Ciao Ragazzi,
Ik ben nieuw hier op het forum en heb me uiteraard al voorgesteld in het Café, dus het voorstellen laten we even voor wat het is.
Na mijn 1300 Gt Junior gerestaureerd te hebben werd het eens tijd voor een nieuw Alfa projectje, in mijn zoektocht naar een nieuw project waren er een aantal zaken waar deze aan moest voldoen.
De wagen moes daily friendly zijn, dit mocht geen totaalrenovatie zijn (koets moest met andere woorden “hard” zijn), dit moest iets van voor de FIAT-tijdperk zijn, er moesten genoeg paardjes aanwezig zijn en als laatste moest dit een betaalbaar project zijn waarvan het geïnvesteerd geld niet volledig verloren gaat bij eventuele verkoop in de toekomst (je weet maar nooit wat er gebeurd eh…).
uiteindelijk ben ik dus uitgekomen bij de GTV6 of de 75 T.S, deze voldoen het beste aan m’n eisen.
Ondertussen ben ik al 2maanden eigenaar van een Alfa Romeo 75, ondanks dat de zoektocht oorspronkelijk meer richting een GTV6 ging heb ik me uiteindelijk toch een 75 T.S. gekocht, kwestie van “betrouwbaarheid” en kosten (voor die GTV6’en vragen ze naar mijn mening eveel geld). Na lang achter een 75 gezocht te hebben, en de hoop bijna opgegeven te hebben, kwam ik opeens een “goedkoop” zoekertje tegen. Na wat heen en weer gemaild te hebben, heb ik deze 75 gekocht.
Met de volgende opsomming wil ik even verduidelijken wat ik voor €1200,00 gekregen heb.
- Het recht om me eigenaar van een Alfa 75 te noemen,
- Heel wat kopzorgen,
- Een Alfa 75 met airco, dakraampje, een superharde koets (-> hoofdreden van aanschaf). Maar de 75 is wel half gedemonteerd,
- Een gedemonteerde motorblok die muurvast zat,
- Een verkeerde versnellingsbak: mijne is volgens de vorige eigenaar afkomstig van een gtv (aandrijfassen met 4 bouten)
- Cardanas is niet meegeleverd
- Waarschijnlijk gaan er nog heel wat onderdelen ontbreken…
(Btw. Lijkt het jullie een leuk plan als ik bij elke uitgave hier op het forum noteer? Zo kan ik een realistischer beeld creëren voor dromers die hier nog geen ervaring mee hebben?)
Ondertussen heb ik al heel wat onderdelen voor mijn 75 bijeen kunnen sprokkelen, momenteel ben ik nog opzoek naar een versnellingsbak (start ik straks wel een nieuw topic over).
Even wat beeldmateriaal van mijn keteltje (ketel (de; m; meervoud: ketels) 1. Personenwagen die er afgeleefd uitziet)
Hoe hij eruit zag toen ik ernaar ging kijken:
Op de aanhang wagen:
De grote 3:
Sfeerfoto's van tijdens de motorrevisie:
Mijn overvolle garage:
Pakjesavond!!!
Gereviseerde Testata:
Wat heb ik gedaan:
- Volledige motorblok gereinigd met mazout en remreiniger
- Kop laten reviseren
- Onderblok gereviseerd (Kent iemand het aanhaal moment van de verschillende onderdelen van het onderblok? Momenteel heb ik alles vastgdraaid op 11Nm (meen ik me te herinneren), voor de carter leek me dit iets te los?)
Waar zit ik nu?
- Montage van mijn ketting:
Ik had de verkeerde ketting besteld waardoor ik nu aan het wachten ben op de juiste…
Wat gaat er nog gebeuren?:
- Motorblok verder afbouwen
- Motor monteren
- Versnellingsbak vinden + reviseren/ laten reviseren
- Ontbrekende onderdelen zoeken
- Alles aansluiten en hopen dat alles wilt werken.
- Kleppendeksel zuiver maken, heeft iemand enig idee hoe ik mijn kleppendeksel terug clean krijg?
Alles opschuren om dan alles te polijsten is te zot voor woorden, spuiten ziet er te cheap uit, stralen is minder praktisch want ik ken niet meteen iemand die fatsoenlijk kan stralen. Zou ik dit proper kunnen krijgen met een bronzen borstel?
Ahja i.v.m de titel van dit topic:
Zoals de titel het al laat vermoeden wil ik met m’n restauratieproject naar Budapest gaan. Een kameraad en ik willen komende zomer meedoen aan de Budapest-rally waardoor de 75 voor de zomer van 2019 in topstaat moet verkeren.
Zodra ik vordering boek horen jullie het wel!