Retourtje Frankrijk....
Geplaatst: zo dec 25, 2005 23:39
Het moest er maar van komen. Vorge kerst een Alfa GT1300Junior (1969) gekocht, opgeknapt en er een aantal keer Enchede - Hilversum mee gereden. Misschien sinds ik hem heb in Nederland 800 km gereden in de hele lente. Toen leek het wel een leuk idee om naar Frankrijk te gaan. Ik met de Alfa, m'n vader met z'n Snoek uit 1962. Het werd uiteindelijk een wedstrijdje wie de meeste pech zou hebben.
Het begon allemaal al in Belgie. De eerste grote regenbui en Alfa's en regen gaan niet samen. Dus op de snelweg met een aardig hard windje vonden m'n ruitenwissers het wel leuk om elkaar te raken en vast te gaan zitten. ERG vervelend, meer om het commentaar dat je krijgt uit de andere auto... Het was echter een klein ongemakje dat zo verholpen was en we waren weer snel onderweg.
Later kwamen we in Frankrijk. Natuurlijk hebben we alleen maar D-wegen genomen en was het rijden leuk, maar als je in een slaperig dorpje komt merk je hoe nationalistisch die Fransen zijn; mensen rekken hun nek uit voor de Snoek (vooral dan natuurlijk dikke pijprokende oude mannetjes met een stokbrood en een fles wijn ) maar de Alfa was enkel een vervelend achtergrond geluidje. En wat voor een; met een brulpijp, smalle straatjes en je raampje open... De Fransen kunnen het dan niet waarderen maar ik wel!! Natuurlijk lunchen in een boomgaard dus tijd voor een fotosessie (1MB).
Gelukkig ging het ook voor de Snoek helemaal niet goed; hij lekte iets te veel water uit de radiateur die beschadigd raakte maar het mooiste was nog dat de startmotor het niet meer deed. Gelukkig zijn Snoeken nog uitgevoerd met een ouderwetse slinger (altijd om gelachen, maar zo'n ding aanduwen is geen pretje) dus gelukkig was het niet zo'n heel groot probleem. Nog op een regenachtige dag de startmotor uitgebouwd in een stal tussen een paard en een ezel (erg gezellig, doet denken aan Kerstmis) en de Snoek was ook weer in orde.
Op de terugweg helemaal geen pech gehad tot de oprit bij de Grolsch in Enschede. Weer blij dat je hem terug ziet, nog maar enkele kilometers naar huis en dan... Geen koppeling meer. Da's lekker.
Eenmaal de bak uit elkaar gehaald bleek de ring (300KB) die de diafragmaveer op z'n plaats houd gebroken te zijn en dus was er een zeer grote vrije slag ontstaan, waardoor ik nog NET kon koppelen. Erg lekker rijdt dat niet. Nu de bak toch uitelkaar ligt, maar gelijk het druklager vervangen en de tweede syngromesh vervangen.... Als iemand wat tips / plaatjes daarvan heeft; hulp is welkom! De bak is nu door midden (1MB), dus nu verder uit elkaar halen. Maar omdat ik relatief weinig weet van synchromeshen (al helemaal niet hoe je het goed schrijft) graag wat tips, hoewel het Klaverblaadje een aantal goede artikelen het afgelopen jaar heeft gepubliceerd waar ik al veel aan heb gehad!)
Grote pech maar gelukkig toek ik bijna thuis was. Gelukkig staat de Snoek ook weer op bokjes door een lekke drukbol, dus ik zou zeggen dat beide auto's evenveel pech hebben gehad. Volgend jaar naar Italie, zullen we wel zien wat de Italianen, die natuurlijk een veel betere smaak hebben, van de auto's vinden!!
Peter
PS... Bochtige bergweggetjes en een Alfa; zeker een aanrader!!
Het begon allemaal al in Belgie. De eerste grote regenbui en Alfa's en regen gaan niet samen. Dus op de snelweg met een aardig hard windje vonden m'n ruitenwissers het wel leuk om elkaar te raken en vast te gaan zitten. ERG vervelend, meer om het commentaar dat je krijgt uit de andere auto... Het was echter een klein ongemakje dat zo verholpen was en we waren weer snel onderweg.
Later kwamen we in Frankrijk. Natuurlijk hebben we alleen maar D-wegen genomen en was het rijden leuk, maar als je in een slaperig dorpje komt merk je hoe nationalistisch die Fransen zijn; mensen rekken hun nek uit voor de Snoek (vooral dan natuurlijk dikke pijprokende oude mannetjes met een stokbrood en een fles wijn ) maar de Alfa was enkel een vervelend achtergrond geluidje. En wat voor een; met een brulpijp, smalle straatjes en je raampje open... De Fransen kunnen het dan niet waarderen maar ik wel!! Natuurlijk lunchen in een boomgaard dus tijd voor een fotosessie (1MB).
Gelukkig ging het ook voor de Snoek helemaal niet goed; hij lekte iets te veel water uit de radiateur die beschadigd raakte maar het mooiste was nog dat de startmotor het niet meer deed. Gelukkig zijn Snoeken nog uitgevoerd met een ouderwetse slinger (altijd om gelachen, maar zo'n ding aanduwen is geen pretje) dus gelukkig was het niet zo'n heel groot probleem. Nog op een regenachtige dag de startmotor uitgebouwd in een stal tussen een paard en een ezel (erg gezellig, doet denken aan Kerstmis) en de Snoek was ook weer in orde.
Op de terugweg helemaal geen pech gehad tot de oprit bij de Grolsch in Enschede. Weer blij dat je hem terug ziet, nog maar enkele kilometers naar huis en dan... Geen koppeling meer. Da's lekker.
Eenmaal de bak uit elkaar gehaald bleek de ring (300KB) die de diafragmaveer op z'n plaats houd gebroken te zijn en dus was er een zeer grote vrije slag ontstaan, waardoor ik nog NET kon koppelen. Erg lekker rijdt dat niet. Nu de bak toch uitelkaar ligt, maar gelijk het druklager vervangen en de tweede syngromesh vervangen.... Als iemand wat tips / plaatjes daarvan heeft; hulp is welkom! De bak is nu door midden (1MB), dus nu verder uit elkaar halen. Maar omdat ik relatief weinig weet van synchromeshen (al helemaal niet hoe je het goed schrijft) graag wat tips, hoewel het Klaverblaadje een aantal goede artikelen het afgelopen jaar heeft gepubliceerd waar ik al veel aan heb gehad!)
Grote pech maar gelukkig toek ik bijna thuis was. Gelukkig staat de Snoek ook weer op bokjes door een lekke drukbol, dus ik zou zeggen dat beide auto's evenveel pech hebben gehad. Volgend jaar naar Italie, zullen we wel zien wat de Italianen, die natuurlijk een veel betere smaak hebben, van de auto's vinden!!
Peter
PS... Bochtige bergweggetjes en een Alfa; zeker een aanrader!!