Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Adjustable camber and toe TRANSAXLE

do jun 19, 2014 21:15

Toch maar ff een topic starten over mijn achteras project.
Ik heb ooit eens wat foto's op internet gezien van een GTV met verstelbare achterwielen, de camber en sporing konden hierbij versteld worden.
Dat zou ik dus ook wel onder mijn 75 willen!
Ben dus begonnen met het zoeken naar een triangel, en gevonden!

De oude wiellager stukken eraf geslepen.
Afbeelding
Afbeelding

Om de nieuwe scharnierstukken mooi parallel aan de as te kunnen lassen heb ik een lasmal gemaakt.
Voor de nieuwe scharnierstukken heb ik bevestigings-punten CNC gefreesd in de lasmal.
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen heel wat avonden met Solidworks aan de gang geweest.
Er komen Aluminium ''kantelstukken'' waar de wiellagers in zitten en waar de remklauwen aan gemonteerd zitten.
Het plaatje hieronder was in de beginfase, de camberstang is naar achter geplaatst en er zijn bevestigings-oren voor de remklauw bijgekomen.
Afbeelding

Ook heeft Yuri mij geholpen, niet alleen met het leveren van de triangel, maar ook om de krachten te berekenen.
Op mijn werk met een collega nog wat krachtberekeningen gemaakt met Autodesk Inventor:
Bij deze berekening worden de oren van het kantelstuk vastgehouden en op het lager een kracht van 36000N in de rijrichting uitgeoefend.
Zelfs met een grote veiligheidsfactor is er nog niks aan de hand.
Het materiaal waar de kantelstukken van gemaakt worden is aluminium 7075.
Het heeft een zeer hoge treksterkte, met de berekening zijn we uit gegaan van 60% (dat is 152N/m2 en het zwakste punt van het onderdeel krijgt met 103 N/mm2 te maken)
Afbeelding

Hier een plaatje van de triangel met de scharnierstukken:
Afbeelding

Om de kantelstukken af te steunen naar de achteras kwam ik met de veren in de knoop.
Die heb ik dus verwijderd en bevestigingspunten gemaakt voor de verstelbare camberstang.
Goed excuus om mijn vakantiegeld te spenderen aan Inrax RSA coilover dempers 8)

De achteras vandaag opgehaald bij de poedercoater en voor de foto's de dempers en watt-stangen gemonteerd :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende week ga ik de kantelstukken frezen.
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8044
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

do jun 19, 2014 21:23

Das bijna zonde om te monteren, zo mooi!!!

Knap werk Stan!

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
kareltjeknetter
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 530
Lid geworden op: di dec 28, 2004 19:07
Locatie: prov.groningen

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

do jun 19, 2014 21:43

nice!!
als ik de mogelijkheden had qua machinepark zou ik ook wel zoiets willen maken
-charles-
clk55amg
giulietta 1.4tb 170pk
Giulia 2.2jtdm 180pk ae

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6934
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

do jun 19, 2014 22:07

Mooi man! :D

Kun je ook sporing stellen op het scharnierpunt? kan me daar een excentrische bout oid voorstellen maar zie het nog niet terug. :oops:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

do jun 19, 2014 22:15

Das bijna zonde om te monteren, zo mooi!!!

Knap werk Stan!

Grtz,fRank
Bedankt fRank
nice!!
Bedankt Kareltje
Mooi man! :D

Kun je ook sporing stellen op het scharnierpunt? kan me daar een excentrische bout oid voorstellen maar zie het nog niet terug. :oops:
Camber tot +/- 5 graden negatief, sporing 1 graad in en 1 graad uit per wiel.
Het is iets uitgebreider dan een excentrische bout :wink:
Er is zelfs gedacht aan het feit dat bij sporingverstelling de aanlegvlakken niet 100% zouden dragen.
Dit is opgelost met het verstellings-systeem 8)
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
Eric
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 552
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:35
Locatie: Uithoorn

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

do jun 19, 2014 22:19

Schitterend project!!
SCARB 00694

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

do jun 19, 2014 23:14

GEWELDIG
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2972
Lid geworden op: vr jan 18, 2013 14:30
Locatie: Didam
Contacteer: Website

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

do jun 19, 2014 23:36

Nou, dat is het gefröbel met zaklamp en rolmaat een tijdje terug wel waard geweest Stan ! Fraai, heel erg fraai... En erg bruikbaar voor de heren 75-racers !?
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>


http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4191
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

do jun 19, 2014 23:53

Gaaf! Like!

Gebruikersavatar
Wouter van den Brande
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 756
Lid geworden op: wo mar 07, 2007 17:32
Locatie: Axel(the place to bier)

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

vr jun 20, 2014 00:26

Ouch!!! 8) 8) 8)


Greetzz..

Wouter
Voorheen X-Fighter
Nu:

Alfa 75 1.8 Turbo( in project)
164 3.0 V6 24v Super

Verleden:
75 1.8 Imola
164 3.0 v6 12v
155 2.0 TS 8v
166 3.0 V6 24v Super
Scarb:5848
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

vr jun 20, 2014 15:05

Wow
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
kees artc6
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3916
Lid geworden op: di dec 28, 2004 16:38
Locatie: Leidschendam

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

vr jun 20, 2014 15:26

Echt een heel fraai stukje werk !!!
SCARB redacteur: Het Alfahart spreekt
159 3.2 V6 Q4
GTV 2000 van 1982
147 1.6

Afbeelding

Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

vr jun 20, 2014 15:51

Alleen nog een instelbare wybert bout dan is het perfect :thumbs:
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

vr jun 20, 2014 17:55

Wow
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Jouke JS
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 650
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 21:25
Locatie: Krimpen aan den IJssel

RE: Adjustable camber and toe TRANSAXLE

ma jun 23, 2014 21:45

Als dit werkt voorzie ik serie-produktie. Mooi gemaakt !
59 Giulietta Sprint Veloce, 65 Giulia Sprint GTA, 66 Giulia Sprint, 69 GTA 1300, 69 GT Turbo, 71 1750 GTAm, 73 Giulia Super, 73 2000 GTV, 77 Alfetta GTV, 84 GTV 6 3.5 Savali, 87 75 Evo, 90 75 3.0 V6, 91 33 1.7 16V, 94 155 Q4 etc.

Terug naar “Projecten”