Pagina 1 van 2

Giulietta QV (940)

Geplaatst: ma apr 14, 2014 15:32
door frankie
Als ik alle project topics hier bekijk, bekruipt me altijd het gevoel dat mijn project er eigenlijk niet zo goed tussen past. Zoveel als jullie zelf doen, ik laat het allemaal lekker doen :lol:

Anyway, nadat wat gajes volk mijn vorige auto zonder toestemming van de oprit hebben meegenomen, heb ik na uitkering van de verzekering mezelf lekker pleziert met een Giulietta QV. Bijna alle opties behalve stoelverwarming en electrisch verstelbare stoelen.

Zo zag ze eruit nadat ik haar net aangeschaft had:

Afbeelding
Afbeelding

Even kijken wat voor vlees we in de kuip hebben op die fijne eenrichtings tolweg in de Eifel

Afbeelding

De eerste upgrade was al snel een feit. Een volledige Supersprint. Dus vanaf de turbo. Mooi spul.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna wat met de software laten foefelen. Niet bij de gekende Nederlandse Alfa tuners, maar bij BR Performance in België. Daar had ik al eerder goeie ervaringen mee.

Afbeelding

Resultaat, bijna 275PK en 405NM. Het koppel zit nog wel rek in. De eerste software die erin ging gaf bijna 440NM, maar dat was teveel voor de koppeling, dus hebben ze het softwarematig terug geregeld tot 405NM en dat gaan prima. Geen last van slippen.

Nieuwe vermogen even proberen op de eerder genoemde eenrichtings tolweg 8)

Afbeelding

Maart intussen, dus tijd voor een nieuwe zomerset. De originele Turbina's blijven voor de winter. Het zijn 19" BBS-en geworden. 8.5J breed en ET van 35.

Afbeelding
Afbeelding

De nieuwste upgrade zit sinds vorige week eronder. Een KW schroefset.

Afbeelding
Afbeelding

Dat was het voorlopig eventjes. Er staat nog wel meer op de planning, zoals andere schijven en blokken, grotere intercooler etc. maar dat komt in de toekomst nog wel 8)

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: ma apr 14, 2014 15:46
door raysing1
Ziet er super uit.

Heel veel plezier 8)

Grt,

Raymond

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: ma apr 14, 2014 16:44
door Dirk-33
Dikke auto! Handgeschakeld?

Veel plezier ermee, maar dat lukt wel zo te zien

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: ma apr 14, 2014 18:47
door mmdekker
Ziet er erg goed uit! Leuke velgen, kleur is goed, hoogte er lekker...

Re: RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: ma apr 14, 2014 19:15
door frankie
Dikke auto! Handgeschakeld?
Ja handgeschakeld, TCT was tot voor kort niet beschikbaar voor de QV. Pas nu is dat zo, en ook nog eens standaard. Want als je nu een nieuwe QV besteld, kun je niet eens meer handgeschakeld krijgen.

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: di apr 15, 2014 00:23
door Pericoloso
Gave bak! hoe verhoudt die 275 pk zich tot origineel qua gevoel, souplesse, snelheid en verbruik?

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: di apr 15, 2014 09:33
door frankie
Het is van een redelijk snelle auto, een hele snelle auto geworden. Wat de grafiek laat zien, merk je op de weg ook, vermogen bouwt zich vooral boven de 4000 toeren langer op, koppel wordt langer vastgehouden. De standaard QV lijkt al snel buiten adem, dat is totaal verdwenen. Gaspedaalreactie is ook veel fijner, in N iets directer en in D iets minder direct dan het was. Voelt veel natuurlijker. Bij normaal rijden is er geen verschil in verbruik, maar als je het extra vermogen gebruikt natuurlijk wel, denk dat ik van 1 op 10,5 naar 1 op 10 ben gegaan. Dus dat is te overzien :D.

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: di apr 15, 2014 12:39
door GTA287PK
Fraai, erg fraai, hoewel ik nog steeds niet kan wennen aan al die pipapo-tralala in de "moderne koplamp", en dat waarschijnlijk ook nooit zal leren.. Heeft zo'n QV eigenlijk (standaard) een sper ? Zo niet, zul je er nu nogal heel erg aan toe zijn ? Zie dat je een 147 GTA hebt gehad, dat is (net als de 156, uiteraard) natuurlijk huilen op het moment dat je een bochtje op je bord krijgt of eens flink op het gas stampt met het stuurwiel recht....

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: di apr 15, 2014 13:19
door frankie
Sowieso gaat de Giulietta een stuk beter om met het vele vermogen op de voorwielen als een standaard GTA en ook een stuk beter de hoek om trouwens. Er zit een electronisch Q2 in, dat helpt redelijk maar is natuurlijk nog geen mechanisch sper. In Engeland is nu een quaife beschikbaar voor de C635 versnellingsbak die in de QV zit, dus daar zijn nog wel upgrade mogelijkheden.

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: wo apr 16, 2014 23:10
door JS JTD
Erg mooie auto frankie! En met een erg lekkere sound!!
Zo'n QV zou zo maar eens de opvolger van mijn 147 kunnen worden.

Wat betreft de intercooler; als je me wat maten doorgeeft van het originele spul denk ik dat ik zeker wel een fmic kitje voor een leuke prijs kan samenstellen.

Met een beetje mazzel zie/spreek ik je bij de autobahmeeting!

Re: RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: wo apr 16, 2014 23:25
door GTA287PK
Er zit een electronisch Q2 in, dat helpt redelijk maar is natuurlijk nog geen mechanisch sper. In Engeland is nu een quaife beschikbaar voor de C635 versnellingsbak die in de QV zit, dus daar zijn nog wel upgrade mogelijkheden.
Tractiecontrole bedoel je/neem ik aan ? Kun je die uitzetten ? (ben niet zo thuis in het héle moderne spul.. :D ) Ik heb vlak na de aankoop van de 156 GTA een sper laten plaatsen (blijf het vreemd vinden dat zo'n ding er bij "dit soort" auto's niet standaard opzit), hele verbetering, maar alleen als de tractiecontrole uit staat: de electronica is net wat sneller als het mechanische sperdiff en dan heb je er veel minder profijt van !

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: do apr 17, 2014 09:55
door frankie
Nee echt electronisch Q2 :lol:

De systemen van tegenwoordig zijn veel uitgebreider en geavanceerder, jouw GTA heeft alleen ASR, dat is het "ouderwetse" tractiecontrole, wat vermogen wegneemt als de wielen doorslippen bij accelereren (lengtedynamica). De 147 GTA had daar al VDC bij, wat je meestal tegenkomt onder de naam Electronic Stability Program. Dit stabiliseert de auto bij bochten, uitwijkmanoeuvres etc. (dwarsdynamica). Electronsich Q2 is een uitbreiding op het VDC en imiteert de werking van een mechanisch sperdiff zoals je zelf hebt door middel van kleine remingrepen waardoor het wiel met het meeste grip ook het meeste vermogen op de weg brengt om je sneller de bocht door te trekken.

De systemen kunnen niet helemaal uit, maar met de DNA knop kun je wel de mate van ingrijpen aanpassen. In Dynamic is alles gericht op sportiviteit en snelheid, de systemen laten dan meer toe en blijven meer op de achtergrond. In Normal heeft veiligheid prioriteit en zullen de systemen dus sneller ingrijpen (en is het electronisch Q2 ook niet actief).

Re: RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: do apr 17, 2014 10:01
door frankie
Erg mooie auto frankie! En met een erg lekkere sound!!
Zo'n QV zou zo maar eens de opvolger van mijn 147 kunnen worden.

Wat betreft de intercooler; als je me wat maten doorgeeft van het originele spul denk ik dat ik zeker wel een fmic kitje voor een leuke prijs kan samenstellen.

Met een beetje mazzel zie/spreek ik je bij de autobahmeeting!
Interessant, zal eens een keer de maten opzoeken of opmeten. Jij hebt misschien ook nog wel turbo ideeën :roll: :lol:

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: za apr 19, 2014 20:05
door frankie
Vanmiddag even goed besteed. De DAP over de Giulietta gehaald om wat de polijsten, laagje wax er overheen, bandjes en trims gedaan. En eindelijk fatsoenlijke foto's kunnen maken van de nieuwe set up met de velgen en de verlaging.

AfbeeldingDSC09927.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09921.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09918.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09917.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09916.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09915.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09914.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09913.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09908.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09904.jpg by franksplinter, on Flickr
AfbeeldingDSC09902.jpg by franksplinter, on Flickr

RE: Giulietta QV (940)

Geplaatst: za apr 19, 2014 21:27
door Dottore M
Zo vind ik de Giulietta III dan weer wél leuk!