Pagina 1 van 2

Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: za jun 27, 2015 12:17
door ThomasK
Ik zal me, na al tijden mee te lezen en gebruik te maken van het forum, me ook eens voorstellen en dit topic gebruiken om de bevindingen aan m'n GT bij te houden.

Na van alles te hebben gereden, van een Toyota MR2 tot een MX-5 tot een E30 318is en een Alfa 156 2.0 kroop het bloed toch waar het niet gaan kon, de Alfa had iets met me gedaan waardoor de petrolhead in me er weer een moest hebben. Na een kort avontuur met een Alfetta GTV uit '84 (iets teveel hooi op m'n vork genomen) wilde toch echt een keer een 'busso' V6 hebben. Ik heb een tijdje getwijfeld tussen een GTV 3.0, een 147 GTA en een GT 3.2. Toen ik de GT in het echt zag, zoals die er nu bij staat met deze kleurstelling (Blu Vela/Biscuit) en met deze prachtige velgen, was ik al voordat ik erin gereden had verkocht, dit moest 'm worden. Hoewel ik een 147/156 GTA ook schitterend vind is een GT toch net wat chiquer en daarnaast vindt je er eerder eentje in een goede staat voor een wat schappelijkere prijs. De auto is gekocht bij Sam van Dalen in Opmeer, die wel ervaring hebben met mooi Italiaans spul. De GT komt uit 2004 en heeft zo'n 145.000 km gelopen.

Wat zit er allemaal op?
De toch wel fijne luxe dingetjes als climate control, cruise control, parkeersensoren en zelfs stoelverwarming. Erg fijn. Wat fijner is, is de super klinkende Novitec uitlaat die het geluid van de V6 echt tot z'n recht laat komen en 18 inch velgen die naar mijn weten niet standaard op dit model/bouwjaar zijn geleverd.

Eerst even wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb er al aardig wat kilometer opzitten en deze zomer staat een roadtrip naar Noord Italie op de planning (uiteraard via de omgeving Modena, wellicht ook een tussenstop bij het recent geopende nieuwe Alfa museum).

Er is een puntje wat aandacht behoeft. Dat zijn de remmen. Wanneer ik rem gaan de remmen vanaf ong. 5 km/u enorm piepen, het lijkt een soort zwaar beladen goederentrein die het station in komt rollen. Hij remt verder echt als een tierelier en de schijven/blokken zijn zeker nog niet op. Is dit een kwestie van kopervet achter de blokjes? Hij lijkt er ook alleen last van te hebben als de remmen warm zijn en bij droog weer. Geen aangenaam geluid, zeker niet met de raampjes open.

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: za jun 27, 2015 14:53
door Alfissimo
Gewoonweg schitterend! Prachtige auto in een hele mooie kleurstelling, de juiste velgen eronder! :thumbs:
Ik zou hem nog 20 of 30mm durven verlagen dan wordt het nog mooier met die 18 inch velgen,
maar het is echt een plaatje. Veel plezier ermee! =D>

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: za jun 27, 2015 15:09
door jan1300
Wat een plaatje en bij mijn favoriete leverancier! :D

Veel plezier ermee!

Heeft de auto een afleveringsbeurt gehad of heb je hem zo mee genomen zonder garantie?

Zou Sam even contacten dan lost hij het wel op!

Ciao

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: za jun 27, 2015 17:00
door *thomas*
Prachtige wagen, hele mooie kleur, zeker icm dat beige/creme interieur. :thumbs:

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: ma jun 29, 2015 10:22
door ThomasK
Wat een plaatje en bij mijn favoriete leverancier! :D

Veel plezier ermee!

Heeft de auto een afleveringsbeurt gehad of heb je hem zo mee genomen zonder garantie?

Zou Sam even contacten dan lost hij het wel op!

Ciao
Ik heb 'm gekocht zonder garantie. Hij heeft wel een afleveringsbeurtje gehad.
Ga ik eens proberen. Erg fijne tent inderdaad.
Gewoonweg schitterend! Prachtige auto in een hele mooie kleurstelling, de juiste velgen eronder! :thumbs:
Ik zou hem nog 20 of 30mm durven verlagen dan wordt het nog mooier met die 18 inch velgen,
maar het is echt een plaatje. Veel plezier ermee! =D>
Dat zou zeker mooi zijn. Ik weet alleen niet in hoeverre het verstandig is er zomaar verlagingsveren op te gooien. Meen te herinneren dat het de rijeigenschappen niet geheel ten goede komt omdat de uitlijning dan in de war raakt, of het camber van de wielen, zoiets?

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: ma jun 29, 2015 19:27
door siegerdehaan89
als je hem daarop uitlijnt is er niet zoveel aan de hand. Denk dat mijn GT wel 40mm gezakt is, Iig vrij laaag :twisted:

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: ma jun 29, 2015 20:13
door bert308
Mooi exemplaar! Die had ik ook op het oog toen ik die van mij kocht, vanwege de kleur, velgen en uitlaat. Maar het 1e exemplaar dat ik bekeek was 4 jaar jonger en minder km en helemaal perfect en gelijk gekocht, geen spijt van.
De vering voelt in eerste instantie goed en duidelijk aan (is stugger en 2 cm klager dan de 4 cilinders) maar na een tijdje vond ik die toch te slap bij bijvoorbeeld snelle richting veranderingen houdt die het niet bij, en op drempels veert de voorkant eerst diep in, om dan precies op de top van de drempel weer helemaal uit te veren, zodat na de drempel de neus op de weg slaat. Ook het neus omhoog gooien bij fors optrekken, hoewel het nostalgische gevoelens opriep aan mijn 1e Sud, vond ik minder. Dus een Bilstein B14 schroefonderstel besteld. Aan de voorkant zit het nu eronder, in de hoogste stand is het 15mm lager dan standaard, precies goed. De achterkant moet nog, kreeg de dwars bouten die de draagarmen aan de fusee verbinden niet los, ook de stabilisatorstang koppelstukken niet. Maar ik merk al dat het gedrag van de voorkant op drempels veel beter is. Wel tractie problemen en onderstuur nu omdat de achterste stabilisator niet aangesloten is en nog steeds zeer comfortabel. Ik verwacht dat ie een stuk harder wordt als ook achter de Bilsteins eronder zitten.

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: wo jul 01, 2015 11:36
door ThomasK
Mooi exemplaar! Die had ik ook op het oog toen ik die van mij kocht, vanwege de kleur, velgen en uitlaat. Maar het 1e exemplaar dat ik bekeek was 4 jaar jonger en minder km en helemaal perfect en gelijk gekocht, geen spijt van.
De vering voelt in eerste instantie goed en duidelijk aan (is stugger en 2 cm klager dan de 4 cilinders) maar na een tijdje vond ik die toch te slap bij bijvoorbeeld snelle richting veranderingen houdt die het niet bij, en op drempels veert de voorkant eerst diep in, om dan precies op de top van de drempel weer helemaal uit te veren, zodat na de drempel de neus op de weg slaat. Ook het neus omhoog gooien bij fors optrekken, hoewel het nostalgische gevoelens opriep aan mijn 1e Sud, vond ik minder. Dus een Bilstein B14 schroefonderstel besteld. Aan de voorkant zit het nu eronder, in de hoogste stand is het 15mm lager dan standaard, precies goed. De achterkant moet nog, kreeg de dwars bouten die de draagarmen aan de fusee verbinden niet los, ook de stabilisatorstang koppelstukken niet. Maar ik merk al dat het gedrag van de voorkant op drempels veel beter is. Wel tractie problemen en onderstuur nu omdat de achterste stabilisator niet aangesloten is en nog steeds zeer comfortabel. Ik verwacht dat ie een stuk harder wordt als ook achter de Bilsteins eronder zitten.
Ja, de combinatie van kleur/interieur/velgen en uitlaat deed het 'm ook voor mij.

Zo'n bilstein-kitje zou is wel een aardige investering lijkt me zo. Ik vraag me af in hoeverre enkel verlagingsveren het rijgedrag ten goede komt (dus zonder shocks).

Ik moet je wel gelijk geven. De zware V6 in de neus voel je wel ja. T.o.v. m'n 156 met gele koni's en een lichter 2 liter blok rijdt het toch anders. Stuurt wel onwijs strak.

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: wo jul 01, 2015 12:59
door Dirk-33
die velgen zijn echt wel heel erg dik. Is dat origineel alfa?

Mooie kleur en interieur ook, brullende v6 maakt t plaatje compleet!

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: do jul 02, 2015 13:18
door ThomasK
die velgen zijn echt wel heel erg dik. Is dat origineel alfa?

Mooie kleur en interieur ook, brullende v6 maakt t plaatje compleet!
Velgen zijn origineel Alfa, ook geleverd op de GT, maar ik dacht pas op de actiemodellen van de laatste jaren van de verkoop. Ziet ze niet heel vaak en ik vind ze persoonlijk erg dik staan.

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: do jul 02, 2015 19:34
door Giancarlo75
prachtige auto, juiste kleur/ interieur :thumbs:

de velgen waren voorbehouden voor de britse markt dacht ik
het actiemodel op de gt heette coverleaf
ik had de velgen ook op mijn gt jtd, destijds had ik de velgen bij prowheels gekocht

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: vr jul 24, 2015 11:33
door ThomasK
Zo, eindelijk tijd gehad om eens naar de remmen te kijken. Blokjes eruit gehad en een beetje vet achterop gedaan. Blokken en schijven waren nog prima. Het lijkt nu wel minder te zijn maar het is niet helemaal weg. Dat is niet erg, ze mogen best een beetje piepen. Het echt enorm harde bij bijna stilstand is nu gelukkig wel weg.

Gelijk tijd gehad om de vervaagde rode klauwen van een nieuw laagje verf te voorzien en nieuwe stickertjes te plakken. Oogt gelijk weer een stuk frisser :).

Van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding

Heb (heel erg) tijdelijk een Alfa 33 1.4 gehad voor de dagelijkse kilometers maar vond het toch te zonde om niet met de lekkere V6 te rijden. Die dus weer verkocht en ik rij nu dagelijks in de GT. Echt een heerlijke auto en dat blok is gewoon te verslavend (vooral het geluid, kom 2 keer per dag in parkeergarages en dan kan ik het meestal niet laten om de raampjes open te draaien en even gas te geven... wat een geluid :) ). De auto geeft verder geen krimp, loopt ontzettend rustig en is super comfortabel. Voornamelijk de stoelen zitten voortreffelijk, hadden alleen ietsje lager in de auto gemonteerd mogen zitten.

Enige blijft het verbruik. beter dan 1 op 9,2 heb ik nog niet gehaald, en dit was echt alleen maar hele lange snelwegritten. Ga je het een beetje combineren met wat stad dan moet je enorm je best doen om de 1 op 8 te halen. Gelukkig hoef ik niet té veel kilometers te maken.

Plan is om er eind augustus mee richting noord Italië te gaan voor een road-trip, de perfecte auto daarvoor lijkt me.

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: vr jul 24, 2015 12:31
door GT 75V6
Die klauwen zien er weer super uit! Welke werkwijze en verf heb je gebruikt? En waar heb je die stickers vandaan? Op de GT 3.2 van m'n ouders moet dit ook nog gebeuren namelijk.

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: vr jul 24, 2015 12:43
door Zaagauto
Ik heb horen fluisteren dan je ze zelfs heel voorzichtig met heel fijn schuurpapier kunt "opwerken" en dan simpelweg van een nieuw laagje hittebestendige blank lak kunt voorzien... dan kun je ook de originele witte tekst behouden.

Re: Alfa GT 3.2 V6

Geplaatst: vr jul 24, 2015 12:52
door ThomasK
Die klauwen zien er weer super uit! Welke werkwijze en verf heb je gebruikt? En waar heb je die stickers vandaan? Op de GT 3.2 van m'n ouders moet dit ook nog gebeuren namelijk.
Eigenlijk een heel makkelijk klusje:
Goed schoonmaken, licht opschuren, afplakken en spuiten.

Nu heb je speciale remklauwenverf van Motip, echter komt die kleur niet bepaald overeen met het origineel, is lichter/meer oranje. Vandaar dat ik voor een 'gewone' rode autolak kleur ben gegaan (kan de kleurcode nog wel een keer checken op de bus). Rood spuiten, daarna de stickers erop plakken (komen van qverde.nl) en daarna 3 laagjes blanke lak erover.

Bij mij bladerde de blanke lak dusdanig af dat overspuiten de enige optie was.