Adjustable camber and toe TRANSAXLE
Geplaatst: do jun 19, 2014 21:15
Toch maar ff een topic starten over mijn achteras project.
Ik heb ooit eens wat foto's op internet gezien van een GTV met verstelbare achterwielen, de camber en sporing konden hierbij versteld worden.
Dat zou ik dus ook wel onder mijn 75 willen!
Ben dus begonnen met het zoeken naar een triangel, en gevonden!
De oude wiellager stukken eraf geslepen.
Om de nieuwe scharnierstukken mooi parallel aan de as te kunnen lassen heb ik een lasmal gemaakt.
Voor de nieuwe scharnierstukken heb ik bevestigings-punten CNC gefreesd in de lasmal.
Ondertussen heel wat avonden met Solidworks aan de gang geweest.
Er komen Aluminium ''kantelstukken'' waar de wiellagers in zitten en waar de remklauwen aan gemonteerd zitten.
Het plaatje hieronder was in de beginfase, de camberstang is naar achter geplaatst en er zijn bevestigings-oren voor de remklauw bijgekomen.
Ook heeft Yuri mij geholpen, niet alleen met het leveren van de triangel, maar ook om de krachten te berekenen.
Op mijn werk met een collega nog wat krachtberekeningen gemaakt met Autodesk Inventor:
Bij deze berekening worden de oren van het kantelstuk vastgehouden en op het lager een kracht van 36000N in de rijrichting uitgeoefend.
Zelfs met een grote veiligheidsfactor is er nog niks aan de hand.
Het materiaal waar de kantelstukken van gemaakt worden is aluminium 7075.
Het heeft een zeer hoge treksterkte, met de berekening zijn we uit gegaan van 60% (dat is 152N/m2 en het zwakste punt van het onderdeel krijgt met 103 N/mm2 te maken)
Hier een plaatje van de triangel met de scharnierstukken:
Om de kantelstukken af te steunen naar de achteras kwam ik met de veren in de knoop.
Die heb ik dus verwijderd en bevestigingspunten gemaakt voor de verstelbare camberstang.
Goed excuus om mijn vakantiegeld te spenderen aan Inrax RSA coilover dempers
De achteras vandaag opgehaald bij de poedercoater en voor de foto's de dempers en watt-stangen gemonteerd
Volgende week ga ik de kantelstukken frezen.
Ik heb ooit eens wat foto's op internet gezien van een GTV met verstelbare achterwielen, de camber en sporing konden hierbij versteld worden.
Dat zou ik dus ook wel onder mijn 75 willen!
Ben dus begonnen met het zoeken naar een triangel, en gevonden!
De oude wiellager stukken eraf geslepen.
Om de nieuwe scharnierstukken mooi parallel aan de as te kunnen lassen heb ik een lasmal gemaakt.
Voor de nieuwe scharnierstukken heb ik bevestigings-punten CNC gefreesd in de lasmal.
Ondertussen heel wat avonden met Solidworks aan de gang geweest.
Er komen Aluminium ''kantelstukken'' waar de wiellagers in zitten en waar de remklauwen aan gemonteerd zitten.
Het plaatje hieronder was in de beginfase, de camberstang is naar achter geplaatst en er zijn bevestigings-oren voor de remklauw bijgekomen.
Ook heeft Yuri mij geholpen, niet alleen met het leveren van de triangel, maar ook om de krachten te berekenen.
Op mijn werk met een collega nog wat krachtberekeningen gemaakt met Autodesk Inventor:
Bij deze berekening worden de oren van het kantelstuk vastgehouden en op het lager een kracht van 36000N in de rijrichting uitgeoefend.
Zelfs met een grote veiligheidsfactor is er nog niks aan de hand.
Het materiaal waar de kantelstukken van gemaakt worden is aluminium 7075.
Het heeft een zeer hoge treksterkte, met de berekening zijn we uit gegaan van 60% (dat is 152N/m2 en het zwakste punt van het onderdeel krijgt met 103 N/mm2 te maken)
Hier een plaatje van de triangel met de scharnierstukken:
Om de kantelstukken af te steunen naar de achteras kwam ik met de veren in de knoop.
Die heb ik dus verwijderd en bevestigingspunten gemaakt voor de verstelbare camberstang.
Goed excuus om mijn vakantiegeld te spenderen aan Inrax RSA coilover dempers
De achteras vandaag opgehaald bij de poedercoater en voor de foto's de dempers en watt-stangen gemonteerd
Volgende week ga ik de kantelstukken frezen.