Pagina 1 van 2

Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: wo jan 18, 2006 15:52
door Rob75
Al enige tijd heb ik een 75 2.0 uit 1986. De bak is er onderuit en de rest is afgelopen weekend begonnen.

Foto's op http://photos.yahoo.com/arkenbor

De vorderingen zal ik hier verder melden. Heb me vandaag ook aangemeld als lid van SCARB (na 4 jaar twijfelen!?)

Groet,

Rob

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: wo jan 18, 2006 18:12
door AlfettaOwner
Bakkie ziet er al netjes uit!
Erg benieuwd naar de rest.........

Wat heb je allemaal aan de versnellingbak vernieuwd?

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: wo jan 18, 2006 19:01
door alfasud1972
Hoi Rob,

Best wel zeldzaam intussen zo'n oude 75, moet je er verder nog veel aan doen? Is ie nog origineel ?

Vr gr,

Rody

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: wo jan 18, 2006 23:26
door Alessandro
Ziet er mooi uit! :blue_cool:

Eén foto met titel: "waarom kraakt die tweede versnelling toch zo?" ga ik toch even tegenspreken. die synchromesh ziet er nog lang zo slecht niet uit! Okay nieuw is ie niet, maar ik denk dat hier zeker meer een versleten schkelmof voor het gekraak zorgt. :!: Als je die niet vernieuwd/ verwisseld/ omdraaid, gaat het resultaat je tegenvallen. Trust me, I know. :wink:

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: do jan 19, 2006 00:33
door frankalfa
Goed bezig !!! eerste serie 75 rules,bewaren dus zo'n 'tupperwareloze' 75! :wink:
Grtz, fRank

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: do jan 19, 2006 21:51
door Rob75
Nog wat nieuwe plaatjes: http://photos.yahoo.com/arkenbor

@alessandro: ik weet niet meer zeker of deze van de tweede af kwam. Overigens zijn de schakelmoffen ook nagekeken en deze zijn nog goed. Was ook goed te merken met uitproberen. Met oude ring gemakkellijk,met nieuwe ring goed stroef. Overigens niet de eerste Alfa bak die ik reviseer :wink:

Wat er nog allemaal verder moet gebeuren:

plaatwerk: de bekende plekken;
onderstel;
remmen: achter al uit elkaar en bijna gereviseerd;
interieur: bekleding voorstoelen zien te herstellen;

Dus nog wel wat te doen.

Rob

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: do jan 19, 2006 23:00
door ravado
raadplaat: vliegwiel en bougiegat.....

echt slecht ziet die synchro er niet uit maar wel voldoende om te kraken... ik had hetzelfde....na plaatsing van nieuwe (en controle vd moffen, die goed bleken) was het probleem weg en schakelde ie weer als nieuw....

suc6

p.s. ga je bak nog behandelen met verf o.i.d. of blijft ie gestraald schoon?

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: do jan 19, 2006 23:04
door Alessandro
:thumbs:
Heb je de schakelmoffen op dezelfde manier/ plaats teruggezet? :-k Een beetje uit-/ omwisselen is beter, zo is bijvoorbeeld é'én kant van de mof 5/r nog ongebruikt/ nieuw! :idea: maar jij hebt er meer gedaan lees ik, dus dat weet jij wel, toch? :wink:

Je hebt stuurbekrachtiging, zie ik. Is je stuurhuis nog goed/ lekvrij?

Ik wil je niet op verkeerde gedachten brengen hoor, maar er zijn hier mensen die motorblokken in de afwasmachine stoppen. :lol: :whistle:
En die raadplaatjes zijn niet zo moelijk hoor. :wink: (achterkant krukas en eerste bougiegat)

Succes en houdt ons op de hoogte. :thumbs:

Re: RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: do jan 19, 2006 23:14
door ravado
:En die raadplaatjes zijn niet zo moelijk hoor. :wink: (achterkant krukas en eerste bougiegat)

Succes en houdt ons op de hoogte. :thumbs:
achterkant krukas met tapeinden?? :wink:
vliegwiel

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: ma jan 30, 2006 10:07
door Rob75
Na twee weekenden knutselen is het blok bijna helemaal uit elkaar. De krukaspoelie moet nog los (dop 36?) en daar heb ik even geen gereedschap voor.

Wat opvalt zijn de zuigers. Deze hebben op de "loopvlakken" zichtbare slijtage. Er lopen sporen in de looprichting. De bussen zijn niet of nauwelijk gesleten. Je voelt een heel klein randje, maar niet heel overdreven en vertonen geen zichtbare slijtsporen. Zal nog wel een klus worden om ze uit het blok te krijgen, erg meegevend zijn ze nog niet. Ik denk dat het wel even goed meten wordt om te kijken wat ik er mee ga doen. Vervangen of alleen nieuwe zuigerveren en hergebruiken.

Iemand hints, tips en/of ervaring? Ik zal vanavond wat foto's nemen en plaatsen ter beoordeling.

Groet,

Rob

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: ma jan 30, 2006 19:34
door Rob75
Zoals gezegd, de foto's van zuigers en bussen via http://pg.photos.yahoo.com/ph/arkenbor/my_photos
De getoonde zuiger laat hetzelfde beeld zien als de overige.
De bus schuinweg is de bus die bij de zuiger hoort, de ander is een plaatje van bovenaf.
Ik ben bang dat het einde leven is van zuigers en bussen, hoewel het lekpatroon m.i. niet slecht is toch over is. Ik moet ze nog wel echt meten.

Gaarne advies of raad of mening.

Groet,

Rob

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: ma jan 30, 2006 19:47
door Dottore M
Lijken me nog prima eerlijk gezegd..

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: ma jan 30, 2006 19:52
door Alessandro
Ik vind die zuiger er helemaal niet slecht uitzien! :o gewoon te gebruiken volgens mij. Lichte slijtsporen zul je altijjd zien.
Als je nieuwe zuigerveren gebruikt zul je de cilinderbussen wel licht moeten honen t.b.v. inlopen nieuwe zuigerveren. :wink:
verder lijkt mij dit een prima basis. Zijn de krukas en lagers ook okay? Dit vraag ik om in te schatten of lijnboring van het onderblok niet nodig is. :roll:

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: ma jan 30, 2006 21:19
door Rob75
Kijk dat geeft de eenzame knutselaar hoop.
De lagers zien er goed uit. Geen verkleuringen of loopsporen. Ze zaten wel op het randje op sommige punten, dus een kwestie van op tijd!

Gevoelsmatig heb ik ook het idee dat een aantal slijtdelen in de motor aan de beurt zijn. Bij 240.000 km lagerschaaltjes en zuigerveren lijkt me niet raar. De reputatie van Nord blokken bevestigen dat ook wel. Overigens zijn de distributietandwielen (en ketting) ook aan vervanging toe. Het lijken wel de kettingwielen zoals mijn brommer vroeger had, flink gesleten.

Groet,

Rob

RE: Restauratie Alfa 75 2.0 carbs

Geplaatst: ma feb 06, 2006 10:24
door Rob75
Sinds kort hebben we de sleutels van ons nieuwe huis, dus de sleutelarij staat op een laag pitje.

Eindelijk heb ik een goed onderdak gevonden zodat de 75 lekker droog staat en ik wat meer ruimte heb om met de overige werkzaamheden te gaan beginnen.

Gisteren heb ik een cilinderbus uit het blok gehaald. Lekker klusje is dat. Volgens de handleidingen moet je klemmen gebruiken om ze vast te houden, maar dat is hier niet nodig. Na 20 jaar zitten ze echt vast. Hoe dan wel: voorzichtig vanuit het carter op de rand van de bus getikt. Eerst met een stevig stuk hout om de bus los te laten schrikken en daarna voorzichtig met een stuk plat staal rustig doortikken tot de bus eruit is. Daarna de bijbehorende zuiger van de drijfstang gehaald (alles markeren!).

Nu kon het inspectiekarwei beginnen. Eerst de bus schoon en gevoeld naar slijtage. Deze was nauwelijks voelbaar. Daarna de zuigerveren van de zuiger af. Dat ging wel erg makkelijk! Zelfs zonder gereedschap, gewoon met handen kreeg ik ze er af en nog heel ook. Lijkt mij te duiden op versleten veren. Dit was voor alle veren zo, dus beide compressie en de olieschraapveer. Daarna maar eens de zuiger in de bus geplaatst en deze in de bus loslaten (verticaal op een doek voor de afsluiting) om te zien wat er gebeurt. Presto, er wordt druk opgebouwd en de zuiger valt vertraagd in de bus. Da's dan weer een meevaller.

Nu de bovenste compressieveer met behulp van de zuiger recht in de bus op ca. 2 cm van de bovenrand geplaatst. Slotspeling gemeten en die was 0,6 mm :shock: terwijl de specs zeggen 0,3 - 0,45 mm. Da's dus een beetje veel. Ook nog gedaan halverwege de bus met identiek resultaat.

Vervolg voor nu: nu nog cilinder 2 t/m 4 en dan hopen op hetzelfde resultaat, anders toch een nieuwe set bussen en zuigers :cry:

Groet,

Rob