Probleem van deze autos en eigenlijk alle wat bijzondere Alfas (eigenlijk alles behalve een 1.8 156) van deze tijd is de onderdelenvoorziening;
Slijtage delen is geen issue, die zijn er en zijn ook relatief goedkoop. En voor de motor zelf is eigenlijk alles goed te krijgen.
Maar sommige andere delen zijn gewoon echt niet meer aan te komen (bepaalde lampen, interieur dingen, plastic delen, sommige koelslangen bijv.) en dat
kan soms leiden tot lange periodes dat zo'n auto stilstaat om ergens oude voorraad te vinden of een alternatief te fabriceren. Of 2e hands te vinden, maar dat is ook altijd maar gokken. Het blijft een 15+ jaar oude auto en dan gaan dingen kapot.
Dat is geen dealbreaker als je het mij vraagt, zolang je maar niet elke dag afhankelijk bent van zo'n auto.
En bijv. koelslangen zijn vaak wel silicone alternatieven voor te vinden/maken.
Radiator subframe rot ook altijd weg, maargoed dat is maar staal. Dus altijd wel weer in orde te maken/nieuw te maken als het echt moet.
Motorsteunen zijn wel tricky geloof ik, en een pokke hoop werk om te vervangen. Bij mijn 166 en 164 (vergelijkbaar qua motorophanging) was het in ieder geval al bijna onmogelijk om ze allemaal nieuw te vinden.
En inderdaad een sper differentieel is echt een must; de 3.2 is een heerlijke motor maar voor de voorwieltjes is het eigenlijk teveel zonder sper. Dan duid ik wel echt op de rijervaring en niet zozeer op slijtage of kapotte open diffs, wat ook een bekend probleem is.
goed, heel verhaal maar zodra je eenmaal die 3.2 V6 ervaren hebt dan weet je eigenlijk meteen of je zo'n auto wilt hebben ja of nee. En dan is de rest bijzaak