Enkele maanden geleden heb ik een Sud Sprint 1.5 uit '78 gekocht.
Het type spreekt mij aan omdat er weinig van het eerste type zijn overgebleven door de enorme roestgevoeligheid.
De sprint was behoorlijk vergriept omdat deze wit gespoten is waarbij de rubbers en ramen gedeeltelijk zijn meegespoten.
Zelfs de radiator heeft witte plekken.
Wat wel leuke bijkomstigheden waren dat de Sprint al ATS velgen had en een dubbele Super Sprint uitlaat heeft.
Ook zat er een 33 1,7 QV blok in (met dubbele webers)
De auto is later omgebouwd naar een QV uitvoering waardoor er flink wat gaten in de auto zijn gemaakt om de plastic kappen te bevestigen. Jammer want dit moet nu weer hersteld worden.
Bij de auto zaten ook 2 sprint QV interieurs.
Inmiddels heb ik besloten om de auto om te bouwen naar een 1e type Trofeo circuit racer zoals deze begin 80-er jaren op de circuits reed.
Met de Trofeo body kit die ik gescoord heb ben ik blij omdat hij nu helemaal omgebouwd kan worden zoals hij destijds eruit zag. Zie foto.
De onderdelen die ik al heb aangeschaft zijn de Trofeo body kit (wielkastverbreders / voorspoiler (formaat sneeuwschuiver) achterspoiler.
Vitaloni spiegels, nieuwe koplampen (stalen B stijlen), er zaten plastic stijlen op van het latere type sprint.
Ook heb ik nieuwe dorpels en een 33 1,7 16 klepper blok gekocht.
Uiteraard moet het 16 klepper blok dan op de weber carbs lopen (die ik al heb liggen van het QV blok) en ga ik er snelle nokkenassen in laten zetten.
Het interieur gaat niet meer terug en alle overtollige onderdelen zoals bumpers / bekleding / achterbank / reservewiel ook niet.
Om gewicht te besparen ga ik er ook lexaanramen inzetten. Ik ben ook heel blij met de polyester voorschermen die ik over kan nemen!!
Op mijn verlanglijst staat nog een rolkooi / 2 racestoelen / en een voorbalk van een 33 16 klepper.
De auto zelf is nu helemaal gestript alleen het blok moet er nog uit.
Het dak heeft linksachter bij de C stijl flinke roestvorming.
Binnenkort gaat de slijptol erin om alle slechte stukken eruit te slijpen.
Ook de lekbakken bij het achterraam zijn zodanig verroest dat deze eruit geslepen moeten worden.
Hier is niet meer aan te komen dus gaan ze er gewoon uit. Komen toch lexaan ramen in die niet geopend kunnen worden.
De wielkasten zullen ook met de slijptol gedeeltelijk afgeslepen worden om de wielkasten passend te kunnen maken.
Een bijkomend voordeel is dat de banden dan de wielkasten aan de achterzijde niet meer kunnen raken.
wat nu wel gebeurd omdat de auto verlaagd is.
De Autodelta Sprint had destijds 13 inch wielen die 235 breed waren.
Met de huidige wielen zullen er spoorverbreders gemonteerd moeten worden om de wielkasten te vullen.
En wellicht ga ik nog een keer op zoek naar passende brede wielen.
De Prio ligt nu bij het vervangen van de slechte delen en het voorkomen van roest.
De binnenkant van het dak en A stijlen zijn inmiddels met Owatrol CIP behandeld om roest te voorkomen.
Na het demonteren van het voorraam was er een aangename verassing de paravaan is nog helemaal gaaf en roest vrij.
Owatrol CIP is echt een geweldig product jammer dat dit in 1978 niet gebruikt werd.
Ook aan de bodemplaat moeten stukken vervangen worden.
Na alle herstelwerkzaamheden ga ik de auto weer in de originele rode kleur laten spuiten.
De Trofeo kit en plastic onderdelen worden mat zwart precies zoals het in de tijdgeest van de eind 70 jaren gebruikelijk was.
Groeten Rik,
Zo gaat hij worden!

Zo zag hij eruit.

En het 16 klepper blokje..