restauratietips Giulia Super 1.6 Lusso 1978
Geplaatst: di sep 10, 2013 23:30
Hoi,
Een jaartje of 5 geleden ben de trotse eigenaar geworden van een rode Giulia uit '78. Geen originele maar met hier en daar wat mods zoals een stukkie verlaagd, Stil auto velgen en een kofferbakdeksel met knik..wat een duidelijke hint was. Het was (en is) voor mij geen auto waar ik dagelijks in rijd en door de jaren heen is ie in en uit de stalling geweest om er lekker een eindje mee te knorren.
Voor de koop heb ik 'm nog bij een plaatselijke alfa garage op de brug laten zetten en op een waarschuwing voor een aankomend gat in een van de balken was 't voor mij duidelijk....ik moest 'm hebben. Ik zal niet ontkennen dat bij de eerste bezichtiging er wel een paar kleine blaasjes te zien waren. Daar zou dus ooit werk aan de winkel komen. Op dat moment was dat voor mij geen belemmering om 'm te kopen. Dat 'was van latere zorg..' Nou..die zorg is gearriveerd kan ik je zeggen!
5 jaar van licht gebruik maar ook van 't hier en daar buiten staan hebben z'n sporen nagelaten. De plekjes die destijds kleine blaasjes waren, zijn op de bekende plekken toch problematisch geworden. Om je een beeld te geven, voorkant wielkast links, hoek (en balk) aan voorkant van voorportier linksonder, paar plekjes bij de stijlen van de ramen en een vervelende bovenop bij 'het gootje'. En dan is dat alleen nog het enige dat je aan de oppervlakte kunt zien.
Ze staat trouwens gedurende de koude maanden zowiezo in een stalling en komt er pas in 't voorjaar uit. Ben er mee langs een restaurateur geweest die totale restauratie aanraadde.. ik viel nog net niet flauw toen ie het bedrag noemde wat dat zou gaan kosten. Ik ben niet tig restauratiebedrijven afgegaan maar 't was duidelijk dat ik dit niet ga laten doen. Nee, het plan is om er zelf aan te gaan beginnen! Samen met m'n pa overigens.. Het is voor mij een 'fun auto' waar ik nog een paar jaar mee wil rijden. Ik wil 'm zoveel mogelijk van de roest ontdoen en dan laten spuiten.
Ik ben me er van bewust dat het misschien enorm gaat tegenvallen en dat we plekken tegenkomen die erger zijn dan op 't eerste gezicht werd gedacht. Lukt het niet dan is het helaas maar dan ga ik er niet verder in investeren. Eventueel laswerk wil ik wel uitbesteden waarschijnlijk maar kleine roestplekken willen we zelf aanpakken.
Nu kan ik wel allerlei gereedschap gaan aanschaffen maar ik hoop hier wat handige tips te krijgen en antwoord op vragen als 'Wat is de beste manier om de roest te verwijderen, schuren met hand..of met slijptol?', 'Kan ik met roestomvormers zoals Fertan bij kleine plekken uit de voeten? Zo ja, heeft iemand ervaring daarmee?, 'Kan er ook plamuur gebruikt worden of is dat uit den boze? Wat is daarvoor de beste werkwijze?
Dus het idee is geboren...alleen moet er nog een plan van aanpak komen.
Ik kan alle hulp gebruiken dus wie tips heeft...
Groet,
Ad
Een jaartje of 5 geleden ben de trotse eigenaar geworden van een rode Giulia uit '78. Geen originele maar met hier en daar wat mods zoals een stukkie verlaagd, Stil auto velgen en een kofferbakdeksel met knik..wat een duidelijke hint was. Het was (en is) voor mij geen auto waar ik dagelijks in rijd en door de jaren heen is ie in en uit de stalling geweest om er lekker een eindje mee te knorren.
Voor de koop heb ik 'm nog bij een plaatselijke alfa garage op de brug laten zetten en op een waarschuwing voor een aankomend gat in een van de balken was 't voor mij duidelijk....ik moest 'm hebben. Ik zal niet ontkennen dat bij de eerste bezichtiging er wel een paar kleine blaasjes te zien waren. Daar zou dus ooit werk aan de winkel komen. Op dat moment was dat voor mij geen belemmering om 'm te kopen. Dat 'was van latere zorg..' Nou..die zorg is gearriveerd kan ik je zeggen!
5 jaar van licht gebruik maar ook van 't hier en daar buiten staan hebben z'n sporen nagelaten. De plekjes die destijds kleine blaasjes waren, zijn op de bekende plekken toch problematisch geworden. Om je een beeld te geven, voorkant wielkast links, hoek (en balk) aan voorkant van voorportier linksonder, paar plekjes bij de stijlen van de ramen en een vervelende bovenop bij 'het gootje'. En dan is dat alleen nog het enige dat je aan de oppervlakte kunt zien.
Ze staat trouwens gedurende de koude maanden zowiezo in een stalling en komt er pas in 't voorjaar uit. Ben er mee langs een restaurateur geweest die totale restauratie aanraadde.. ik viel nog net niet flauw toen ie het bedrag noemde wat dat zou gaan kosten. Ik ben niet tig restauratiebedrijven afgegaan maar 't was duidelijk dat ik dit niet ga laten doen. Nee, het plan is om er zelf aan te gaan beginnen! Samen met m'n pa overigens.. Het is voor mij een 'fun auto' waar ik nog een paar jaar mee wil rijden. Ik wil 'm zoveel mogelijk van de roest ontdoen en dan laten spuiten.
Ik ben me er van bewust dat het misschien enorm gaat tegenvallen en dat we plekken tegenkomen die erger zijn dan op 't eerste gezicht werd gedacht. Lukt het niet dan is het helaas maar dan ga ik er niet verder in investeren. Eventueel laswerk wil ik wel uitbesteden waarschijnlijk maar kleine roestplekken willen we zelf aanpakken.
Nu kan ik wel allerlei gereedschap gaan aanschaffen maar ik hoop hier wat handige tips te krijgen en antwoord op vragen als 'Wat is de beste manier om de roest te verwijderen, schuren met hand..of met slijptol?', 'Kan ik met roestomvormers zoals Fertan bij kleine plekken uit de voeten? Zo ja, heeft iemand ervaring daarmee?, 'Kan er ook plamuur gebruikt worden of is dat uit den boze? Wat is daarvoor de beste werkwijze?
Dus het idee is geboren...alleen moet er nog een plan van aanpak komen.
Ik kan alle hulp gebruiken dus wie tips heeft...
Groet,
Ad