lezen hier op het forum. En op internet zelf natuurlijk. Als jullie tips/aanraders/handigheidjes weten, hoor ik het natuurlijk ook graag! :lol:

En bij deze, nog wat foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ciao!

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: do aug 01, 2013 18:35
door Stan75
Ziet er goed uit!
Controleer de kofferbakbodem, en de wielkastranden achter het plastic.
Die waren bij mij ook opeens weg
:?

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: do aug 01, 2013 21:05
door Jacco.vd.Zaag
Geen last van, deze is daar ook nog gaaf! :D

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: wo aug 07, 2013 11:46
door Jacco.vd.Zaag
Afgelopen week weer veel beziggeweest.
Typische is, je begint bij 1, en eindigt bij 10. Denk, dit kan er ook wel af, en als we dan tóch bezig zijn, dat ook maar! Uiteindelijk ben ik daar blij om. Alles zat zó vast, we hebben meerdere dingen er echt uit moeten branden of slijpen.

Heb voor de voortrein, alles nieuw gehaald. Alle fusee's nieuw besteld, alle delen in de verf gezet, zodat het ook ook wat heeft. Nu wachten op de Powerflex bussen, dan kan alles weer terug. En moet nog gaatjes gaat boren voor de casterkogels.
Achter is alles eraf gehaald, bak, ophanging, de hele zaak in 1 keer. Bak schakelde wat haperig, kon hem ook slecht in z'n versnelling zetten. Kijken wat het euvel is, gelijk een nieuwe koppelingsset erin, heb de bak nu toch eruit.
De remmerij achter zat ook goed vast, kijken of dit schoon valt te krijgen, nieuwe schijven, nieuwe blokken erin. Voor idem dito, alleen daar hangen de klauwen nog aan de auto. Moeten er zo ook maar af.

En nu ik toch bezig ben, wil ik alles ook direct vervangen. Heb al Powerflex rondom besteld. Heb al zitten kijken voor nieuwe schijven, blokken.
Over de dempers ben ik het er nog niet over uit, Bilstein of Koni. Zie hier verschillende verhalen staan. Veren weet ik nog niet, of ik verlagingsveren haal, of stuggere standaardveren.
Voorste en achterste stabi wil ik eigenlijk ook wel gaan vervangen, alles voor een stugge auto!

Ik heb zoiets, alles ligt er nu toch onder vandaan, ik zou gek zijn als ik nu het een en ander niet zou gaan vervangen.

Dus, als er tips zijn, of op- en aanmerkingen, hoor ik het graag! En anders boor ik wel een topicje aan :)

Hierbij nog wat foto's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: wo aug 07, 2013 12:40
door *thomas*
mooi project en leuke fotoreportage !

veel succes en moed met het verdere verloop

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: zo aug 18, 2013 12:23
door Jacco.vd.Zaag
Kleine sneakpreview, maak zo nog wat foto's
Afbeelding

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: zo aug 18, 2013 12:30
door frankalfa
Achterstabi zou ik zeker niet zwaarder gaan dan standaard. Auto wordt er, zeker verlaagd en met straffere dempers, tricky van op nat, beetje alles of niks zeg maar. Achter wil je toch wat grensgebied overhouden en niet keer op keer verrast worden door een opeens wegbrekende kont.

Lekker bezig trouwens! 8)

Grtz,fRank

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: zo aug 18, 2013 12:41
door Alfissimo
Je maakt er wel werk van :D lekker bezig!

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: zo aug 18, 2013 13:15
door Jacco.vd.Zaag
Ik dacht eerst, ik trap misschien heilige huisjes omver met een fles lachgas, maar het valt mee! :lol:
Misschien doe ik dat huisje omtrappen wel met andere gekke hersenspinsels die ik zo nu en dan heb...

Verlagen hoef ik niet persé achter, heb hem voor ook niet verlaagd. Andere dempers komen er wel op, maar dat komt allemaal nog binnenkort.
Achterstabi houden? Check! Ja, hoef ik er ook niet om te denken als ik over de rotonde ga.

Auto staat wel weer, heb alles er van de week onder gezet. Staat nog niet op de dempers, achter wel de veren. Is ie in ieder geval rollende, want de brug bezet houden is wat minder prettig :)
Heb overal nieuwe bussen ingezet, waar mogelijk. Alles gestraald, opnieuw in de lak gezet, nieuw boutjes/moertjes. Blij dat ik het gedaan heb, nu is alles weer gangbaar!

Auto voor de rest ook leeg gehaald. Het enige wat ik erin wil hebben zijn twee stoelen, en that's it.
Nieuwe pakkingsset voor het blok heb ik binnen, na wat twijfel toch maar besloten om alles mee te pakken. Vooral met lachgas is dat slim.
Ben verder ook al vrij compleet. Ook qua onderdelen. Zolang de auto technisch maar in orde is, dan ben ik al blij. Buitenkant komt later wel, is opzich nog vrij redelijk.



Moet morgen weer aan het werk, zal het wel iets minder snel gaan.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dozen vol onderdelen :D
Afbeelding

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: zo aug 18, 2013 13:43
door Stan75
Mooi project!

Restauratie zeg ik perfect!
Lachgas niet... Waarom zou je dat willen?
Meer vermogen?
Doe dan een compressor of turbo, dan heb je altijd meer vermogen. :D

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: zo aug 18, 2013 13:58
door Jacco.vd.Zaag
Lachgas rijden we hier al een tijdje mee, we hebben ook een Ritmo op lachgas.

Compressor en turbo zit ik ook over na te denken!
Qua beschikbaarheid is lachgas geen probleem, we hebben zelf een vulstation + moederflessen :lol:

Re: RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: zo aug 18, 2013 14:02
door Stan75
Lachgas rijden we hier al een tijdje mee, we hebben ook een Ritmo op lachgas.

Compressor en turbo zit ik ook over na te denken!
Qua beschikbaarheid is lachgas geen probleem, we hebben zelf een vulstation + moederflessen :lol:
Oké, hoeveel vermogenswinst wil je halen? Standaard ts heeft ongeveer 135 pk.
Met de compressieverhouding kan je met een turbo die 0,6 bar draait ongeveer 200 pk halen.

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: zo aug 18, 2013 14:06
door Jacco.vd.Zaag
Ik ben benieuwd wat het gaat doen. Met de Ritmo draaien we 210 pk en 300 Nm.

Met dezelfde compressie als standaard? En over wat voor turbo heb je het dan, je het zoveel soorten en maten tegenwoordig.

Enige nadeel is met een turbo, dat je er zo ontzettend veel omheen moet gaan bouwen. Niet dat ik dat erg vindt om te doen, maar vindt het maar eens.

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: wo aug 21, 2013 21:11
door Michel75
Mijn 75 TS heeft 217pk en 275Nm bij 0,5bar overdruk en standaard compressie.

RE: AR75 2.0TS Project

Geplaatst: wo aug 21, 2013 22:52
door Firedriver
Knap werk, ook een gelijkaardig werk gedaan aan mijn 75, maar dan wel op vlak van carrosserie.
Gr.
Jantje