Ik weet al vrij lang een oud Twin Spark blok (ooit uit een rijdende 75 gedemonteerd geweest, maar dat is toch al zeker 10 jaar geleden) en een rollende Giulia staan. Mijn vader wou deze ooit eens opknappen (met een gewoon 1300 blok) maar wegens tijdsgebrek en andere auto's is dat er nog niet van gekomen.
Een student zijnde met enkele maanden vakantie, leek het me daarom wel interessant van er zelf eens aan te beginnen. Omdat ik de algemene vragen rubriek niet wil overladen heb ik daarom hier maar een topic geopend.
Opkuisen.
Starter en vliegwiel reeds gedemonteerd:
Vrij veel corrosie:
Ook in het inlaatkanaal:
Veel vettigheid:
Na een combinatie van detergenten en Dasty:
Demonteren
Kleppendeksel eraf: Nokkenassen in goede staat.
Cilinderkop erafnemen was iets moeilijker
Ook op de zuiger sporen van dat vreemde corrosiepoeder:
Tegenover de anderen:
De bussen zelf zijn in zeer goede staat, beschadigingen van de cilinderkop los te wringen doet me vermoeden dat deze ooit gereviseerd zijn.
Cilinderkop viel ook nog goed mee, alleen zie je ook hier weer een verschil:
Tegenover:
Carter en oliepomp eraf:
Distributiekettingdeksel eraf:
Lagers en drijfstangen losmaken:
En de krukas komt tevoorschijn:
Deze krukas heeft echter wel lichte beschadigingen; ook de lagerschalen hadden op sommige plaatsen een andere kleur. Binnenkort eens naar een expert om zijn advies eens te horen.
De plugs uitboren gaf al gauw een mogelijke oorzaak. Er zat veel vuil in, vermoedelijk lang met vuile en slechte olie gereden.
Ter vergelijking met een standaard 105:
De oliepompen verschillen precies enkel in de onderste teut (als dat mooi Nederlands is). Ik heb er helaas geen duidelijke foto van genomen.
Vragen:
Aan de onderkant van het distributiedeksel (ter hoogte van de oliepomp zitten 2 van deze plugs. Is het een goede idee van deze er ook uit te halen?
Op de registerwebsite staat enkel het eerste deel van de workshop manual van de motor. Op AlfaBB verwijzen ze naar ene Craig, maar die handleiding is er precies ook afgegooid: http://www.users.on.net/~craigf/. Weet iemand deze manual online staan?
Volgende stappen
-Dasty professional gaan kopen
-een duidelijk overzicht maken van alle sensoren, want ik ben er vrij veel tegengekomen en heb geen idee wat deze allemaal zijn.