Giulia TS Burman stuurhuis rev. en wiellagers.
Geplaatst: di nov 15, 2016 22:31
hallo allemaal
net als bij de meesten van jullie gaat er bij mijn Giulia ook wel eens iets eerder kapot dan in de planning staat.
zo had ik tijdens het sturen een extra tik geluid.
dit werd veroorzaakt door behoorlijke radiale speling op de worm as.
tevens bleek dat de achterbanden nogal aanliepen bij het rijden door een bocht, typisch was het wel dat het aanliep aan de kant van de binnenbocht.
je zou denken dat bij het overhellen je aan de binnenbochtkant juist meer ruimte zou moeten krijgen tussen spatbordrand en band. maar dat was precies andersom, iets om over na te denken. het bleek dat de koets naar de buitenkant van de bocht schoof door teveel speling op de langsarmen achter.
ook waren er 2 versleten achterwiellagers.
tijd voor groot onderhoud.
eerst het demonteren van het stuurhuis, Burman.
zoekende naar een ruil stuurhuis kwam ik er achter dat deze er bijna niet zijn en dus ook erg duur.
maar als een ander dit kan reviseren kan je het zelf ook...
nu heb ik gelukkig een paar hulpen die WEL handig zijn en dus stuurhuis uit elkaar halen.
de as van de worm had speling gekregen door slechte smering als gevolg van vocht dat in het huis komt.
de binnenzijde van het stuurhuis heeft een koperen bus die slijt en daardoor krijg je speling
worm was nog prima, nieuwe bus laten maken en as laten afdraaien, in het huis een modificatie maken voor een oliekeerring die veel beter is dan het originele. dus een stukje kotterwerk.
nieuwe kogeltjes aangeschaft en alles schoonmaken, past weer perfect en alles is spelingvrij.
zoals het hier staat lijkt het simpel te doen, is ook zo maar je bent echt wel een paar dagen bezig voor het weer werkend is.
kostenplaatje van dit alles is ongeveer €300.-
toen de speling op de achteras.
alle rubbers achteras vervangen behalve het rubber in de langsarm waar het eigenlijk mee begon.
hiervoor is een p.u. schijfje bedacht die je in de spelingsruimte zet waardoor dit weer opgesloten zit, werkt makkelijk en goed.
voor de overige rubbers is gekozen voor Montreal stevigheid, allemaal net iets steviger dan standaard maar niet knalhard zoals een p.u.
rubber.
zie hier het blauwe p.u. tussen schijfje.
wiellager vernieuwen:
alles demonteren en opsluitring eraf halen, wiellager erop schuiven , ring verwarmen en op de as schuiven, dit is een krimpring die tegen het lager moet komen om deze op te sluiten.
en hier kwamen de problemen.
na montage van de steekassen een proefrit gemaakt en toen bleek dat de auto erg trilt bij 100 kmu in de achterkant.
wielen gebalanceerd maar hielp niets, het vermoeden is nu dat de krimpring niet perfect tegen het lager aan zit en zo wat ruimte geeft waardoor er een resonantie komt.
bij het voelen aan het wiel voel je merkbare wiellagerspeling, de as weer gedemonteerd en het lager voelt als nieuw aan.
iemand een idee? er zit een zeer kleine ruimte tussen ring en lager van een paar tiende mm.
ring er weer af en vervangen door een andere is de oplossing denk ik . hoewel het me sterk lijkt dat deze tussenruimte voor zoveel problemen zou zorgen.
kan het ook met de nieuwe stevige draagarmrubbers te maken hebben die meer trillingen doorgeven?
wie heeft er ervaring mee?
net als bij de meesten van jullie gaat er bij mijn Giulia ook wel eens iets eerder kapot dan in de planning staat.
zo had ik tijdens het sturen een extra tik geluid.
dit werd veroorzaakt door behoorlijke radiale speling op de worm as.
tevens bleek dat de achterbanden nogal aanliepen bij het rijden door een bocht, typisch was het wel dat het aanliep aan de kant van de binnenbocht.
je zou denken dat bij het overhellen je aan de binnenbochtkant juist meer ruimte zou moeten krijgen tussen spatbordrand en band. maar dat was precies andersom, iets om over na te denken. het bleek dat de koets naar de buitenkant van de bocht schoof door teveel speling op de langsarmen achter.
ook waren er 2 versleten achterwiellagers.
tijd voor groot onderhoud.
eerst het demonteren van het stuurhuis, Burman.
zoekende naar een ruil stuurhuis kwam ik er achter dat deze er bijna niet zijn en dus ook erg duur.
maar als een ander dit kan reviseren kan je het zelf ook...
nu heb ik gelukkig een paar hulpen die WEL handig zijn en dus stuurhuis uit elkaar halen.
de as van de worm had speling gekregen door slechte smering als gevolg van vocht dat in het huis komt.
de binnenzijde van het stuurhuis heeft een koperen bus die slijt en daardoor krijg je speling
worm was nog prima, nieuwe bus laten maken en as laten afdraaien, in het huis een modificatie maken voor een oliekeerring die veel beter is dan het originele. dus een stukje kotterwerk.
nieuwe kogeltjes aangeschaft en alles schoonmaken, past weer perfect en alles is spelingvrij.
zoals het hier staat lijkt het simpel te doen, is ook zo maar je bent echt wel een paar dagen bezig voor het weer werkend is.
kostenplaatje van dit alles is ongeveer €300.-
toen de speling op de achteras.
alle rubbers achteras vervangen behalve het rubber in de langsarm waar het eigenlijk mee begon.
hiervoor is een p.u. schijfje bedacht die je in de spelingsruimte zet waardoor dit weer opgesloten zit, werkt makkelijk en goed.
voor de overige rubbers is gekozen voor Montreal stevigheid, allemaal net iets steviger dan standaard maar niet knalhard zoals een p.u.
rubber.
zie hier het blauwe p.u. tussen schijfje.
wiellager vernieuwen:
alles demonteren en opsluitring eraf halen, wiellager erop schuiven , ring verwarmen en op de as schuiven, dit is een krimpring die tegen het lager moet komen om deze op te sluiten.
en hier kwamen de problemen.
na montage van de steekassen een proefrit gemaakt en toen bleek dat de auto erg trilt bij 100 kmu in de achterkant.
wielen gebalanceerd maar hielp niets, het vermoeden is nu dat de krimpring niet perfect tegen het lager aan zit en zo wat ruimte geeft waardoor er een resonantie komt.
bij het voelen aan het wiel voel je merkbare wiellagerspeling, de as weer gedemonteerd en het lager voelt als nieuw aan.
iemand een idee? er zit een zeer kleine ruimte tussen ring en lager van een paar tiende mm.
ring er weer af en vervangen door een andere is de oplossing denk ik . hoewel het me sterk lijkt dat deze tussenruimte voor zoveel problemen zou zorgen.
kan het ook met de nieuwe stevige draagarmrubbers te maken hebben die meer trillingen doorgeven?
wie heeft er ervaring mee?