Pagina 1 van 4

Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: di mar 24, 2015 13:41
door Darkman76
Hierbij het project topic voor mijn Giulietta. Voor de lol, om mijn zorgen van me af te kunnen schrijven en om de brede kennis binnen het forum aan te spreken.

Eerst maar de korte geschiedenis vanaf dat ik de 'bekende' Zwarte Giulietta in bezit heb.

Na hem hier op het forum gekocht te hebben. Een beetje in een bevlieging, maar geen spijt. Zijn we inmiddels weer 4 maanden verder. Door de staats ophokplicht wel de tijd gehad om wat orde op zaken te stellen.
Ze had lang stil gestaan en dat merkte je. Alles zat vast of was droog. Kortom een bus WD40 en een pot vet er tegen aan 80% beweegt weer. Ook waren er wat start problemen en niet 100% lopen. merkte ik al bij de test rit maar toch goed genoeg om te kopen. De potentie was veel meer. De beukennootjes uit het luchtfilterhuis halen bleek niet genoeg om het op te lossen. Ik kan best wat zelf maar zonder ruimte en met beperkte kennis. Kortom de specialist heeft tijdens de winter periode ook het nodige aangepakt. Met resultaat! Zij rijdt en stopt beter dan ooit. In het kort groot onderhoud, veel afstellen en nieuwe achter blokken en klauwen.

De 'smiles per miles' zijn zeer hoog! Technisch is ze top. Maar er zijn toch nog veel 'kleine' irritaties.

Elektrische problemen (door veel ducktape en geen soldeer) deels aangepakt
De ramen, 3 van de 4 hebben problemen 1 mechaniek is omzeep 1 zit vast en 1 raamslinger is kapot
Kachelweerstand ligt los onder het dashboard en is overleden (kachel motor daait alleen op max)
Ruitenwisser interval relais is vervangen door meer ducktape
Tempsensor heeft af en toe geen zin (nieuwe besteld)
Rubberen koppeling in het stuurhuis is niet best meer

Dus mocht iemand nog iets van het bovenstaande hebben liggen hoor ik het graag.

En dan is er nog de wenslijst, maar dit komt tzt wel

witte knipperlichten voor
plaatwerk \ roest
1000 en 1 kleine details

Verder ben ik nieuwgierig naar de geschiedenis van de auto het forum leverde deze 2 Topics.

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... =giulietta

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... =giulietta

Maar deze beantwoorde niet al mijn vragen. Dus mocht een oude eigenaar hier nog rond zwerven.

Het lijkt als of er elektrische spiegels half zijn ingebouwd. De spiegels zijn elektrisch maar nooit aangesloten. bedrading ligt er deels en er zit 1 (kapotte) verstel schakelaar in het midden console. Origineel of?
De Versnellingsbak lijkt erg kort. Is er ooit een 1800 of 1600 bak ingezet? Ik heb geen zin om m open te maken om te kijken.

Tot slot nog een foto-tje.

Afbeelding

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: di mar 24, 2015 15:08
door Gordon
Houdt er rekening mee dat als je de kachelweerstand vervangt dat deze dan waarschijnlijk binnen de kortste keren weer doorbrandt. De onderliggende oorzaak is namelijk vrijwel altijd dat de motor te zwaar loopt. De meest robuuste oplossing is om de originele sinterbrons lagertjes te vervangen door stofdichte kogellagers. Bijvoorbeeld RCP-90136, verkrijgbaar in de meeste RC modellen shops (13x6x5).

Ruitenwissers zijn een beetje hetzelfde verhaal. De bus waardoor de as door de parafan heen wordt geleidt is in wezen ook een glijlager en onvermijdelijk komt daar op een gegeven moment vocht in waardoor de as gaat roesten en de boel langzaamaan vastdraait. Je zult de boel moeten demonteren om te zien of er nog iets te redden is met een schuurpapiertje en een flinke lik vet, of dat het echt vervangen moet gaan worden.

Ik veronderstel dat de achterramen vast zitten? Dat is een bekend euvel. Als ze het al wel doen gaan ze doorgaans erg zwaar en dan heb je vaak ook nog eens dat op een bepaald punt de zwengel niet 'pakt'. Een goede oplossing heb ik hiervoor tot op heden niet gezien of gehoord.

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: di mar 24, 2015 15:46
door Darkman76
De kachel draait iid ook niet lekker soepel (maakt herrie) staat ook op mijn lijst van te controleren dingen. Dank je voor de lager tip. De weerstand is niet verbrand, maar gereduceerd tot een stukje roest.

De ruitenwissers zijn idd precies dat probleem ik heb m er net uit gehaald. en de linker wisser gaat zeer zwaar. Wat kruipolie heeft iets geholpen maar niet genoeg. Ik wilde m zoals je schrijft gewoon open maken. Maar ik zie niet hoe die open gaat.

Het enigste raam wat werkt is de LV.
RV is de zwengel kapot gedraaid (zwengel is glad van binnen), met een andere zwengel gaat ie zwaar open en dicht. Dus schoonmaken en invetten. Hier heb ik tevens de bout van de zwengel uit moeten boren en moet het restje er nog uit peuteren.
RA draait heeeel soepel door, ik denk dat de kabel gebroken is. (nog niet open gemaakt).
LA lijkt alleen heel zwaar te gaan. (nog niet open gemaakt).

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: di mar 24, 2015 17:26
door Gordon
De ruitenwissers zijn idd precies dat probleem ik heb m er net uit gehaald. en de linker wisser gaat zeer zwaar. Wat kruipolie heeft iets geholpen maar niet genoeg. Ik wilde m zoals je schrijft gewoon open maken. Maar ik zie niet hoe die open gaat.
Er zit een segerring bovenop. Daarna is het afhankelijk van de hoeveelheid roest een kwestie van flink wrikken en vloeken om die bus eraf te trekken.
Het enigste raam wat werkt is de LV.
RV is de zwengel kapot gedraaid (zwengel is glad van binnen), met een andere zwengel gaat ie zwaar open en dicht. Dus schoonmaken en invetten. Hier heb ik tevens de bout van de zwengel uit moeten boren en moet het restje er nog uit peuteren.
RA draait heeeel soepel door, ik denk dat de kabel gebroken is. (nog niet open gemaakt).
LA lijkt alleen heel zwaar te gaan. (nog niet open gemaakt).
Ah. Geen elektrische ramen dus. Achter is overigens geen kabel maar een soort veer met kunststof kern. Als rechtsvoor zwaar loopt is waarschijnlijk de metalen behuizing waar de kabel in loopt verroest. Waarschijnlijk zul je die dus moeten gaan vervangen. Daar kun je eventueel ook het mechaniek van een 75 voor nemen (elektrisch of handbediend), die gaat er zonder aanpassingen in.

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: di mar 24, 2015 18:17
door Darkman76
Er zit een segerring bovenop. Daarna is het afhankelijk van de hoeveelheid roest een kwestie van flink wrikken en vloeken om die bus eraf te trekken.
Ik zag m zitten nadat ik de staalborstel erop had gezet. Inderdaad heel veel vloeken en wrikken, maar het is los.
Ah. Geen elektrische ramen dus. Achter is overigens geen kabel maar een soort veer met kunststof kern. Als rechtsvoor zwaar loopt is waarschijnlijk de metalen behuizing waar de kabel in loopt verroest. Waarschijnlijk zul je die dus moeten gaan vervangen. Daar kun je eventueel ook het mechaniek van een 75 voor nemen (elektrisch of handbediend), die gaat er zonder aanpassingen in.
Voor zag er erg droog uit, maar het is nog geen weer om een ruitmechaniek eruit te halen en te repareren. Ik ben een open lucht monteur. :) Dank weer voor de tip. Dus voor en achter zijn verschillende mechanieken. Is voor ook uitwisselbaar met een 75 of een ander type Alfa?

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: di mar 24, 2015 18:27
door Gordon
Voorzijde is in ieder geval uitwisselbaar met 75. Achterzijde durf ik zo niet te zeggen, maar dat ziet er zo simplistisch uit dat er misschien wel tien andere modellen zijn waar je het af kan halen. Van de 90 en Alfetta lijken de mechanismen van de voorportieren er overigens als twee druppels water op, maar het bovenste bevestigingspunt klopt niet en dan moet je beunen.

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: wo mar 25, 2015 13:42
door Darkman76
Zo Ruitenwisser mechaniek is weer soepeltjes. Net wel gezien dat een van de ruitenwisserarmen een breuk heeft. :(

Elke keer als ik wat fix, kom ik weer iets anders tegen...

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: wo mar 25, 2015 15:22
door Matteomeubel

Elke keer als ik wat fix, kom ik weer iets anders tegen...
*Chriet Titulair modus aan*: 'Welkom in de wondre wereld van de Giulietta 116'

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: wo mar 25, 2015 15:50
door Lancelot

Elke keer als ik wat fix, kom ik weer iets anders tegen...

hou op schei uit

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: wo mar 25, 2015 16:27
door Darkman76
Heeft iemand toevallig een elektrisch schema van een Giulietta en het type \ een foto van het ruitenwisser relais? Ik ga het ruitenwisser interval probleem aanpakken.

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: wo mar 25, 2015 16:44
door Lancelot
Ik heb nog ergens een garagehandleiding liggen, ga voor je op zoek.

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: wo mar 25, 2015 18:35
door Stefaanv01
Dat van de kachel ventilator komt mij bekend voor, had hetzelfde probleem: ventilator was zo dood als een pier

Even bij de jongens van Gta in Tienen langsgeweest, en Ron wist direct het probleem te vinden

Er zit een soort van een weerstand net onder de ventilator en die was doorgebrand, even solderen en hop klaar is de Giulietta

Sedertdien geen problemen meer gehad, het moeten niet altijd dure reparaties te zijn, maar je moet natuurlijk wel weten waar je moet zoeken 8)

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: wo mar 25, 2015 18:53
door Zaagauto
Er zit een soort van een weerstand net onder de ventilator en die was doorgebrand, even solderen en hop klaar is de Giulietta

Sedertdien geen problemen meer gehad, het moeten niet altijd dure reparaties te zijn, maar je moet natuurlijk wel weten waar je moet zoeken 8)
Houdt er rekening mee dat als je de kachelweerstand vervangt dat deze dan waarschijnlijk binnen de kortste keren weer doorbrandt. De onderliggende oorzaak is namelijk vrijwel altijd dat de motor te zwaar loopt. De meest robuuste oplossing is om de originele sinterbrons lagertjes te vervangen door stofdichte kogellagers. Bijvoorbeeld RCP-90136, verkrijgbaar in de meeste RC modellen shops (13x6x5).
:wink:

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: wo mar 25, 2015 19:01
door Gordon
Schema is in ieder geval hier

Type relais zou ik zo even niet weten, daar moet je namelijk je halve dashboard voor uit elkaar halen. Hij zit namelijk niet in de zekeringkast maar daarboven. Het is een fors zwart plastic blok van naar ik schat een 6x6x2,5cm en daar gaat een dikke 3x2 stekker op waar uitsluitend de buitenste 4 zijn aangesloten. Er bestaat ook een uitgebreide 6-draads variant die je ruitenwissermotor aanstuurt op het moment dat je de ruitensproeier bedient, maar die is volgens mij in de Giulietta nooit gebruikt. Als iemand er ooit mee geklooid heeft kan het zijn dat de stekker er naast is geprikt, want het relais biedt ruimte om er zelfs een 5x2 stekker in te prikken.

Re: Dm's Zwarte Giullietta (116)

Geplaatst: wo mar 25, 2015 21:18
door Darkman76
Schema is in ieder geval hier

Type relais zou ik zo even niet weten, daar moet je namelijk je halve dashboard voor uit elkaar halen. Hij zit namelijk niet in de zekeringkast maar daarboven. Het is een fors zwart plastic blok van naar ik schat een 6x6x2,5cm en daar gaat een dikke 3x2 stekker op waar uitsluitend de buitenste 4 zijn aangesloten. Er bestaat ook een uitgebreide 6-draads variant die je ruitenwissermotor aanstuurt op het moment dat je de ruitensproeier bedient, maar die is volgens mij in de Giulietta nooit gebruikt. Als iemand er ooit mee geklooid heeft kan het zijn dat de stekker er naast is geprikt, want het relais biedt ruimte om er zelfs een 5x2 stekker in te prikken.
Dank je, Ik heb het halve dashboard er al eens eruit gehaald maar ik zie niets zitten. Wat ik wel zie is dat er bedrading van de stuur kolom met duck tape door verbonden is. Dus geklooid is er zeker. Er waren overigens meer dingen met ducktape 'gerepareerd' :cry: . Maar mijn vermoeden is dat ie eruit geknipt is. Vandaar de vragen...

De jacht is weer geopend.