Pagina 1 van 1

Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: za okt 04, 2014 16:59
door AlfaVirus
Bij deze, m'n eerste auto/Alfa Romeo!

Mooie Alfa Romeo 33 1.4IE Imola 1992

Is nog wel wat werk aan:

- Koelwatertemperatuur wordt niet hoger dan 50°C, vervangthermostaat is al aangekocht
- Draait stationair goed als hij koud is, maar eens hij warm is zakt het stat. toerental naar ~750
- Startmotor kraakt bij starten, vervangstarter al aangekocht.
-...
Al bij al geen al te grote ingrepen dus, prachtige wagen voor de rest gezien z'n leeftijd (+ "lage" kilometerstand!)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: za okt 04, 2014 18:04
door Dirk-33
Zeker voor een rode Alfa ziet die er goed uit zeg! Veel plezier ermee

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: zo okt 05, 2014 06:59
door bertonejaap
Mooie 33 veel plezier er mee :thumbs:

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: zo okt 05, 2014 21:46
door stof
aardig pandje ook!

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: zo okt 05, 2014 22:55
door AlfaVirus
aardig pandje ook!
Foto's zijn genomen op locatie uiteraard, was het maar m'n huis...

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: ma okt 06, 2014 10:24
door mark156
Mooi!!! :thumbs:

Overigens denk ik dat je een goede kans hebt dat, wanneer je de thermostaat hebt vervangen, de motor beter stationair draait als hij warm is.. denk dat-ie nu een beetje staat te ''verzuipen''?.. Anyway, veel plezier met de 33!!

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: ma okt 06, 2014 11:27
door Dirk-33
Boxertje loopt het beste als ie mooi warm is, kan ik goed merken in ieder geval.

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: ma okt 06, 2014 14:51
door mark156
Dat zul je vooral merken bij de injectie-modellen.. als het koelwater niet goed warm kan worden doordat de thermostaat in open toestand blijft hangen zal de motor-ECU in de stand koudstartverrijking blijven hangen, dat is net zoiets als met een carb-motor in opgewarmde toestand rondkarren met de choke-klep dicht. Bij injectie-motor heb je dan evt. nog wel de lambda-regeling, maar ik meen dat bij een 1.4IE als voorwaarde voordat deze regeling in werking treed het koelwater min. 60 á 70 graden moet zijn, als dat niet gebeurt zal de motor-ECU het signaal van de lambda-sonde negeren, mede omdat-ie in het koudstart-/loopkenveld blijft hangen... Waarschijnlijk meurt je uitlaatgas ook bij warme motor flink naar (onverbrande) benzine?

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: di nov 04, 2014 19:15
door AlfaVirus
Update:

Voorbije 2 weekends enkele werkzaamheden kunnen uitvoeren nl.

- Thermostaat vervangen --> motor loopt merkbaar beter, zoals mark156 al voorspeld had, ook heb ik de pakkingen van de luchtinlaat vervangen en dit lijkt ook een effect gehad te hebben (De oude zullen minder goed hebben afgedicht..)
Uiteraard waren de luchtinlaten tijdens de werken afgedekt, deze foto werd genomen vlak voor het opnieuw monteren van het inlaatspruitstuk.
Afbeelding

- Startmotor tegelijk vervangen, gekraak is dus weg en de motor start zonder enige moeite!

- "Kleinere werkjes" :
Brandstoffilter vervangen + 4 nieuwe bougies, vond het toch opmerkelijk in wat voor staat de oude waren, of ligt dat aan mij?

Afbeelding

Binnenkort ook even de v-bak olie vervangen en dan zien we wel wat volgt!

Edit:

Was ik nog vergeten: aandrijfriemen v.d. waterpomp+alternator & stuurbekrachtigingspomp ook vervangen!
Afbeelding

En ja, die ventilator is ook aan vervanging toe..

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: di nov 04, 2014 22:48
door Dirk-33
Als de pakkingen niet goed zijn trekt ie valse lucht en dan gaat je motortje bokken, niet fijn. Heb het zelf gehad met een kapotte vacuumslang.

Ik ben eigenlijk ook nog maar een leek op autogebied (ik leer elke dag dat wel!) maar zouden die bougies niet verwant kunnen zijn aan dat rijke brandstof mengels omdat ie niet warm werd?

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: di nov 04, 2014 23:25
door AlfaVirus
Als de pakkingen niet goed zijn trekt ie valse lucht en dan gaat je motortje bokken, niet fijn. Heb het zelf gehad met een kapotte vacuumslang.

Ik ben eigenlijk ook nog maar een leek op autogebied (ik leer elke dag dat wel!) maar zouden die bougies niet verwant kunnen zijn aan dat rijke brandstof mengels omdat ie niet warm werd?
Hij blokte inderdaad af en toe, zeker vlak na koud starten. Wat je zegt kan kloppen, ben al blij dat hij nu mooi tussen de 70°C- 80°C loopt, en niet meer blijft hangen op 50°C, dat is echt niet leuk rijden zo (en koud 's ochtends..).

Zelf ben ik ook student, dus al helemaal niet zo ervaren op vlak van autogebied, maar toch, wat passie en moeite en we komen er wel :wink:

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: wo nov 05, 2014 12:58
door kj gtv6
goed op deze dame passen.

een technisch/goede 33 zijn schaars aan het worden.

Re: Alfa 33 1.4IE Imola

Geplaatst: wo nov 05, 2014 13:16
door mark156
Oude bougies zien er eigenlijk keurig uit, kleurtje koffie-met melk is prima.. bij een te rijk lopende motor verwacht je meer zwart poeder-achtige laag op de elektroden en isolatorneus.. ik denk dat je in dit geval het ''geluk'' hebt gehad dat de pakkingen van het inlaatspruitstuk wellicht wat ''valse lucht'' doorlieten, dat compenseert dan weer voor de extra brandstof die werd ingespoten tgv een te lage motortemperatuur..
Enige wat je in bovenstaande situatie hebt is dat je weinig ''controle'' over de motor hebt dmv het gaspedaal, en ook het ontstekingstijdstip is dan niet ideaal, je zult nu iets meer koppel en eindvermogen hebben.. maar tav de verhouding lucht/brandstof heeft de motor vóór uitvoeren van genoemde reparaties eigenlijk relatief goed gelopen..