JC's Giulia Non Originale
Geplaatst: ma jan 02, 2017 22:12
Met het heengaan van het Alfaspeed forum is er ook een eind gekomen aan het topic wat ik aan het bijhouden was van m'n Giulia.
Aangezien ik de tekst gelukkig offline opgeslagen had begin ik hier maar weer opnieuw...
Ik post dus nu meteen alles tussen oktober 14 en november 16, en zal de komende tijd de actuele update bij houden.
Groet,
JC
Afgelopen zomer liep ik opeens tegen een Giulia 1300 Super uit ’71 aan..
De auto stond al 15 jaar bij iemand op zolder… die er al die tijd niet aan toe gekomen was er aan te beginnen, en nu de ruimte nodig had.
Ze stond in goed gezelschap van een 2000 Berlina, en een mindere Nuova.
Prijs afgesproken, en een week later werd ze ook nog afgeleverd.
En stond ze er zo bij..
Heeft gas ingezeten..
Het plan is er een rolling resto van te maken, dus eerst aan de gang brengen, en along the way wat dingetjes aanpakken en verbeteren.
De auto is in ’98 naar nederland gekomen, en in ’99 door de vorige eigenaar gestald, dus de motor staat al zo’n 15 jaar stil.
Heeft wel in November ’98 nog verse olie gehad..
Eind september eindelijk tijd om aan de Juul te beginnen.
Alle gortdroge en broze benzine slangen vervangen, olie ververst, en de koelvloeistof (gelukkig geen water) aangevuld.
Kannetje benzine in de koffer gezet, en met behulp van een beetje perslucht ook de benzinepomp weer aan het werk gekregen.
En verdomd, ze loopt!
Na 15 jaar ontwaakt, en de motor een 15 minuten warm laten lopen.
Olie druk is meer dan ok, en thermostaat werkt ook nog.
https://www.facebook.com/video.php?v=56 ... 028&type=3
Ook nog een don’t try this at Home-pje gedaan daar ik ook even de bak wilde voelen, en de straat op gaan geen optie was vanwege het ontbreken van werkende remmen.
Hij schakelt prima, en de aandrijfas lijkt ook in orde te zijn.
Althans, bij 80 in z’n 5, onbelast op bokken op de brug….. I know..
Het plan is nog steeds om eerst eens een jaartje te gaan rijden, en dan along the way bedenken wat ik ermee wil gaan doen.
Setje nieuwe achter calipers gemonteerd, en bij Dominic een setje Aluminium Brembo’s gekocht.
To be continued!
Maar ja, dan zit je op die Calipers te wachten.. en te wachten.. en dan haal je toch maar even het interieur eruit, en even de matten om de boden ook even vanaf de binnekant te bekijken.
Rechts achter is er in het verleden een plaatje gelast, en dan zie je dat die over de rottigheid heen gezet is.. En dat trek ik dan weer niet, dus hup, eruit met die toelie!
En een nieuw deel voorbereid.
Ondertussen ook de koplamp potten laten poedercoaten, en de nog gave koplamp glazen met schuin Carello script los gemaakt van de roestige spiegels en op nieuwe gelijmd.
Klaar voor de remmen..
Het plan is simpel:
Remmerij in orde maken, verlichting in orde maken, APK erop en gaan rijden.
Hou het simpel en overzichtelijk.
Dat is dus niet gelukt…
Ik kan er niets aan doen, het is sterker dan me, maar als ik ergens een roestblaasje zie dan weet ik dat er iets groters onder schuil gaat, en dan moet de slijptol erin.
En hoe goed het autootje ook is, want dat is ze in de basis, de achterste hoeken zijn na 43 jaar wel wat zwakker geworden..
En dit was echt een piepklein gaatje naast de RW bak, tot je er met een pen in gaat porren, en dan ben ik toch blij dat ik het open gemaakt heb.
En hoe goed de RW bak er ook uit ziet, er zit toch roest tussen de flens en bodem, dus ook die eruit en meteen het rechtse deel nieuw gemaakt en vervangen.
Meevaller, de benzine tank flens is dan weer 100%..
Zo ook de tank zelf.
Dus.. Onderstel naar de coater, bouten en hardware naar de verzinker, Radiateur van nieuw koelblok voorzien, kachel radiateur gespoeld, getest, en OK bevonden.
Ondertussen ook de bodem met Thinner gewassen, en ik ben toch wel blij met wat daar tevoorschijn kwam.
Mettertijd een laag body schutz, en kleur erop.
Daar heeft de gas verdamper, en weet ik wat nog meer gezeten, en lijkt wel een gatenkaas.. Komt wel als ik aan de voorkant begin.
NIEUW
Toch ook het achterpaneel er maar uit gehaald om daar ook zeker te weten dat alles goed is, en meteen een paar kleine puntjes in de schermen aangepakt.
En je ziet er niks meer van..
En ook weer aan het opbouwen begonnen.
En ook de linkerzijde weer aan het opbouwen.
Omdat de bodem van de koffer niet echt heel slecht was kon ik het oude stuk prima overtrekken op verse plaat, en is het vormen van de flens aan de buitenkant prima gelukt.
Wat een feest om een puntlas apparaat te mogen lenen. Thanx Erik!!
Geen slijpwerk, meteen af!
Nou ja, wel een klein beetje slijpwerk, want helemaal achteraan kon ik niet komen…
Anyway, het begint weer ergens op te lijken!
_____________________
De laatste tijd toch nog wel wat tijd vrij kunnen maken en wat vooruitgang geboekt.
Eerst rechts achterscherm afgelast en geslepen.
Ik had een tijdje geleden 2 NOS buitendorpels gekocht welke ik had laten stralen en in epoxy had laten spuiten.
Was wel erg blij met wat daar vanonderuit kwam, en bevestigd m’n beslissing om links achter te repareren en de rest te laten zitten. Met die midden en binnendorpels is echt helemaal niets mis mee..
Achterop klein mottig plekje rond de kriksteun vervangen, net te zien.
En is dat NOS plaatwerk dan het extra geld waard? Hell Yeah!
Het is echt niet zo dat je hem er “ingooit”, maar met een beetje handigheid heb je hele mooie naden, en sluit het bestaande plaatwerk echt naadloos aan.
Passen..
En lassen.
Blij van!
Lassen schoongemaakt.
Meteen het slechte hoekje van de deur weg geslepen en nieuw gemaakt.
En later nog het iets wijkende naadje opgelast..
Omdat rechts vervangen eigenlijk niet nodig was geweest besloten om links lekker te laten zitten. In de dorpel gekeken en alles was prima schoon en roestvrij behalve het bekende plekje rond de achterste kriksteun.
Reparatie deel gemaakt, ingelast, schoongemaakt, en het hoekje omgeslagen zoals Luigi dat 43 jaar geleden ook gedaan heeft.
Regelmatig post uit Italië gehad..
..
Nu verder met de voorkant!
_______________________________
Waar waren we gebleven.. de voorkant dus.
Ik had het front er al uitgeslepen en was van plan om de radiateur balk beetje op te frissen en alles weer dicht te maken.
Da’s weer niet gelukt…
Beetje ruimte maken..
Passen..
Lassen
Et Voila!
Ook meteen de grille gepast om te kijken of er geen oude schades waren, maar dat is gelukkig niet zo.
Daarna het repro voorpaneel aangepast en pas gemaakt.
Ingelast en de rest afgemonteerd om de passingen te controleren.
NOS joy..
Na alle laswerk nog een keer nagelopen te hebben de koets met deuren en kleppen gestraald en in de epoxy gespoten, en op de terugweg bij Goos op de koffie..
Daarna aan de slag met de deuren.. Links voor was eigenlijk puntgaaf, beide achterdeuren heb ik de achterste hoeken vervangen, en voor rechtsvoor was ik in eerste instantie van plan een goeie andere te zoeken.
Aangezien die ook niet echt voor het oprapen liggen toch maar besloten de originele aan te pakken.
Eerst de bodem uitgeslepen en ingepast en gehecht, en toen de kop tegen de A stijl, waar ik me best zorgen om maakte aangepakt. Het frame binnenin was nog helemal goed, dat was een meevaller, dus een reparatie deel gemaakt, en netjes ingelast, lassen glad geslepen en primer erop.
Viel me achteraf reuze mee, en ik ben blij dat ik het originele portier nog heb, zal waarschijnlijk beter passen dan die van een andere koets.
Nu verder met de leuke dingen zoals de nieuwe route voor de kabelboom en de rest van de motorruimte leeg houden..
Antidreunplaat aangebracht en de stoelframes gepast..
Ze is klaar voor de spuiter, en in de tussentijd kan ik het dashboard en 100 andere dingetjes gereedmaken en vooral aanpassen.
Tijd voor een update, en er begint vaart in te komen..
Verleden week belde de spuiter dat de Duetto die ik aan het restaureren ben klaar was en dat ik die kon komen halen en dan de Giulia kon brengen, dus snel de bodem in de schutz gespoten en de auto’s omgeruild..
En gisteren kreeg ik deze al..
Dat word dit najaar zeker opbouwen!
Tussen door ook nog wat kleine projectjes gedaan zoals de “Autodelta” accubak voor in de koffer en de tellers gerestaureerd.
(nu ook inclusief Magnetti Marelli sticker voor extra 3 pk)
En deze kwamen vanmiddag binnen, inclusief flinke Brexit korting..
Erg blij mee!
De volgende update zal ongetwijfeld uit een fris gespoten koets bestaan..
Kleine projectjes die ik ontzettend leuk vind om te doen.
Met dank aan POP voor het Berlina 2000 lijstje..
En terug van de verchromer.
Best heel blij mee!
En omdat ik vroeger ook al Kreidler reed komt er ook zeker geen Chinees fopchromen Puch koplamp roostertje in deze grille!
Aangezien ik de tekst gelukkig offline opgeslagen had begin ik hier maar weer opnieuw...
Ik post dus nu meteen alles tussen oktober 14 en november 16, en zal de komende tijd de actuele update bij houden.
Groet,
JC
Afgelopen zomer liep ik opeens tegen een Giulia 1300 Super uit ’71 aan..
De auto stond al 15 jaar bij iemand op zolder… die er al die tijd niet aan toe gekomen was er aan te beginnen, en nu de ruimte nodig had.
Ze stond in goed gezelschap van een 2000 Berlina, en een mindere Nuova.
Prijs afgesproken, en een week later werd ze ook nog afgeleverd.
En stond ze er zo bij..
Heeft gas ingezeten..
Het plan is er een rolling resto van te maken, dus eerst aan de gang brengen, en along the way wat dingetjes aanpakken en verbeteren.
De auto is in ’98 naar nederland gekomen, en in ’99 door de vorige eigenaar gestald, dus de motor staat al zo’n 15 jaar stil.
Heeft wel in November ’98 nog verse olie gehad..
Eind september eindelijk tijd om aan de Juul te beginnen.
Alle gortdroge en broze benzine slangen vervangen, olie ververst, en de koelvloeistof (gelukkig geen water) aangevuld.
Kannetje benzine in de koffer gezet, en met behulp van een beetje perslucht ook de benzinepomp weer aan het werk gekregen.
En verdomd, ze loopt!
Na 15 jaar ontwaakt, en de motor een 15 minuten warm laten lopen.
Olie druk is meer dan ok, en thermostaat werkt ook nog.
https://www.facebook.com/video.php?v=56 ... 028&type=3
Ook nog een don’t try this at Home-pje gedaan daar ik ook even de bak wilde voelen, en de straat op gaan geen optie was vanwege het ontbreken van werkende remmen.
Hij schakelt prima, en de aandrijfas lijkt ook in orde te zijn.
Althans, bij 80 in z’n 5, onbelast op bokken op de brug….. I know..
Het plan is nog steeds om eerst eens een jaartje te gaan rijden, en dan along the way bedenken wat ik ermee wil gaan doen.
Setje nieuwe achter calipers gemonteerd, en bij Dominic een setje Aluminium Brembo’s gekocht.
To be continued!
Maar ja, dan zit je op die Calipers te wachten.. en te wachten.. en dan haal je toch maar even het interieur eruit, en even de matten om de boden ook even vanaf de binnekant te bekijken.
Rechts achter is er in het verleden een plaatje gelast, en dan zie je dat die over de rottigheid heen gezet is.. En dat trek ik dan weer niet, dus hup, eruit met die toelie!
En een nieuw deel voorbereid.
Ondertussen ook de koplamp potten laten poedercoaten, en de nog gave koplamp glazen met schuin Carello script los gemaakt van de roestige spiegels en op nieuwe gelijmd.
Klaar voor de remmen..
Het plan is simpel:
Remmerij in orde maken, verlichting in orde maken, APK erop en gaan rijden.
Hou het simpel en overzichtelijk.
Dat is dus niet gelukt…
Ik kan er niets aan doen, het is sterker dan me, maar als ik ergens een roestblaasje zie dan weet ik dat er iets groters onder schuil gaat, en dan moet de slijptol erin.
En hoe goed het autootje ook is, want dat is ze in de basis, de achterste hoeken zijn na 43 jaar wel wat zwakker geworden..
En dit was echt een piepklein gaatje naast de RW bak, tot je er met een pen in gaat porren, en dan ben ik toch blij dat ik het open gemaakt heb.
En hoe goed de RW bak er ook uit ziet, er zit toch roest tussen de flens en bodem, dus ook die eruit en meteen het rechtse deel nieuw gemaakt en vervangen.
Meevaller, de benzine tank flens is dan weer 100%..
Zo ook de tank zelf.
Dus.. Onderstel naar de coater, bouten en hardware naar de verzinker, Radiateur van nieuw koelblok voorzien, kachel radiateur gespoeld, getest, en OK bevonden.
Ondertussen ook de bodem met Thinner gewassen, en ik ben toch wel blij met wat daar tevoorschijn kwam.
Mettertijd een laag body schutz, en kleur erop.
Daar heeft de gas verdamper, en weet ik wat nog meer gezeten, en lijkt wel een gatenkaas.. Komt wel als ik aan de voorkant begin.
NIEUW
Toch ook het achterpaneel er maar uit gehaald om daar ook zeker te weten dat alles goed is, en meteen een paar kleine puntjes in de schermen aangepakt.
En je ziet er niks meer van..
En ook weer aan het opbouwen begonnen.
En ook de linkerzijde weer aan het opbouwen.
Omdat de bodem van de koffer niet echt heel slecht was kon ik het oude stuk prima overtrekken op verse plaat, en is het vormen van de flens aan de buitenkant prima gelukt.
Wat een feest om een puntlas apparaat te mogen lenen. Thanx Erik!!
Geen slijpwerk, meteen af!
Nou ja, wel een klein beetje slijpwerk, want helemaal achteraan kon ik niet komen…
Anyway, het begint weer ergens op te lijken!
_____________________
De laatste tijd toch nog wel wat tijd vrij kunnen maken en wat vooruitgang geboekt.
Eerst rechts achterscherm afgelast en geslepen.
Ik had een tijdje geleden 2 NOS buitendorpels gekocht welke ik had laten stralen en in epoxy had laten spuiten.
Was wel erg blij met wat daar vanonderuit kwam, en bevestigd m’n beslissing om links achter te repareren en de rest te laten zitten. Met die midden en binnendorpels is echt helemaal niets mis mee..
Achterop klein mottig plekje rond de kriksteun vervangen, net te zien.
En is dat NOS plaatwerk dan het extra geld waard? Hell Yeah!
Het is echt niet zo dat je hem er “ingooit”, maar met een beetje handigheid heb je hele mooie naden, en sluit het bestaande plaatwerk echt naadloos aan.
Passen..
En lassen.
Blij van!
Lassen schoongemaakt.
Meteen het slechte hoekje van de deur weg geslepen en nieuw gemaakt.
En later nog het iets wijkende naadje opgelast..
Omdat rechts vervangen eigenlijk niet nodig was geweest besloten om links lekker te laten zitten. In de dorpel gekeken en alles was prima schoon en roestvrij behalve het bekende plekje rond de achterste kriksteun.
Reparatie deel gemaakt, ingelast, schoongemaakt, en het hoekje omgeslagen zoals Luigi dat 43 jaar geleden ook gedaan heeft.
Regelmatig post uit Italië gehad..
..
Nu verder met de voorkant!
_______________________________
Waar waren we gebleven.. de voorkant dus.
Ik had het front er al uitgeslepen en was van plan om de radiateur balk beetje op te frissen en alles weer dicht te maken.
Da’s weer niet gelukt…
Beetje ruimte maken..
Passen..
Lassen
Et Voila!
Ook meteen de grille gepast om te kijken of er geen oude schades waren, maar dat is gelukkig niet zo.
Daarna het repro voorpaneel aangepast en pas gemaakt.
Ingelast en de rest afgemonteerd om de passingen te controleren.
NOS joy..
Na alle laswerk nog een keer nagelopen te hebben de koets met deuren en kleppen gestraald en in de epoxy gespoten, en op de terugweg bij Goos op de koffie..
Daarna aan de slag met de deuren.. Links voor was eigenlijk puntgaaf, beide achterdeuren heb ik de achterste hoeken vervangen, en voor rechtsvoor was ik in eerste instantie van plan een goeie andere te zoeken.
Aangezien die ook niet echt voor het oprapen liggen toch maar besloten de originele aan te pakken.
Eerst de bodem uitgeslepen en ingepast en gehecht, en toen de kop tegen de A stijl, waar ik me best zorgen om maakte aangepakt. Het frame binnenin was nog helemal goed, dat was een meevaller, dus een reparatie deel gemaakt, en netjes ingelast, lassen glad geslepen en primer erop.
Viel me achteraf reuze mee, en ik ben blij dat ik het originele portier nog heb, zal waarschijnlijk beter passen dan die van een andere koets.
Nu verder met de leuke dingen zoals de nieuwe route voor de kabelboom en de rest van de motorruimte leeg houden..
Antidreunplaat aangebracht en de stoelframes gepast..
Ze is klaar voor de spuiter, en in de tussentijd kan ik het dashboard en 100 andere dingetjes gereedmaken en vooral aanpassen.
Tijd voor een update, en er begint vaart in te komen..
Verleden week belde de spuiter dat de Duetto die ik aan het restaureren ben klaar was en dat ik die kon komen halen en dan de Giulia kon brengen, dus snel de bodem in de schutz gespoten en de auto’s omgeruild..
En gisteren kreeg ik deze al..
Dat word dit najaar zeker opbouwen!
Tussen door ook nog wat kleine projectjes gedaan zoals de “Autodelta” accubak voor in de koffer en de tellers gerestaureerd.
(nu ook inclusief Magnetti Marelli sticker voor extra 3 pk)
En deze kwamen vanmiddag binnen, inclusief flinke Brexit korting..
Erg blij mee!
De volgende update zal ongetwijfeld uit een fris gespoten koets bestaan..
Kleine projectjes die ik ontzettend leuk vind om te doen.
Met dank aan POP voor het Berlina 2000 lijstje..
En terug van de verchromer.
Best heel blij mee!
En omdat ik vroeger ook al Kreidler reed komt er ook zeker geen Chinees fopchromen Puch koplamp roostertje in deze grille!