Project 1977 Giulia – (1) De inburgering
Geplaatst: wo mar 23, 2016 23:43
Al zoekende in noord-Italië komen we terecht bij Mondial Auto in de buurt van Padua. De auto in kwestie is een Giulia Nuova Super 1.3 uit 1977, kleur bruin. Volledig origineel en opvallend weinig roest. De onderkant is hard en zelfs de onderkanten van de deuren zijn nog heel. Echt een ‘bella macchina’.
De Giulia
Motor en bak zijn origineel, maar een proefrit is nauwelijks mogelijk omdat de motor amper loopt. Probleem met de ontsteking volgens de garagehouder. Verder zit de hele onderzijde van het blok onder de olie. Goed tegen roest, dat wel, maar ergens lekt er een pakking of een krukaskeerring. Verder remt hij nauwelijks en lopen alle remmen aan. Toch, dit gaat ‘m worden. Een redelijk startpunt als opknapper. De koop wordt gesloten, afgerekend (in cash), de Italiaanse kentekenplaten gaan eraf en Giulia gaat op de auto-ambulance terug naar Nederland.
Inburgering
Twee weken later naar de RDW in Veldhoven voor de import. Voor de keurmeester ook wel eens afwisselend om een 39-jaar oude klassieker in de hal te hebben tussen een eindeloze stroom van 1-jarige importauto’s uit Duitsland. De Giulia trekt bekijks vanwege z’n opvallende verschijning – en waarschijnlijk ook omdat ‘ie voor geen meter loopt…
De importkeuring is overigens een fluitje van een cent. Wegen, VIN en motornummer controleren met de Italiaanse kentekenpapieren, wielbasis en spoorbreedte meten. Alles klopt en dus krijgt de Giulia een nieuw oud-Hollandsch kenteken op basis van de oorspronkelijke typegoedkeuring in Nederland. Geen invoerbelasting, geen BPM en vanaf volgend jaar ook geen motorrijtuigenbelasting. Op dit moment nog geen APK keuring voor de Giulia (kansloos), maar de renovatie kan beginnen!
Renovatieplan
Het doel is een originele straatauto. Helemaal 100% origineel hoeft niet, maar het wordt geen racer, geen rolkooi, geen verlaging etc.
• Motor perfect lopend. Lekkages verhelpen.
• Wellicht elektronische ontsteking ipv contactpunten. Iemand advies/ervaring?
• Remmenklauwen reviseren. Nieuwe schijven en blokken.
• Stuggere vering en nieuwe dempers. Huidige setup is enorm zacht en de auto rolt als een boot, zelfs bij 30 km/u. Ik lees veel goede verhalen over de Alfaholics Fast Road Kit. Tips, iemand?
• APK keuring. Klaar om de weg op te gaan.
• Body spuiten. Alles uit elkaar en dan wordt ‘ie Alfa rood (period-correct) in plaats van bruin. Ben benieuwd hoeveel plamuur ik tegenkom.
• Interieur herstellen. Bekleding, dashboard, defecte meters herstellen.
• En de verrassingen die ik onderweg nog allemaal tegen ga komen
Een paar foto’s zoals 'ie er nu uit ziet:
Vorige post: Even voorstellen: Alfa Romeo Giulia uit 1977
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=4&t=77254
Volgende post: Project 1977 Giulia – (2) Ontstekingsproblemen
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=8&t=77589
De Giulia
Motor en bak zijn origineel, maar een proefrit is nauwelijks mogelijk omdat de motor amper loopt. Probleem met de ontsteking volgens de garagehouder. Verder zit de hele onderzijde van het blok onder de olie. Goed tegen roest, dat wel, maar ergens lekt er een pakking of een krukaskeerring. Verder remt hij nauwelijks en lopen alle remmen aan. Toch, dit gaat ‘m worden. Een redelijk startpunt als opknapper. De koop wordt gesloten, afgerekend (in cash), de Italiaanse kentekenplaten gaan eraf en Giulia gaat op de auto-ambulance terug naar Nederland.
Inburgering
Twee weken later naar de RDW in Veldhoven voor de import. Voor de keurmeester ook wel eens afwisselend om een 39-jaar oude klassieker in de hal te hebben tussen een eindeloze stroom van 1-jarige importauto’s uit Duitsland. De Giulia trekt bekijks vanwege z’n opvallende verschijning – en waarschijnlijk ook omdat ‘ie voor geen meter loopt…
De importkeuring is overigens een fluitje van een cent. Wegen, VIN en motornummer controleren met de Italiaanse kentekenpapieren, wielbasis en spoorbreedte meten. Alles klopt en dus krijgt de Giulia een nieuw oud-Hollandsch kenteken op basis van de oorspronkelijke typegoedkeuring in Nederland. Geen invoerbelasting, geen BPM en vanaf volgend jaar ook geen motorrijtuigenbelasting. Op dit moment nog geen APK keuring voor de Giulia (kansloos), maar de renovatie kan beginnen!
Renovatieplan
Het doel is een originele straatauto. Helemaal 100% origineel hoeft niet, maar het wordt geen racer, geen rolkooi, geen verlaging etc.
• Motor perfect lopend. Lekkages verhelpen.
• Wellicht elektronische ontsteking ipv contactpunten. Iemand advies/ervaring?
• Remmenklauwen reviseren. Nieuwe schijven en blokken.
• Stuggere vering en nieuwe dempers. Huidige setup is enorm zacht en de auto rolt als een boot, zelfs bij 30 km/u. Ik lees veel goede verhalen over de Alfaholics Fast Road Kit. Tips, iemand?
• APK keuring. Klaar om de weg op te gaan.
• Body spuiten. Alles uit elkaar en dan wordt ‘ie Alfa rood (period-correct) in plaats van bruin. Ben benieuwd hoeveel plamuur ik tegenkom.
• Interieur herstellen. Bekleding, dashboard, defecte meters herstellen.
• En de verrassingen die ik onderweg nog allemaal tegen ga komen
Een paar foto’s zoals 'ie er nu uit ziet:
Vorige post: Even voorstellen: Alfa Romeo Giulia uit 1977
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=4&t=77254
Volgende post: Project 1977 Giulia – (2) Ontstekingsproblemen
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?f=8&t=77589