Pagina 1 van 3

2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 20:35
door edb1234
Amici!

De stoute schoenen aangetrokken en na veel theorie bekeken te hebben (lees: youtubefilmpjes en gedownloade handboeken) eindelijk een 105-serie Nord 2 liter onderblok op de kop getikt en vervolgens ook een oude cilinderkop met alles er op en er aan. Uiteraard niet van het soort plug-and-play, maar meer van o-jee... Dus, topic aangemaakt om het project te showen, maar vooral hoop ik op veel input van de kenners... :D

Om te beginnen enkele foto's van de cilinderkop. En gelijk een vraag. Op de foto één van de verbrandingskamers met een lelijke wond in de wand. Is dit a. nog te herstellen? b. zelf te doen (hillbilly-methode met de Dremel??) of c. bij een specialist uitbesteden?
De kleppen zijn denk ik verbrand, kan iemand daar iets zinnigs over zeggen zo vanaf foto? Kwestie van schoonmaken en dan nog te redden of zijn nieuwe aan te raden?

Kamer:
Afbeelding

Verder zit er een kleppendeksel op de kop die er niet bij hoort naar mijn mening... Die rare plastic stukken zitten met een soort van popnagel dwars door het kleppendeksel heen geboord. Die stukken zijn overigens los te koop zag ik bij Paul Spruell Racing en zouden voor een Alfetta moeten zijn... Herkent iemand de stukken en met name de methode van bevestigen??

Cilinderkop met deksel:
Afbeelding

En de binnenzijde:
Afbeelding

Het wordt een soort van communistisch 5-jaren plan vrees ik en puur voor de lol om te kijken of ik dit zelf kan... In ieder geval geen haast mee, kheb toch nog geen goede Giulia-body waar het blok in kan... :lol:

O, alle tips en trucs en linkjes zijn van harte welkom!!

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 20:39
door RubensGiulia
leuk! nu al zin om het te volgen, ik kan je er alleen niks over vertellen, maar ik hoop hiervan wel iets te leren! :thumbs:

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 20:48
door alfadragon
Interessant!

Popnagelbevestiging hoort zo.

Wat was jouw gedachte om onderblok en kop apart te kopen? In plaats van een compleet blok.

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 20:49
door Veloce
Kleppendeksel van een Giulietta/Alfetta/transaxle, in die plastic clips loopt een buis waar de aangezogen lucht (behalve de motor in) ook richting uitlaatspruitstuk wordt gestuurd.

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 20:50
door Veloce
Afbeelding

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 20:56
door edb1234
Interessant!

Popnagelbevestiging hoort zo.

Wat was jouw gedachte om onderblok en kop apart te kopen? In plaats van een compleet blok.
Blok en kop apart kopen was min of meer een samenloop van omstandigheden: ik kwam ze los tegen èn zo paste het in mijn budget... :mrgreen: Maar proef ik hieruit dat je hier geen voorstander van bent?

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 20:57
door edb1234
leuk! nu al zin om het te volgen, ik kan je er alleen niks over vertellen, maar ik hoop hiervan wel iets te leren! :thumbs:
Je hebt zelf ook een leuk project op FB, ben ook gelijk gaan volgen! :thumbs:

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 21:00
door alfadragon
Interessant!

Popnagelbevestiging hoort zo.

Wat was jouw gedachte om onderblok en kop apart te kopen? In plaats van een compleet blok.
Blok en kop apart kopen was min of meer een samenloop van omstandigheden: ik kwam ze los tegen èn zo paste het in mijn budget... :mrgreen: Maar proef ik hieruit dat je hier geen voorstander van bent?
Ik ben in deze neutraal. :D Was gewoon benieuwd naar de reden.

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 21:04
door RubensGiulia
leuk! nu al zin om het te volgen, ik kan je er alleen niks over vertellen, maar ik hoop hiervan wel iets te leren! :thumbs:
Je hebt zelf ook een leuk project op FB, ben ook gelijk gaan volgen! :thumbs:

Haha thnx! ik doe m'n best :thumbs: :jumping:

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 21:09
door edb1234
Kleppendeksel van een Giulietta/Alfetta/transaxle, in die plastic clips loopt een buis waar de aangezogen lucht (behalve de motor in) ook richting uitlaatspruitstuk wordt gestuurd.
Weer wat geleerd, had het nog nooit gezien... :thumbs:

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 21:32
door Scalino
Leuk project!
de aangezogen lucht (behalve de motor in) ook richting uitlaatspruitstuk wordt gestuurd.
Wat is hier het nut van? Brengt dat wat in de prestaties of de uitstoot of zo? Ik heb zo'n vermoeden dat het niet het laatste is, daar maakte ze zich toen nog niet zo druk om geloof ik (en een aantal fabrikanten nu nog niet :mrgreen: ).

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 21:53
door Alessandro
Leuk project!
de aangezogen lucht (behalve de motor in) ook richting uitlaatspruitstuk wordt gestuurd.
Wat is hier het nut van? Brengt dat wat in de prestaties of de uitstoot of zo? Ik heb zo'n vermoeden dat het niet het laatste is, daar maakte ze zich toen nog niet zo druk om geloof ik (en een aantal fabrikanten nu nog niet :mrgreen: ).
Plaatje klopt, omschrijving niet. ;)

Oude types:
In de zomerstand wordt de lucht aangezogen vanaf de voorkant van de auto en heeft die slang geen functie.
In de winterstand wordt de lucht aangezogen door die slang, vanaf het uitlaatspruitstuk. Zo wordt voorkomen, dat de carburateurs kunnen bevriezen. ;)

Minder oude types: daar zit een temperatuur afhankelijke klep in, zodat er automatisch geheel of gedeeltelijk van de zomer, danwel winter aanzuigkant gebruik wordt gemaakt!

M.a.w. de lucht wordt zeker niet naar het uitlaatspruitstuk geblazen, maar juist daar vandaan aangezogen, zo nu en dan. :)

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 21:54
door Jouke JS
Die buis dient ervoor om relatief warme lucht bij het uitlaatspruitstuk vandaan te halen. De winterstand van het luchtfilter dus, om te voorkomen dat de carburateurs bevriezen bij een koude winter. Het komt de laatste jaren niet zo vaak meer voor...

PS. Ben voor mijn Alfetta op zoek naar 2 van deze klemmen in goede staat, de huidige zijn kapot helaas.
Kapot gevroren :wink:

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 21:56
door Veloce
Die truc ken ik ja, maar hoe ik me herinner (op mijn Alfetta, al weer 8 jaar geleden verkocht) zat er bij dit systeem juist géén klep/flap om te switchen tussen warme en koude lucht. Dat was een 2.0 Lusso uit 1981. Of ging het daar dan al automatisch?

Re: 2 liter Nord

Geplaatst: di mar 28, 2017 22:08
door Scalino
Ah, daar had niet aan gedacht, terwijl ik weet dat er op mijn Bert ook een zomer- en winterstand zit :oops: